Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 777 ggr
Uppkatten
2017-07-11 21:30

Dumpade kattunge i brevlåda...

Då var det dags igen då…. En kattunge hittades dumpad i brevlådan och en annan i en kartong på altanen…. http://www.nsk.se/2017/07/11/katter-dumpas-i-brevladan/ Det är hög tid att få stopp på den här typen av djurplågeri. En väg dit är obligatorisk kastrering av utegående katter, samt krav på ID-märkning och ägarregistrering.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Tarotstollan
2017-07-17 00:24
#1

Fruktansvärt! Ändå ett litet + att de lämnade katterna hos en som brydde sig om dem, det visar ju på att katt dumparna  visste var de skulle lämna dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2017-07-18 16:29
#2

#1 För katterna är det förstås bättre att bli dumpade där de har chansen att bli upptäckta och där det finns någon som försöker hantera situationen genom att hjälpa katterna. Värre om katterna ställdes ut i skogen i en stängd bur eller liknande, något som också sker…. Men en kattunge i en brevlåda behöver hittas rätt omgående för att ha en chans att klara sig… Där finns varken vatten eller mat…. Vad som dock är allvarligt är att kattägare inte tar sitt ansvar, utan dumpar såväl kattungen - som ansvaret för kattungen - hos någon annan, som då förväntas lösa kattägarens problem åt kattägaren (utan att "mottagaren" har samtyckt till detta). Kattägaren har inte tagit sitt ansvar och kastrerat sin katt/sina katter och så förväntas någon annan hantera problemet med kattungarna… Det sliter hårt på landets katthjälpare att behöva ta hand om katter som redan HAR en ägare, men som lämpar över ansvaret på det här fula sättet på de som ägnar stora delar av sin fritid åt att hjälpa katter… Det vore rimligare om landets katthjälpare i första hand fick använda sin tid och omsorg åt de katter som saknar en ägare… Katthjälparen får - som privatperson - inte heller ha hur många katter som helst, och dumpade kattungar medför förstås också dessutom kostnader för den som tvingas ta hand om kattungarna…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2017-07-18 22:47
#3

Ja, alla skulle vinna på det om de som vill ha djur inser att det är lika krävande att ha djur som barn, med  exakt samma behov!
Skaffar man dem har man ett livslångt ansvar!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: