Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1666 ggr
[Kattägd]
4/24/16, 6:03 PM

Efterfrågan på billigare chipmärkning

God eftermiddag!

Om ungefär ett halvår är det dags för mig att starta UF-företag via skolan, och självklart är jag då intresserad av att bedriva ett arbete till förmån för hemlösa katter. Planen just nu är att gå en id-märkarutbildning så snart som möjligt så att jag bland annat kan erbjuda chipmärkning (samt hjälp med registrering) av framförallt katt men även hund, dels för en lägre summa än hos veterinär och dels med viss möjlighet till hembesök vid proceduren. Därför är jag intresserad av att höra om efterfrågan överhuvudtaget finns hos er privatpersoner och katthem. Jag är medveten om att id-märkning kan ske i samband med kastrering/vaccination hos veterinär till ett paketpris, men i de fall där katten är kastrerad men omärkt kanske det vore intressant med billigare chipmärkning på plats?

Med vänliga hälsningar
Emma

Annons:
Katthemsmatten
4/26/16, 3:27 PM
#1

Svårt att svara på. Det är ju känsligt att sticka in en så grov nål i nacken på katten, så jag gissar att man måste kunna sedera djuret och för att få göra det ska man vara veterinär, eller åtminstone ska en veterinär finnas på plats. Det gör att jag inte riktigt tror på din affärsidé även om jag är imponerad över hur du tänker.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Kattägd]
4/26/16, 5:48 PM
#2

#1 Lugnande kan absolut vara nödvändigt i vissa fall, men chipmärkning brukar ändå ske relativt smidigt under förutsättning att katten kan hantera situationen. Därför vill jag lägga extra vikt vid märkning i just hemmiljö där de flesta katter känner sig trygga. Id-märkarutbildningarna som riktar sig till privatpersoner syftar trots att till att man ska kunna chipmärka katter (och hundar) självständigt, men om katten absolut behöver sederas är det ju en bättre idé att göra det hos veterinär. Annars finns det lättare preparat som man själv kan ge till ängsligare individer i förebyggande syfte, till exempel Zylkène.🙂

Katthemsmatten
4/27/16, 12:15 PM
#3

Zylkene har ingen smärtlindrande effekt och man måste ge preparatet en ganska lång tid i förväg för att det ska ha någon lugnande effekt. Personligen skulle jag inte anlita någon som inte är veterinär till mina katter. Inte ens hemma. Detta för att man inte vet hur ett djur kommer att reagera i förväg. Det är en sak att ge en injektion med en fin gauge nål, en helt annat att chipmärka. Jag har lyckats sticka mig med en nål när jag skulle demonstrera märkning för förskoleklass och det var inte någon behaglig upplevelse. OBS! Det var på en leksakskatt jag demonstrerade, så ingen missförstår situationen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Kattägd]
4/27/16, 9:04 PM
#4

#3 Det stämmer, tänkte mer på den lugnande effekten i sig. Men jag förstår absolut ditt resonemang! Själv skulle jag också ha väldigt svårt för att låta en privatperson chipmärka mina katter, särskilt en ung sådan som jag nu trots allt är, men att privatpersoner märker katter är långt ifrån ett nytt fenomen. För att överhuvudtaget slutföra utbildningen och bli behörig måste man ju bedömas klara av uppgiften. Självklart känns den grova nålen mer än en vanlig, men med en god teknik är det inte en särskilt utdragen process som många katter ändå behärskar (även om man aldrig helt kan förutse hur en individ reagerar på en viss situation precis som du säger). Att bli behörig id-märkare skulle samtidigt underlätta ens arbete inom katthem och dylikt så det är verkligen inget jag bara vill göra för UF-företagandets skull.😉

Katthemsmatten
4/28/16, 4:31 PM
#5

Jag förstår ditt resonemang, men min erfarenhet är att katthem id-märker i samband med att de kastrerar katterna. I de fall som en hemlös katt kommer in och redan är kastrerad så tar man det ändå med hjälp av veterinären som gör besiktningen av katten vid (eller straxt efter) intag. Alla katter ska vaccineras mot kattpest/snuva och det är också ett uppdrag för en veterinär alt. att det ska finnas en veterinär i närheten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Kattägd]
4/28/16, 6:40 PM
#6

#5 Absolut, det bästa är ju att göra allt hos veterinär på samma gång eftersom diverse behandlingar ändå måste göras, men i de fall där katten bara är omärkt kan man åtminstone göra en liten skillnad! Har i alla fall kommit i kontakt med ett närliggande katthem där de är intresserade av erbjudandet då det kostar en del för dem de gånger som en veterinär behövs till enbart id-märkning.🙂Sedan kan det vara bra att erbjuda konkret hjälp i samband med spridningen av budskapet om kattens status, till exempel genom körhjälp till veterinär eller chipmärkning på plats. "Kräver" man bara av folk att de ska ta sitt ansvar och genomföra nödvändiga behandlingar själv är risken trots allt enorm att det inte blir något alls utav det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: