Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 848 ggr
[2katter2kärlek]
2017-04-13 08:19

Kräkningar och hemma från veterinären

förra måndagen kräktes min han katt upp hårboll. Han har haft problem från och till men ger kattmalt+ husk. Husk ger jag dagligen för att lättare bajsa ut håret.

Han va påverkad och kom inte ur kräkningen. Han fastades och sen fick börja äta men det kom upp igen och även vattnet(han drack mycket och länge)

Väl inne vätskas han upp i två dagar och tog röntgen+ kontrast röntgen+ b-vitamin.+ prover.vid hemgång fick han medicin mot illamåendet.

Vi har varit hemma sen går morse och ingen kräkning. Jag får inte i han skonkost självmant , a/d och i/d är provat. Men han äter sitt torrfoder i väldigt små portioner dock under hela dagen. Går och äter typ 5bitar per gång . Det är inte alls de mängderna han behöver men han äter själv. 

Jag har fått recept mot illamåendet och gav igår så jag tror det hjälper mycket. Det jag undrar är om jag ska låta han äta självmant med torrisarna eller ska jag köpa hem lite torsk till honom och prova det med? Är så rädd att börja på ruta ett igen o han spyr. Jag förstår att det tar tid , någon dag tills han äter normalt och får igång magen för den har varit helt tom. Jag som ägare kan bli ivrig och vilja få igång han fortare och att han ska äta normalt och bli bra så klart. Så här små ätande min katt gjort har han inte gjort på en vecka, så visst är det ett framsteg, men bra nog?

Annons:
Katthemsmatten
2017-04-13 11:54
#1

I värsta fall får man ge a/d eller i/d soppa via spruta i munnen. En katt mår inte bra av fasta. Föreslår att du ringer veterinären och ber om dennes uppfattning om hur du ska göra.

Lycka till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[2katter2kärlek]
2017-04-13 13:00
#2

Jag har ringt de idag och ringde 3gånger igår och va inne sista gången i går morse. 

Jag har förklarat att han avskyr både i/d och a/d då vi tvångsmata detta med utblandat i vatten för ca 4dagar sen. Han klöks når han ser det.  Så veterinär och rådgivning har jag MEN jag känner att erfarenheter och stötta från andra som gått igenom detta är det jag behöver för att lugna oroliga matte. Han äter men väldigt lite. Han har trots allt varit inne 3dagar och gjort kontaströntgen så jag vill inte vara för "aggressiv" och så står vi där på ruta ett. Tänker jag fel?

De sa att det va bra att han åt själv även om det är lite. Han har dock börjat dricka själv och en del hel del. Nämnde detta oxå till veterinären. Det va vanligt efter kräkning och torrfoderintag. (2dl på en dag och han är nästan 12kg tung) Jag vaktar han dock så han inte dricker för mycket åt gången och spyr upp.

Erfarenheter och godaråd och lugna matte är det jag hoppas med här.<3

Upp till toppen
Annons: