Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1847 ggr
Therese
2016-06-30 17:07

Hur noga är katthem?

Kollar katthem upp nya hemmen katterna hamnar hos? Eller, gör de flesta det?

Är det någon som vet hur det går till?

Annons:
Tjeja
2016-06-30 17:23
#1

Olika rutiner hos olika katthem. Kolla upp det/de katthem du tänker dig som alternativ och hör med dem hur de gör.

Där jag fick mina kissar ifrån följde upp. De kom och hälsade på både före inflytt, vid själva flytten och sedan ett par månader efter att de kom till mig. Därefter har de följt upp via mail/telefonkontakt ytterligare månader senare. Hela tiden kände jag och känner fortfarande efter flera år, att jag alltid kan vända mig till dem med frågor och hjälp angående mina kissar jag fått från dem. De "tillhör" liksom "deras placerade" kissar alltid och i kontraktet när jag köpte dem ingår även att jag ska kontakta dem innan de får somna in också om/när det blir aktuellt.

Nu han min gamla kisse bli så dålig ganska fort när det väl var dags, jag hade informerat innan att han var sjuk, så då meddelade jag först efteråt att det var över nu. Men de fick ändå vara med i "beslutet" att det var dags för kissen att få somna när jag kände att det var dags. Det är/var liksom viktigt för dem att få veta att det verkligen var så att det var dags och inte bara för att jag inte längre ville/orkade eller inte hade råd med vetkostnaderna.

Kan man av någon anledning inte längre behålla sina katter ifrån dem har deras placerade kissar alltid förtur tillbaka till katthemet om det blir nödvändigt. M a o, man behöver inte oroa sig för att kissarna skall behöva avlivas eller lämnas vid för våg om man själv inte kan ha kvar dem längre.

Nu tycker ju jag att det katthemmet är enormt föredömligt och fantastiskt bra och har svårt att se att några andra skulle kunna vara ännu bättre ;-)

Men jag tror säkerligen att det finns fler som är nästan lika noggranna och bra. Samtidigt vet jag att inte alla katthem har bra rutiner över huvud taget. Endel tar på sig mer än de egentligen kan hantera och då kan de vara svårt för dem att följa upp och finnas till stöd för adoptionshemmen. Inte alla har heller krav på tex kastrering, vaccinering och försäkring heller.. så allt är väldigt individuellt och olika på olika ställen.

Så som sagt, kolla upp de katthem i ditt område som du undrar över, kontakta dem och fråga vad just de har för rutiner och hållregler! 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Therese
2016-06-30 17:39
#2

Det där lät ju väldigt bra!

Anledningen till att jag undrade är för att en i min närhet skaffat katt från katthem och de hade inte kollat in deras hem eller så, de hälsade väl på på katthemmet en gång innan de hämtade katterna men mer än så var det inte om jag förstod det rätt. Känns konstigt att inte vara så noga med hemmet när man räddar katter :/

Uppkatten
2016-06-30 18:33
#3

#2 En del katthem kör hem katterna till det nya hemmet, och känns det då inte som ett seriöst och bra hem så får katterna följa med tillbaka till katthemmet igen. Att bara lämna ifrån sig katter är ingen bra "metod". Naturligtvis bör man också helst få möjlighet att träffa sin blivande katt några gånger på katthemmet innan man får hem katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tjeja
2016-06-30 18:49
#4

Ja jag ser det ju som en fördel om man hittar något sätt att "skola in" kissarna med sin/sina nya mattar eller hussar så att säga. Så hälsa på några gånger först är absolut att föredra!

Första gången jag besökte mina kissar hade jag med mig leksaker jag gjort själv till katterna av tygbitar från min och sambons "smutsiga" (otvättade) t-shirtar samt ett använt örngott som lades i en av deras kattkorgar! Låter lite äckligt för oss, men då fick ju katterna lära känna våra lukter ordentligt. När de kom hem till oss efter sin "hemska bilresa".. traskade in och gjorde sig hemmastadda ganska så fort som om det var helt naturligt. Jag vill ju gärna tro att de bekanta lukterna hemma hos oss hjälpte till då. Att vi sedan bjöd på godsaker när vi hälsade på och så fort de kom innanför dörren tror jag ju inte förvärrade något heller förstås! 😛😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
2016-07-01 10:40
#5

Jag adopterade en katt för 2 1/2 år sedan från Göteborgs katthem.

Först hade vi mailkontakt fram och tillbaka och sedan hälsade vi på katten i jourhemmet.  Sedan fick vi katten hemlevererad. Kravet var att vi redan hade katt annars hade vi fått adoptera två. Nu hade vi en katt som blivit ensam.

Vi fick även skriva på adoptionshandlingar.

Efter adoptionen så hade vi mailkontakt och jag skickade bilder på lille Lakritz framgångar. Nu är det dock längesedan kontakt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

burmamys
2016-07-01 16:09
#6

Måste bara skriva att jag tycker det känns fint att katthemmen, trots ofta stor arbetsbelastning (som väl dessutom oftast sker helt ideellt?) ändå tar sig tid att besöka katternas nya ägare både innan och efter adoption. De visar verkligen att de bryr sig om katternas bästa!👍🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: