Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3200 ggr
Uppkatten
2016-03-01 17:25

"Onödig" tassprotes för katt

Den skadade katten fick en tassprotes hos veterinären. Jordbruksverket anser dock att katten skulle klara sig bra med tre ben, och att operationen därmed var onödig och därför olaglig.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/katt-fick-tassprotes--veterinar-far-skall/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[dynamitella]
2016-03-01 17:42
#1

Men för fan. Det är väl ägarens och veterinärens gemensamma val? Störigt när jordbruksverket ska in och straffa där inget ont skett.

Katthemsmatten
2016-03-02 12:30
#2

Jag kan  hålla med JBV i det här fallet. En katt klarar sig som innekatt med bara 3 ben. Det har jag personlig erfarenhet av, både som kattägare och som volontär. Det är inte helt ovanligt att man behöver amputera skadade katter så det finns klinisk kunskap på området. Jag har inte googlat artiklar men det finns högst sannolikt avhandlingar att stödja sig på.

Till skillnad från #1 kan jag inte se att det är ägarens sak att som lekman bestämma om en behandling är etisk och/eller nödvändig. Det är alltid beprövad erfarenhet, dvs i det här fallet veterinär, som avgör. Veterinären ska då ha läst in sig på relevanta studier innan man börjar experimentera. Om det är menat som ett försök så ska godkännande från etisk kommitté inhämtas och det ska finnas ett studieprotokoll som underlag. Allt annat är etiskt och moraliskt absolut förkastligt. Och dessutom olagligt. 

Man ska ha klart för sig att en protes, på såväl människa som djur, innebär en risk för infektioner. Som människa kan man ge ett informerat samtycke till en behandling. Det kan inte djuret även om ägaren kanske anser att det är vederbörandes sak så ska man ha mycket klart för sig vad som är för- respektive nackdelar med ingreppet. Eftersom det finns erfarenhet av att katter klarar sig med bara 3 ben så är det här inte ett OK ingrepp. För kattens del innebär det ju heller ingen fördel eftersom den hur som helst kommer att behöva bli innekatt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2016-03-02 17:55
#3

Vad jag skulle vilja veta är hur det blir med förslitningsskador på sikt, när det gäller trebenta djur, och om en protes kan förhindra att djuret drabbas av förslitningsskador.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[dynamitella]
2016-03-02 20:44
#4

#2

Om du läser mitt inlägg igen ser du att det står både ägare och veterinär. Således ett beslut som både "lekman" och utbildad personal i ämnet får ta del av.

Em_
2016-03-03 00:10
#5

Har aldrig sett att man lämnar en stump på en trebent katt, dvs. tas hela benet bort. Lite drastiskt att kapa hela benet om bara tassen är skadad om det finns ett bra alternativ. Sen är ju frågan hur bra protes egentligen är.


Katthemsmatten
2016-03-03 11:47
#6

#4 Problemet är att veterinären alltså inte anses ha den erfarenhet som krävs för detta utan gjort protesen mer som ett experiment än baserat på beprövad erfarenhet. Som jag förstår har det för detta experiment inte inhämtats de lagstadgade godkännandet från etisk kommitté. Det är således ett lagbrott och JBVs syn är helt i linje med lagen.

#3 Jag har inte sett att katter med tre ben skulle få förslitningsskador. Hjärnan är intelligent och ändrar rörelsemönstret för att fungera med det förändrade förhållandet. Risken för förslitningsskador är avsevärt mycket mindre än risken för infektioner till följd av skavskador från protesen. Detta är ett mycket känt problem inom humansjukvården.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
catcult
2016-03-17 05:20
#7

Jag har själv haft en trebent katt som klarade sig väldigt bra med tre ben och hon led inte av detta. Däremot skulle det kännas mycket bättre om möjligheten till protes fanns, det är väl fantastiskt att utvecklingen går framåt och gör detta möjligt?

JBV sätter med andra ord stopp för veterinärmedicinsk/kirurgisk utveckling i Sverige och det är ett stort problem. Sverige kommer halka efter i utvecklingen och jag kan lova att många djur kommer lida av detta.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Katthemsmatten
2016-03-24 14:10
#8

#7 JBV sätter inte stopp för forskning och klinisk prövning. De gillar inte att man gör saker utan att ha ett klart beskrivet mål och att man följer de regler som gäller för klinisk utveckling. Att bara testa sig fram är inte etiskt och det är så jag uppfattar att det beskrivits.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Em_
2016-03-24 15:45
#9

Det är ju inte heller optimalt att alla länder bedriver exakt samma forskning parallellt. Bättre att avvakta större studier eller metastudier från t.ex. USA och GB.


Uppkatten
2016-06-13 09:28
#10

Skulle tro att den här "hur-gick-det-sen"-artikeln handlar om samma katt…? : http://www.hemmetsjournal.se/artiklar/artiklar/20160609/nu-borjar-livet-pa-ny-kula-for-katten-mickie

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2016-06-14 17:03
#11

Förmodligen är det det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: