Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1461 ggr
Uppkatten
11/5/17, 2:09 PM

Separatkremering av husdjur ökar

Allt fler vill få sitt döda husdjur separatkremerat och få med askan hem igen. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/fler-vill-ha-med-djurets-aska-hem

Kanske beror det på att det i dag är mindre tabubelagt att sörja sitt husdjur, och att det har blivit mer accepterat att man lägger pengar på djuret även efter dess död.

Det hade varit intressant med separat statistik över katter. Kanske skulle det här kunna vara en indikator på hur vi människor ser på katten och dess status.

Bra att det börjar bli allt mer accepterat att man kan sörja sitt husdjur på samma sätt och lika starkt som man sörjer en människa. För många kan hunden/katten vara den individ som står en närmast.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Honestyisdead
11/5/17, 2:22 PM
#1

Jag gjorde det inte. Men inte pga min katts status utan för det hutlösa priset.

Uppkatten
11/5/17, 2:36 PM
#2

#1 Jag tror priset är kring 1500:- där jag bor. Det tycker jag är OK, med tanke på att ugnen då enbart används för ett enskilt djur, och att det är en del för personalen att göra kring kremeringen.  För mig har det varit självklart att separatkremera både katter och häst över åren.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
11/5/17, 2:44 PM
#3

Här var det över 2000kr. Inte ett ok pris för mig.

Tyvärr är minneslunden någonstans i Småland och jag bor i Hbg. Det känns sådär.

Tycker det är hemskt att ta sådana priser när folk sörjer. Men jag är inte förvånad. Är ju svinpriser för en begravning av människa.

Uppkatten
11/5/17, 3:08 PM
#4

Det är klart att det är ledsamt om/när folk inte har råd. Samtidigt så förstår jag att det kostar med lokaler, kylförvaring av djuren, ugnar där djuren bränns separat, personalens löner, administration o s v. I det perspektivet tycker jag ändå inte att kostnaden är orimlig. Har man ett äldre djur kan man försöka sätta undan lite pengar i god tid om man vet med sig att man vill separatkremera sitt djur. Ett annat sätt att tänka är att man istället lägger de pengar man har på nästa katt/djur som man får hand om, eftersom man ändå inte kan hjälpa sin första lilla katt längre… Säkert finns det fler sätt att se på det här.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: