Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1069 ggr
Yenski16
2017-06-11 16:25

Laban tog en blåmes

Hejsan! I mars så tog jag hem lilla Laban från ett katthem han bodde på i ca ett år. Han var väldigt rädd och har bott ute hela sitt liv (han är runt 7) med sargade öron pga frostskador etc..han är fortfarande väldigt försiktig och blir tveksam om man ska gå förbi honom, men nu kan han ligga i soffan om man är ensam med honom i vardagsrummet :) så underbart att få se alla framsteg! När han kom in till katthemmet vågade han aldrig gå ut till utehägnen som finns där, nästan som att han är less på utelivet. Men i maj, då började han försiktigt titta ut på balkongen och ganska snabbt blivit hans favoritställe att ligga på sin filt och titta ner på människorna som går där nere, på grannkatten som stryker runt på gården, och såklart kolla på alla fåglarna. Iallafall, nu till ämnet. Han tog en blåmes nu idag som lyckades oturligt nog ta sig in på balkongen som är inätad med kattnät. Den var väldigt liten så gissar på att det var en årsunge. Såklart så kommer han stolt in med den i munnen..och äter upp den hel! Enda som fanns kvar på "mordplatsen" var några fjädrar och lite dun! Min andra katt yen, låg och sov och brydde sig inte alls, lilla bortskämda flickan haha :) Jag undrar bara, hur kommer han reagera på detta? Kommer han kräkas upp fågeln eller kan han smälta ner hela bytet, med näbb, klor och allt? Hur stor är risken för sjukdomar? Läst lite om salmonella men det jag fått fram är att risken här i norden är relativt liten.

Annons:
Uppkatten
2017-06-11 17:27
#1

Mina förra katter lyckades också med detta konststycke flera gånger trots innätad balkong… Jag märkte aldrig att de reagerade ö h t på att ha ätit fågel. De enda spåren jag såg var blod och fjädrar i hallen (om jag inte var hemma när de tog fågeln), i övrigt märkte jag inga effekter/följdverkningar av katternas fågeljakt… Risken för ev. salmonella vågar jag inte uttala mig om, men betänk att de allra flesta utegående katter äter småfåglar, möss mm och det är många katters vardagskost, d v s något som de är gjorda för att äta. Den katt du beskriver har säkerligen levt på denna diet under stor del av sitt liv, så jag skulle inte alls bekymra mig. Skulle katten få tillfälliga problem med magen kan du återkomma här i tråden så kan vi försöka ge tips och råd om hur man hanterar trassliga magar. Men utgå från att småfåglar är något som katter är gjorda för att äta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2017-06-12 11:43
#2

Möjligen skulle jag hålla litet koll för att se om han får mask. Avmaska i så fall, men gör det inte i förebyggande syfte. Det är potenta läkemedel som gör mer skada än nytta om man använder dem utan orsak.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ApanAnn
2017-06-12 13:19
#3

"Kolla masken" är rätt bra för att inte avmaska i onödan, men har katten inga symtom alls skulle jag nog inte ens testa den…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Halvdansken
2017-06-17 10:13
#4

Tror inte att de får mask från fåglar.   Fågle och andra smådjur är ju kattens naturliga mat, så det ska du inte bekymra dig om.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Katthemsmatten
2017-06-19 12:21
#5

#4 Ändå är det just katter som är ute mycket som får parasiter. Naturlig föda eller ej så är det därifrån de får sina parasiter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: