Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2153 ggr
MissanTissan
10/6/16, 8:45 PM

Akut!!!

Min hittekattunge har varit dålig i magen länge, vi var inne hos veterinär under veckan och allt såg bra ut förutom att han var dålig i magen, vi bytte foder och åkte hem, han blev aningen bättre. Imorse åt han sin medicin och mat, drack massa vatten och rehydration support saken och inget mer med det. Jag åkte till jobbet och när jag kommer tillbaka så har han spytt två gånger, han har inte rört maten, hans nos är torr och varm, han vill inte äta blötmat heller som han brukar kasta sig över och är inte så ivrig som vanligt.

Jag har ringt runt och hittar ingen veterinär i närheten (4 timmars radius)  som har nattöppet.
(Bor i Norge)

Jag har fått i honom rehydration support och lite mat, och nu ser han lite bättre ut. Han är uppe och går och ligger i famnen och spinner och knådar med tassarna.
Kan han vänta till imorgon eller ska jag åka till närmsta? 4t bort?

Om han kan vänta så kan jag hålla uppsikt hela natten, och sätter isåfall timer på att ge honom mer vatten/mat. Och självklart om han blir värre kommer jag åka in.

Han sitter och leker med händerna medans jag skriver.

Han nös igår och även imorse. Men jag trodde det var dammet från under soffan. :(
Planerna var att vaccinera honom, men veterinären sa att det var bra att vänta tills han var stabiliserad i magen.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
MissanTissan
10/6/16, 9:10 PM
#1

Nosen är kall och blöt igen.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

pellepojken
10/6/16, 9:14 PM
#2

Har han nu fått i sig lite mat o är uppe o går, spinner o knådar med tassarna så verkar det inte som du behöver vara orolig i natt. Han visar ju också leklust.    Lycka till   🙂

MissanTissan
10/6/16, 9:22 PM
#3

Tack! Är så orolig..

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Uppkatten
10/6/16, 9:31 PM
#4

Ring veterinär och fråga. Agria har ju t ex en telefonveterinär - kostar väl en del att ringa dit om man inte har sin katt försäkrad där, men det kanske ändå kan vara ett alternativ. Sedan finns det ju dygnet-runt-öppna djursjukhus dit man kan ringa och fråga.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MissanTissan
10/6/16, 9:46 PM
#5

Jag har min andra katt försäkrad där..Ringer direkt!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[Toretto]
10/6/16, 10:06 PM
#6

Om du inte åker in ikväll så rekommenderar jag att du ställer klockan varannan timme till varje timme under natten för att kolla till honom så han mår bra då läget kan förändras väldigt fort. Annars tycker du ska åka in det första du gör imorgon. Jag hoppas allt går bra för honom!

Annons:
MissanTissan
10/6/16, 10:43 PM
#7

Han springer runt och leker med allt i rummet, klättrar på klädhyllan och åt precis själv.
Han gick sedan på lådan och insåg då att det han "spytt" var egentligen bara diarré.
Men han har haft en annan färg på bajset innan, men inte denna gång samt var det mer vattenlikande.

Han ser faktiskt helt okej ut nu, men jag kommer vara uppe hela natten och se till att allt går bra till. Har kokat kaffe nu så, sen åker vi iväg imorgon såfort kliniken vi var på öppnat. (Vid 7)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[Toretto]
10/6/16, 11:00 PM
#8

Okej vad bra. Jag tycker ändå du kan sova lite inatt om han mår som han gör nu och om du dessutom ska köra imorgon så måste du vara lite vaken i huvudet också och dessutom vara så alert så möjligt på veterinär besöket. Jag antar att du kommer åka in akut och då kan man få sitta ett tag också. För några månader sedan åkte jag in akut relativt tidigt med min katt och jag satt på akut med honom i över åta och en halv timme. Har du möjlighet så rekommenderar jag att du gör egen vätska ersättning hemma och ger honom blanda en liter vatten en msk druvsocker och en tsk salt har du inget druvsocker hemma kan du använda honung!

MissanTissan
10/7/16, 12:23 AM
#9

Jag somnade och sov en timme, alarmet väckte mig och påminde mig varför jag gillar vuxna katter :')

Han ser fortfarande bra ut, ganska jobbigt för han sov så fint hos mig tills alarmet gick av, nu ska han springa och leka igen. Aja<3

Jag får som tur var skjuts av en jättesnäll kompis, så det behöver jag inte oroa mig över.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[Toretto]
10/7/16, 12:32 AM
#10

Skönt! Som jag skrev i mitt inlägg innan så tycker jag det vore bra att ge honom vätske ersättning. Jag håller tummarna för att allt går bra för honom imorgon!

MissanTissan
10/7/16, 12:46 AM
#11

Tack! Har fixat lite vätskeersättning! Men börjar bli svårt att ge honom det för nu vill han inte stå stilla. Hahaha

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[Toretto]
10/7/16, 12:58 AM
#12

Haha så kan det gå när man ställer alarmet på mitt i natten! Vad härligt att han är pigg och springer runt (även om det är mitt i natten)

MissanTissan
10/7/16, 1:03 AM
#13

Hahaha ja! lilla odjuret då <3

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
crins
10/7/16, 9:02 PM
#14

Tänkte du kunde göra är ju vätska på honom hela tiden! Skaffa små sprutor, så han inte blir utorkad! En katt behöver 1\5 dl vätska per kilo! Sedan får du dela det med 24 timmar, så vet du hur mkt din katt behöver\ dygn! Kanske har du träffat veterinären redan!!!! Vid kräkningar kan man behöva ta bort vätska också ett par timmar, men är det bara diarre så ta bara bort maten och se till katten har fri tillgång på vätska och ev får du hjälpa katten dricka också!!! Hoppas dock din katt fått hjälp och tillfrisknat redan!

Uppkatten
10/7/16, 9:27 PM
#15

#14 En katt behöver få i sig 0,3-0,5 dl vätska per kilo kroppsvikt och dygn. Då räknar man även in den vätska som katten får i sig via maten. En uttorkad katt kan behöva få i sig mer vätska än så. Den uträkning som presenteras i #14 är alltså missvisande.

Man ska vara väldigt försiktig med att ta bort vätska för en katt som kräks (och som ju alltså förlorar vätska genom kräkningen). Själv skulle jag aldrig ta bort vattnet med mindre än att jag fått det rådet från en duktig katt-veterinär avsett för den enskilda katten (och då skulle jag vilja att katten vätskades upp av veterinär samtidigt).

När man kokar egen vätskeersättning till katt är det f ö viktigt att man inte överdoserar saltmängden.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MissanTissan
10/8/16, 9:14 AM
#16

Vi ringde, dom sa att dom inte hade tid förrens eftermiddag, så för att få mer chans att få en tid åkte vi dit efter 12. Satt i flera timmar, och tillslut stängde dom och vi fick inte gå in. Jag har avdelat natten med en kompis så jag fick sova lite men han är så uppe och springer, blivit bättre i magen igen, dricker och äter som han ska och leker, hela nätterna..

Han ser helt okej ut, men vi fick en tid till måndag, så min kompis kommer sova kvar till då. Så vi kan dela upp och ha koll på honom, men han ser faktiskt helt normal ut igen.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Rafflan
10/9/16, 11:07 AM
#17

Nosen är inget sätt att avgöra tempen på en katt, är du orolig för temp får du ta en riktig temp (googla hur man gör det på katt :) )
Och är han ens uttorkad? om katten verkar okej och pigg och inte har förluster längre skulle jag inte känna mig så orolig utan ge blötmat och fri tillgång på vatten :)

MissanTissan
10/9/16, 5:04 PM
#18

Han har varit pigg och go och alert hela helgen, så vi tror han kanske åt något som inte gick ihop med magen..

Men, vi kommer åka in imorgon ändå bara i säkerhets skull. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

MissanTissan
10/9/16, 9:41 PM
#19

Åhh! Han har börjat bli bättre i magen också! <3 <3

Nu var det inte bara gegg utan lite mer "geggia" korvar!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
10/10/16, 10:24 AM
#20

Tror nog du kan avvakta med nytt veterinärbesök.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
MissanTissan
10/10/16, 1:15 PM
#21

Tänker att det kan vara bra att checka ändå.

Vill så gärna att han ska vaccineras, men han måste bli helt stabil i magen först.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

crins
10/10/16, 3:02 PM
#22

Vänta med waccineringen, så kissen är helt frisk först! Ett vaccin innebär ju att en sjukdom sprutas in, men bara så att katten bygger upp antikroppar mot sjukdomen! Min vän hade en katt som dog, då den blev vaccinerad, antagligen pga den redan hade en infektion vid vaccin tillfället! När min katt vart utorkad pga kräkningar och förstoppning fick hon dropp för 2 dagar på en gång!, jag var också tvungen att svälta henne på vätska, eftersom hon kräktes upp vätska då,Det var i april! men nu är hon frisk!!!!, Kanske kan canicur pro, hjälpa din katt också! Bra dock du har en tid hos veterinären!

Katthemsmatten
10/10/16, 4:42 PM
#23

Vänta med vaccinationen till dess katten är frisk, precis som #22 skriver. Man ska aldrig vaccinera vare sig djur eller människa om man inte är frisk.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MissanTissan
10/10/16, 5:27 PM
#24

Nej blir att vänta. När skulle ni tidigast kastrera? Är det 6m som hundar?

Veterinären konstaterade även att det är en liten hane.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Eine
10/11/16, 4:32 PM
#25

4 månader är lagom

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MissanTissan
10/11/16, 10:25 PM
#26

Zombie är lagom glad på mig, jag får ge honom munsprutor med rehydration support varjedag då han varit lite uttorkad (Veterinären sa att jag skulle göra det)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Katthemsmatten
10/12/16, 11:31 AM
#27

#26 Jättebra att du ger honom det. Han får väl vara litet sur ett tag. Det går över. :-)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
MissanTissan
10/12/16, 12:21 PM
#28

Jo, haha.. Och sen ska självklart Fish och Chip stå och stirra ner honom för då tror dom att han får godis.. :P

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: