Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1524 ggr
dogg
2016-04-12 15:15

Djurskyddarna tv4 vad är sant/falskt?

Publicerad 2015-01-16 06:30

Möt "hjältarna som rycker ut när djur far illa". Så påannonserades det första avsnittet i TV4s nya dokusåpa Djurskyddarna.

För andra gången sänder kanalen en serie där länsstyrelsens omhändertaganden av djur i Skåne förvandlats till underhållning.

Och med TV-såpans typiska dramaturgi - de goda krafterna som skyddar de försvarslösa - lyfts nu företaget Djurambulansen fram. De - heter det i speakertexten - "kämpar för att ge djuren en röst när de inte själva kan föra sin talan…"

Nu ska vi fås att förfasa oss hemma i sofforna, över en mager sugga, eller över en galt i en box. Problemet är bara att den bild som serveras oss är falsk.

I själva verket kan anmärkningar på foderkrubbors höjd och att det är upptrampat utanför ett utestall leda till att en hel besättning beslagtas. Särskilt om djurägaren har mage att säga emot länsstyrelsens inspektörer. Det hände en skånsk lantbrukare med en liten mjölkbesättning. En dag stod polis och djurambulans oanmälda vid gården för att hämta djuren.

– Djurskydd ska finnas som kan ingripa vid vanvård, tycker djurägaren själv. Men det var inget fel på mina djur.

Detta intygades av en veterinär som besiktigade djuren efteråt. "Generellt sett en välmående besättning", skrev veterinären.

Flertalet av djuren sändes senare till slakt. En köttraskviga, som ökat i vikt 1 800 gram om dagen hemma på gården, hade på 25 dagar i Djurambulansens vård förlorat 50 kilo i vikt. Tänk om kvigan kunnat "föra sin talan"!

– Jag hade kostammar som farfar byggde upp, nu är alla borta, säger djurägaren.

I stället har han en faktura på nära 90 000 kronor att betala. Andra fakturor från Djurambulansen har landat på 1,3 miljoner plus moms för omhändertagandet av en större mjölkbesättning, eller 103 000 för omhändertagande av elva friska hundar. TV-såpans hjälte driver ett synnerligen lukrativt företag som kunnat byggas upp i myndigheternas hägn. Företagarens så kallade kamp har de senaste åren resulterat i vinstmarginaler på 22-32 procent.

Att TV4 glorifierar verksamheten och lämnar ut enskilda djurägare till allmän beskådan är rent ut sagt botten.

Kerstin Davidson

Någon som vet mera om bilden av en seriös verksamhet som tv4 får det att se ut som stämmer?

Annons:
Stallmima
2016-04-12 15:30
#1

Tittar inte på denna smörja, kan de riktiga fallen med vanvård komma upp i dagen istället!

Ria74
2016-04-12 15:43
#2

När dom struntar i dom riktiga fallen tycker jag dom kunde lägga ner tv-serien.

Här byn ignorerade dom en man med 4 hundar som bet både människor och djur. Trots upprepade polisanmälningar och anmälningar till länsstyrelsen hände inte ett skit och till sist blev en hund dödad.

Då hade dom mage att gå ut i lokalpressen och säga att det inte fanns några anmälningar så dom hade inte agerat innan.

Där förlorade jag helt tron på att dom gör något bra.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

dogg
2016-04-12 16:22
#3

Jag har undrat lite själv då jag bott i Skåne ett par år för några år sedan och först hade en vän tagit en tax från ett djurhem, men den personen bara fortsatte och fortsatte trots djurförbud. Verkade vara väldigt länge mellan kontrollerna också som gjorde att han lyckades hinna skaffa nya taxar så fort han blivit fråntagen sina och så flyttade han så klart ständigt. 

Sen för 3 år sedan hjälpte jag en vän att välja ut en sheltie av de 15-20 som omhändertogs hos en uppfödare utanför Helsingborg, alla shetland sheepdog och där verkade det ha varit problem väldigt länge innan de agerade. Har hört om många som tog hand om de som var värre traumatiserade än tiken som min vän valde även om man ser på henne än idag spår av vad hon har varit med om, som inte har hämtat sig än idag och har stora problem. Samtidigt är det svårt att veta när man inte arbetar med det själv utan bara hör utifrån.  Tråkigt att höra att det inte fungerar.

Katthemsmatten
2016-04-13 11:33
#4

Dessvärre har jag mycket liten tilltro till såväl lst som den djurambulans som figurerar i sammanhanget. De sistnämnda är inte speciellt ideella utan skor sig rejält på såväl verklig som påhittad misär. 

Man exploaterar djurägarna på ett sätt som inte ger en verklighetsvisande bild av fallet. Kommer ett tv-team, ett par personer från lst samt lika många från djurambulansen  inklivande i ett hem där det bor ett antal välmående katter och de instinktivt flyr undan när deras revir blir invaderat med buller och bång så anses katterna osociala och skygga. När katterna sedan försöker försvara sig när man hårdhänt tar i dem för att mer eller mindre slänga in dem i transporter så heter de att katten är ilsken och gillar att bitas. Det hela vittnar klart om att ingen av de som deltar i projektet har någon som helst kunskap om hur katter reagerar eller hur man ska handskas med dem. Och detta ligger sedan djurägaren till last som förlorar sina katter som skickas till avlivning snabbare än man hinner överklaga lsts omhändertagande. Som om detta inte räcker så tjänar djurambulansen Skåne pengar under de 10 dygn (max) som katterna hos stallade hos dem och sedan ännu mer pengar när deras anslutna veterinär avlivar djuren. Djurskyddare - så f-n heller!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: