Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2016 ggr
Sicke1
2016-07-08 23:45

Starta katthem

Hej! Jag funderar på att starta ett katthem. Jag har läst runt endel och jag vet att man måste få godkännande av länsstyrelsen och att man måste ha gått en kurs om kattens stress, smittorisk m.m. Men det jag undrar är hur mycket det kostar ungefär och om ngn skulle ha tips på hur man får in pengar!

Annons:
Katthemsmatten
2016-07-12 07:57
#1

Ensam skulle jag aldrig ge mig in på att starta ett katthem. Det är oerhört kostsamt! När du väl har fått en lokal godkänd av länstyrelsen så måste du ha pengar att driva lokalen för. Vatten, el, foder, sand, tvättmedel osv., osv. 

Att få en frisk katt säljbar, dvs kastrerad, id-märkt och dubbelt vaccinerad får du räkna med ligger på minst 1.000:-. Sedan tillkommer kostnaden för att ha den på katthemmet fram till dess den blir adopterad. Har du en katt som är sjuk så kan kostnaderna springa iväg till 50.000:- - 100.000:- för en enda katt. Även om du har en stamförsäkring på katterna i ditt katthem så är självrisken dyr.

Med detta sagt avråder jag dig från att själv försöka med detta med mindre än att du har ett antal hundra tusen kronor tillgängliga att spendera på katterna. Plus att du har kapital att investera i lokaler och utrustning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: