Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 2974 ggr
kalindas
2017-01-21 13:00

Få bort grannens katt?

Har fått ett irriterande problem här hemma. Sen ett tag tillbaka har grannens katt bestämt sig för att han äger logen där mina TNR katter bor. 😕
Han jagar dessa små oskyldiga honor och slår dem. Skrämmer även in dem i andra ställen som maskinhallen, där det inte finns någon värme eller skydd.
Vet att det är svårt att undvika att andra katter går in och äter när det finns mat, men han är jäkligt billig just nu!! 😡
Han har redan skrämt iväg en katt och kämpar hårt med att skrämma iväg övriga.
Har någon tips på hur jag ska få honom härifrån, så mina katter kan koppla av?
Hjälper ju inte att skälla på grannen, då hon knappast kan hålla honom inne.

/Elisa

Annons:
Uppkatten
2017-01-21 13:42
#1

Är grannens hankatt kastrerad?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kalindas
2017-01-21 14:06
#2

#1
Japp, han är kastrerad fd. katthemskatt.
Innan höll Goliat (den gamle härardsbetäckaren) bort honom och även Bamse. Men nu är Bamse kastrerad och har flytt till grannen och Goliat är avlivad pga sjukdom.
Så det är bara de fyra honkatterna som är kvar här.

/Elisa

Katthemsmatten
2017-01-23 15:01
#3

Försök ändå prata med grannen så kanske hon kan hålla honom inne litet mer i alla fall.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattöga
2017-01-23 15:12
#4

Det enda jag kan tänka mej är kattlucka som läser chip, om dina katter är chipmärkta…?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
2017-01-23 19:47
#5

Och att grannen ser till att servera godare mat än den du har kanske….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2017-01-24 12:00
#6

Du kan ju servera 2-3 matportioner per dag, och sitta kvar hos dina katter medan de äter. Jaga bort grannkatten om han visar sig. När dina katter har ätit färdigt går du. Till slut kanske han tröttnar på att gå dit.

Annons:
kalindas
2017-01-24 13:11
#7

Har mejlat grannen. Får se vad hon säger. 
Kan ju inte skälla på henne då katter har en tendens att göra vad de vill. 😮
Har flyttat maten och får se om det funkar, för då har han inget att vakta. Men oroar mig för den ena lilla honan som jag inte sett på ett tag. Får bara hoppas att hon hittar var de andra äter eller äter hos någon annan.

Då flera av dom är skygga är det svårt att servera mat flera gånger. Men ska se om jag kan öka till två gånger dag.
Bara en av fyra som har chip, övriga är öronmärkta.

/Elisa

kattöga
2017-01-24 14:21
#8

#7 Vad synd, att inte alla är chippade. Det hade ju gjort det lite lättare i alla fall. 

Kanske kan du komma överens med grannen om fasta tider på dygnet då de håller sin katt inomhus medan dina katter får mat? Under en period i alla fall för att se om det hjälper även på sikt…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Katthemsmatten
2017-01-24 16:16
#9

Nattetid, t ex 20 - 07 borde väl grannens katt kunna hållas inne så det finns tillräckligt med tid för de skygga katterna att komma åt att äta. De som är lägre i rang brukar vänta till de andra ätit innan de vågar ta för sig, så därför vore det bra med en så lång tid som möjligt när de skygga känner sig trygga nog att inte bli attackerade och bortmotade.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2017-01-24 17:25
#10

#9
Tror han är ute dygnet runt. Får se om hon svarar om vi kan komma överens om tider.
Han jagar dem inte bara från maten utan så fort han ser dom. Misstänker att han tycker det är kul, för han visar ingen synlig aggression.

/Elisa

Katthemsmatten
2017-01-25 16:07
#11

#10 Jobbigt det där. Hoppas det är en förstående granne.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: