Annons:
Etiketthuskatten
Läst 1715 ggr
[Forest]
11/14/17, 10:54 AM

Skygg kattunge

Hej. Vi har tagit hem två kattungar 1 för hjälpa få ett hem den andra var bokad att få stanna. Dom fångades in olika dagar och den sista är mer skygg. Går att klappa men njuter inte av att vi finns i dennes närhet. Jag har satt in en radio så det är något på dagtid, har egen låda och mat. Har lite leksaker och bor i vårat gästrum/klipprum (klipper hundarna där inne). Vi är där inne flera timmar för att låta den känna av oss lite, vi kan tyvärr inte ha öppen dörr för tror den inte skulle gilla våra hundar så mycket. Hundarna är snälla men väldigt nyfikna av sig, lite för på om man är rädd kisse.

Kan säga att kattungarna fräser åt varandra vi trodde att Morris skulle kunna vara lite trygghet att träffa och ge en bost i trygghet men icke. 

Hur gör ni med skygga kattungar?

Kan säga att det kommer bli en avmaskning och behandling mot öronskabb då vi tror den har det också men vill inte börja bråka med den nu direkt.

Annons:
Uppkatten
11/14/17, 7:19 PM
#1

Hur gammal är kattungen? Vad har den för bakgrund?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Forest]
11/15/17, 10:14 AM
#2

1 kattungen är 12 v möjligen 13 v. Kattmamman har en matare så sett en person som även kunnat stryka dom när dom suttit o ätit. Då dom vart mer omedvetna. 

Uppdatering. I går kväll satt vi inne hos henne och vi tog även in brorsan för att leka med dom. Morris fräste men hon fatta att hej brorsan men sen gick det bra. Dom åt och busa för fullt. Han fick stanna kvar inne hos henne över natten då hon jama så vi tyckte hon kunde få sin lilla trygghet. Redan igår så spann hon och hon ville visa magen så klappa lite, hon kissa då så vart att ta bort allt från sängen snabbt o tvätta. Jag tror hon tömde blåsan som mamma lärt dom. Så lådan hade hon inte använt alls. Inatt måste hon vart på toan, både bajs o kiss fanns det gott om. Hon är mindre svullen om magen. Dottern ger maten först till dom på morgonen då vid halv 7 när jag är ledig sover jag gärna fram till 8, andra målet får dom när jag gått ut med hundarna. Dom får mycket blötmat varje gång oj vad små kissar äter mycket :D Dom får mat 5 gånger per dag. (Torrfoder finns alltid då våran andra katt inte är så glad i våtmat).  Idag så kela hon när man stack fram handen buffa mot handen o spann. 👋😍Jag har satt upp hinder tvättställning m vingar så jag blockar en del av hallen. Så jag har öppnat dörren Morris visar runt hon går efter ser lite roligt ut :) Jag har lagt ut en tråd till mina syskon och vänner om lilla Mys. Jag har talat om att hon ska först bli trygg och allt annat ska vara okej. 

Det finns en till kvar att fånga in nu kanske mataren skulle ta den sista själv jag hoppas det. Vi kommer även ge oss på att försöka fånga in mamma för kastrera henne så man slipper kattungar.

[Forest]
11/16/17, 6:29 PM
#3

Sista inne :) mycket mer fräs o skygg. Idag går Mys att kela med även bära. Går på lådan äter gör alla tre med mycket god aptit. Fler lådor införskaffade. Vi låter alla gå som dom vill vi leker med dom sista vet vi inte könet på än då den är så rädd vill vi inte bråka med det. Sover sött alla tre på klösträdet tur att våran vuxna katt är så fin. Han tycker som är smått äkliga men går ifrån om dom kommer för nära. Han går ut någon timme för sen vara inne resten av dagen. Allt är bra vi hoppas väl sista ser oss som bra matvänner som klappar o leker med den utan springa undan så snabbt. Man kan komma så nära som 1 m smygel han iväg. Klappa lite på smyg när han lekte ;)

Uppkatten
11/16/17, 10:09 PM
#4

Lekterapi är jättebra när det gäller just kattungar. De kan ofta inte riktigt motstå det där med att leka. Sedan kan man närma sig dem lite försiktigt under leken. Ibland kan det vara bra att ha något mellan sig o katten, t ex en kattunnel, när man leker. Det får katten att känna sig lite tryggare så att den blir mindre vaksam. Blir katten rädd/orolig så locka snabbt tillbaka den med ny rolig lek eller godbitar. Att sitta i närheten när katten äter kan vara ett annat bra sätt att närma sig den. Ge inte för mycket uppmärksamhet i början. Sitt lite närmare varje dag. ”Råka” nudda katten lite. Så småningom blir det till ett mer medvetet klappande. Mat-lekar kan vara bra. Att sprätta iväg godis som katten får springa och hämta. Att hämta godis ur handen. Att hämta godis ur handen men behöva kliva upp med 2 tassar i knäet för att komma åt att ta maten o s v. Är kattungarna små och inte jättestressade så kan man också ”tvångsgosa” lite försiktigt med dem och sedan släppa ner dem igen när man märker att de börjat slappna av. Ha dem i en filt/handduk om så behövs i början. De brukar rätt snabbt upptäcka att det går bra och t om är mysigt. Ha koll på att kastrera dem i tid så att inte kattungarna blir föräldrar till nya kattungar…. Små katthonor kan i värsta fall bli dräktiga redan vid omkring 4 månaders ålder. Kolla också upp dem hos veterinären om det inte redan är gjort, och vaccinera dem, så att de inte drar med sig smitta in till familjens övriga husdjur.  Men där du är ska det alltid vara roligast-mysigast-godast att vara…. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Forest]
11/17/17, 9:48 AM
#5

4 Tack för bra tips. Blir köpa en lektunnel. Idag kunde jag klappa dom andra två när alla tre låg i myshög högst upp på klösträdet. :) Så denna börjar bli van att man kommer nära ibland :) Bra input om bli med ungar detta vill jag verkligen inte dom har tid hos veterinären på onsdag nästa vecka, blir kolla hälsan samt ge deras första spruta vaccin. Dom är duktiga på lådan alla tre, jätte skönt för detta var man lite fundersam över. Jag läste om bra katthem som erbjöd bra pris på kastrering på hona o hane tror det var 400 hane 600 hona synd bara att det var långt bort, toppen pris ar det :) (det stod i bilaga Katter från aftonbladet gett ut) 

Vi hoppas att hitta nya hem när alla tre är klappvana och vill gärna att dom får samma hem för dom är jätte söta ihop.

Uppkatten
11/17/17, 3:02 PM
#6

Katter som har levt ute är ofta bra på att sköta kattlådan eftersom kattlådan är det som påminner mest om "toaletten där ute". Däremot har jag förstått att det ibland kan vara svårare att få katterna rumsrena om de har levt t ex i misärhem där det inte har funnits välskötta kattlådor.

När det gäller kastrering så kan det vara bra att ringa runt lite och höra vad som finns. Ibland har veterinärer kampanjer o s v så det kan skilja en hel del i pris. Passa på att chipmärka och registrera kattungarna också - ifall de skulle komma vilse. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[Forest]
11/18/17, 7:45 PM
#7

6 Tackar för alla bra tips du ger :) 🌺

Igår kunde jag klappa den skyggaste ungen med, h+n sitter kvar när man är nära det är om en hand kommer smygandes fram mot den som den vänder om och vill hoppa/gå ifrån. Får godis små bitar torkad kyckling som jag har till hundarna.  Lådorna plockas 3 gånger per dag här så dom är lätt plockade. Dom leker som bara den och alla tre älskar se på tvn extra kul när husse ser på fotboll. 😉 Det är kul med lite framsteg ser det dagligen. Idag busa dom även med våran vuxna katt han är lång ifrån smidig katt på 6 kg dunsar lite mer om ;)

[Forest]
11/28/17, 10:54 AM
#8

Framstegen är många. Så många att nu har två av dom flyttat till gemensamt hem :) Jag önskade att dom skulle få ett gemensamt hem eftersom jag tycker att kattungar ska ha en kompis :) Jag slängde ut genom bekanta att två leta efter hem så man slapp helt okända personer otroligt skönt. Dom kommer bli innekatter. 

❤️

Calcifer
11/28/17, 11:17 AM
#9

Vill bara ge en stor ros till dig som gett dessa kissar denna ljusa framtid. Jag satt själv för 4-5 år sen en hel sommar utanför ICA och försökte fånga in kattmamma och tre kattungar som var förvildade tillsammans med en ex vän. Jag har varit där, och vet hur svårt det kan vara. en helt underbart att det gått så bra, det gör tyvärr inte alltid det. I vårt fall var det tydligt att mamman hade haft ett hem för hon var så otroligt mysig och fin så fort man fick in henne, men kattungarna hade blivit födda ute det var tydligt också. Det slutade inte bara med solsken, men för en av kattungarna och kattmamman blev det jättefint tillslut, och jag vet hur mycket arbete det ligger i sånt här. Både fysiskt och psykiskt. Så fint av er att göra det ni gjort. Önskar fler gjorde det!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Forest]
11/29/17, 10:50 AM
#10

9 Tack :) Vi tycker att det är värt allt, en stanna kvar hos oss.  En kelig liten kille som gärna är där man är ligger gärna i knät o spinner som en tröska 😃

Calcifer
11/29/17, 1:29 PM
#11

#10 Gud vad mysigt!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: