Annons:
Etikettsajten
Läst 1225 ggr
sweety92
2017-03-03 18:42

Nån som har en kattunge/ungkatt?

Hej! Jag är leg. djursjukskötare på djursjukhuset i Jönköping och bor just nu inneboende i en familj bestående av en 11 årig tjej och hennes mamma. De letar kattunge och jag har efter lite övertalning och förklarande fått bort dem från blocket och buskavel ^^ De letar efter en tam och kelig katt (har försökt med 2 men det vill de inte). 12v- 4 månader. HANE. och tyvärr så vill de inte ha en svart katt (jag vet det är förbaskat synd men det är deras beslut så inga påhopp om det tack). Katten kommer få det kanon, och blir kastrerad av mig personligen på jobb när han är 6 månader. kommer bli vaccinerad enligt alla rekommendationer och dylikt. Även om jag kommer flytta ut såfort jag fått eget boende så kommer jag finns till hjälp om de undrar något. Kommer bo i en stor 3a och mamman är hemma alltid :)

Måste var i och omkring jönköping så de kan hälsa på katten innan adoption :) Skriv här eller skriv till mig på facebook : Filippa Hertzberg

Annons:
Herveaux
2017-03-03 18:54
#1

Om dom inte är intresserade av raskatt så kanske ett besök på ortens katthem kan vara något?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
2017-03-03 19:45
#2

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[[eskils_]]
2017-03-03 21:48
#3

#0 Bra att du fick bort dem från Blocket och buskavel! 🌺

Här finns fler katthem i närheten:

Varma Tassar, Jönköping och Växjö

Växjö Hemlösa Katter

Men varför tänker du vänta med kastrering tills katten är 6 månader? Det är en gammal rekommendation. Numera rekommenderar veterinärförbundet kastrering från 4 månader. 

http://katter.ifokus.se/discussions/559d12abce12c46b3a00095d-kastrering-fran-4-manader-rekommenderas?participating-2

Tyvärr tycks det vara vanligt att små okastrerade kattpojkar rymmer hemifrån för att upptäcka världen, och blir överkörda av bilar, särskilt på vårkanten. Kastrerade är lugnare.

sweety92
2017-03-04 15:19
#4

Hej! Katthemmet i jönköping vill endast sälja 2 och 2… tyvärr. angående kastrering så är det för att kliniken har det som policy. Jag föredrar själv att kastrera så tidigt men mitt jobb låter mig inte förrän de är 6 månader.

vendelay
2017-03-04 16:02
#5

Det är jättebra att du gör allt du kan, TS, så det är inte dig jag klagar på nu men hur sjutton kan folk inte fatta att det inte är en rättighet att ha husdjur?! Det finns en anledning till att kattungar oftast säljs två och två. Folk är så jäkliga egoistiska alltså.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Katthemsmatten
2017-03-06 10:47
#6

Jag förstår att katthemmen inte vill sälja ensamma kattungar. Jag blir litet oroad över att de har så mycket krav kring katten. Är de seriöst intresserade av att ha katt, eller är det drömbilden av katt som hägrar. I det senare fallet kommer sannolikt katten att omplaceras tämligen snart när man inser att en katt ställer krav.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
burmamys
2017-03-09 15:10
#7

Om de absolut vill ha en så ung kattunge, så borde de köpa en raskatt. Då får de en kattunge i den ålder de vill ha, som är väl hanterad från födseln och alltså tam och kelig, och de kan i de allra flesta fall välja färg. Om de väljer en mer stillsam ras så finns det säkert flera uppfödare som säljer en ensam kattunge. Men då får de räkna med att betala vad det kostar att köpa en raskattunge. Personligen tycker jag dock att alla katter mår bättre av att ha sällskap av en annan katt, i synnerhet när de är kattungar/ ungkatter. Jag får känslan av att de bara vill ha en billig kattunge? Känns inte bra alls.

Katthemsmatten
2017-03-10 10:34
#8

#7 Har samma dåliga känsla som du.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: