Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2303 ggr
Uppkatten
2016-06-28 19:45

Katten Maja lämnades att svälta ihjäl...

Katten Maja lämnades att svälta ihjäl sedan hennes matte tagits in på sjukhus… När frivilliga krafter erbjöd sig att ta hand om katten vägrade hemtjänsten dem tillträde till lägenheten. Det var inte förrän polis kallades in som katten fick hjälp. Då hade Maja varit utan mat och vatten i elva dygn och hennes liv gick inte att rädda… http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23081149.ab I fall som dessa behövs regler och riktlinjer så att något liknande aldrig mer kan hända…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[Jennah]
2016-06-28 19:53
#1

Stackars stackars matte också, kan inte vara kul att komma hem från sjukhuset sen till detta….

vallhund
2016-06-28 20:29
#2

Såg också den artikeln o har funderat.

Eftersom katten blivit utsatt för vanvård så borde en anmälan till lst göras, så att de kan utreda vad som hänt, främst för att påpeka brister i systemet så det inte kan hända igen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Jennah]
2016-06-28 20:48
#3

Håller med #2. Det här är inte okej och bör uppmärksammas. Något är gravt fel om det kan gå till så här och ingen ens vill ta på sig skulden för det…

[[eskils_]]
2016-06-29 11:07
#4

Så fruktansvärt illa gjort av den kommunala hemtjänsten! Hoppas de blir stämda för detta! 😡

De kunde väl åtminstone ha låtit de frivilliga personerna gå in och ställa fram mat och vatten åt katten.

Har man så dålig empati med levande varelser ska man inte arbeta med gamla och sjuka människor heller.

(Edit. Det var tydligen Bergviks Hemtjänst i Brunnsäng som gjorde detta. SKÄMS!)

Katthemsmatten
2016-06-29 11:23
#5

Det här är, sannolikt, bara en av många händelser där s.k. brukare (förfärligt ord) inte får hjälp. Det värsta är att man inte gör som kunden vill, trots att det fanns skriftligt att de skulle släppa in Södertälje Katthem.

Enligt kommunens biståndshandläggare i den kommun min dementa mor bor är hjälp att sköta katt inte något de ska utföra. Trots att det är det enda sällskapet hon har kontinuerligt. Tursamt nog finns det personer inom hemtjänsten som faktiskt hjälper till så att katten har rena lådor och håller koll på att det finns mat och vatten, vilket ännu så länge har fungerat. Arma gamla som inte har anhöriga som kan tala för dem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[[eskils_]]
2016-06-29 15:19
#7

#6 vallhund, du anser tydligen att jag har begått ett brott som  namnger hemtjänstföretaget som lät katten plågas ihjäl. (Stackars företaget…..)

Namnet på företaget hittade jag hos Svekatts facebooksida, i deras pressmeddelande från igår. Där skriver de bl a:

"Vi undrar hur Bergviks Hemtjänst i Brunnsäng totalt kunde ignorera att det fanns ett levande djur i lägenheten. Genom deras lathet, nonchalans och känslokyla plågades Maja till döds. De hade enkelt kunnat kontakta polis, djurpolis eller katthem och be om hjälp."

Jag har fullt förtroende för att Svekatt vet vad de gör när de skriver pressmeddelanden. Men om detta var brottsligt så litar jag på att Sajtvärd eller medisar här åtgärdar det.

Tycker fortfarande mest synd om katten och matte.

Katthemsmatten
2016-06-29 16:48
#8

Vallhund, du läste tydligen inte att hemtjänstens kund skriftligen givit företaget tillstånd att öppna dörren för katthemmet för att rädda katten. Inte förrän man tog polisen till hjälp gjorde man detta. Vem är det som bestämmer om hur man ska använda nyckeln, bostadens ägare eller det företag som får betalt för att bistå kunden???

Eftersom namnet på företaget finns med i en press release ser jag ingen som helst anledning att redigera inlägget.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2016-06-29 18:43
#9

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Jennah]
2016-06-29 23:11
#10

Hatar att de i slutet typ säger att de inte gjort något fel men att det ju är tråkigt att det blev så. Som om det handlade om en vissen blomma.

Katthemsmatten
2016-06-30 11:08
#11

Som vanligt så skyller man på alla andra, för själv har man ju inte gjort något fel. Fy för den lede!!!!!!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2016-07-09 09:14
#12

Inför Lex Maja - nu! Viktig debattartikel i SvD undertecknad av SVEKATT och Djurens Rätt. http://www.svd.se/radda-lamnade-husdjur--infor-en-lex-maja-nu/om/debatt

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Wickedwoman]
2016-07-09 22:49
#13

Fy vad ledsen jag blir när jag läser detta!! Att det får gå till såhär! Hemtjänsten som jobbar med "brukaren" är väl inte blinda?? De har väl sätt att hon har katt eller sett matskålar eller kattlåda när de hjälpt henne tidigare? Alltså så ansvarslöst!! Någon borde ju reagerat långt tidigare! Människor är ibland helt hjärtlösa!

Annons:
[[eskils_]]
2016-07-30 13:27
#14

#12 Puttar upp så fler kan läsa den viktiga artikeln. Vi glömmer inte Maja! ❤️

Artikel i samma ämne från P4 Örebro:

"Åsa Heldemar är länsveterinär på Länsstyrelsen i Örebro. Hon menar man att vid fara för ett djurs liv bör man som personal anmäla missförhållandet till Länsstyrelsen.

– När det gäller att väga information som röjer att ett djur far illa, så illa att det till och med dör och ställa det mot sekretesslagstiftningen – då är det självklart att det ska anmälas.

_Vi välkomnar om det blir nya regler i djurskyddslagen
_

Motstridigheten dessa lagar emellan kan dock komma att förändras. I ett förslag på en ny Djurskyddslag från regeringen är en förändring i sekretesslagen inskriven. Det skulle ge möjlighet för exempelvis hemtjänstpersonal att bryta sekretesslagen vid misskötsel av djur."

I väntan på en ev lagändring är det självklart så att man anmäler när man vet att djur far illa. Det går ju att anmäla som privatperson!

tortoise
2016-08-11 11:56
#15

Det var konstigt att hemtjänsten gjorde så, för i alla år som jag har arbetat inom vården så har jag alltid fått höra att om brukaren behöver och önskar hjälp med sitt husdjur så har man skyldighet att göra det. Fast jag jobbar som personlig assistent så det kanske är annorlunda, men konstigt att de inte låste upp för djurhemmet när det fanns papper på det.

Katthemsmatten
2016-08-15 17:03
#16

#15 Inom hemtjänsten är det nog mer så att det är svårt att få hjälp med djur. Som personlig assistent ska du vara den personens förlängda armar och ben. Dessvärre har inte äldre eller sjuka personer samma rätt att få hjälp. Biståndshandläggare har ofta väldigt svårt att förstå att det kanske är viktigare att få hjälp med t ex katten än att någon tvättar fönstren.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: