Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2446 ggr
Llindwall
2016-01-25 06:53

Kiss i sängen

Hej! Mitt fösta inlägg här, så om frågan redan ställts så har jag inte kommit så långt bak i trådarna än. Jag har som ovan anser lite problem med en katt som kissar i sängen. Jag och min sambo adopterade henne från fiahemmet i Norrköping 30/11-15. Dit har hon kommit från Mantorp och varit utan sin mamma tror den eftersom att hon är så liten. Tyvärr har vi haft problem med kissandet ett tag nu, det har skett olyckor 6-7 ggr på 2 månader Allat började med att när hon kom hem så var hon stressad och kissade ner sig i sängen och på en filt senare på natten. Allt eftersom har det funkat bra i övrig då vi har en han katt sedan innan som är fullständigt rumsren. Katterna funkar jättebra ihop och leker och busar hela tiden. Problemet är ju som sagt att hin kissar i sängen. Och det är inte bara ett revirsprut utan hela blåsan, bara när vi ligger i sängen också. Aldrig i soffan eller på några tygklädda stolar eller dyl. Hon är kelig och social i övrigt, lite skygg bara. Inget märkbart annorlunda beteende. Så jag söker desperat efter hjälp nu på hur vi ska lösa att hon inte kissar där. I skrivande stund är hon "inlagd" på karantän på fiahemmet för att hon kanske ska ändra beteende. Tacksam för alla svar! Linus

Annons:
OberonsMatte
2016-01-25 07:22
#1

Hur många toalådor har ni?

Vilken typ av lådor?

Vilken sandsort är det i lådorna?

Hur ofta rensas sanden?

Var är lådorna placerade och hur stor är bostaden?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2016-01-25 07:30
#2

Hur gammal är hon? Är hon kastrerad?

Har ni tvättat lakan och annat ordentligt med ättika efter de tidigare olyckorna? Annars finns kattkisslukten kvar - så att katten känner den - och kan då "trigga" till fler "kissolyckor".

Kanske finns det någon annan lukt i sängen som hon inte känner sig bekväm med och som hon försöker "maskera" genom att kissa på den?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Llindwall
2016-01-25 08:46
#3

Två lådor med huv utan lucka, liknande den hon hade på fiahemmet Sanden är av smiley(stavning?) Rensas 2-3 ggr om dagen, placerade i ett separat rum precis vid ingången till rummet. Vi bor på 72kvm Hon är drygt 7 månader gammal och kastrerad i mellandagarna. Vi har tvättat lakana OCH bäddmadrassen med urine off flera gånger, inte med ättika på avrådan av vetrinär då hon trodde att katten skulle tro att den nya doften måste märkas av henne.

Uppkatten
2016-01-25 09:50
#4

Jag har testat Smiley kattsand här hemma till mina två tjejer under en kort period men tyckte att sanden (och därmed lådan) väldigt snabbt började lukta intensivt av kattkiss. När jag använde den sanden upptäckte jag en dag att en av mina tjejer kissat precis utanför lådan (möjligen suttit/stått för nära kanten???). Jag reagerade eftersom det aldrig hänt tidigare (förutom för den ena när de var små o nya o stressade här hemma). Upplevde också att ena katten började "stå-kissa" bak mot huven i den lådan, med läckage från lådan som följd. Så jag bytte snabbt tillbaka till Evercleans doftfria kattsand, skurade lådan och området omkring med ättika och sedan har allt fungerat bra igen.

Men nu verkar ju din katt inte ha problem med själva lådan, utan det är i sängen med er som det blir problem om jag förstått det rätt. Kan det vara någon parfymerad duschkräm, hudlotion eller ngt annat ni har på er som hon reagerar på?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Llindwall
2016-01-25 11:15
#5

Jag använder mild duschtvål och hon är mer social med sambon än mig. Hon har ju kissat på båda sidorna av sängen och vi har köpt nytt täcke imellan en av gångerna och använde nya lakan och allt.

Katthemsmatten
2016-01-25 11:21
#6

Doften kan sitta i bäddmadrassen. Dyrt att byta innan man är säker på att hon slutat kissa där, men försök använda Urine-Off eller liknande. Citron är inte heller någon uppskattad doft av katter.

Beteende kan också vara ett behov av trygghet. Hon lägger sin doft ovanpå er doft. Detta brukar oftast ske när ägaren inte är hemma eller är i närheten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Uppkatten
2016-01-25 11:42
#7

Har ni testat Feliway doftavgivare för vägguttag i sovrummet?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Llindwall
2016-01-25 12:23
#8

Har tvättat både skummadrassen och skyddet med urine-off, som tidigare skrivet. Har ej testat feliway än, men funderar på att göra det. Hon kissar ju bara i sängen när vi ligger i den redan

Katthemsmatten
2016-01-25 15:16
#9

#8 Det är litet skumt att hon gör det. Försök låna Susanne Hellman Hedbergs (har för mig att det är så hon heter) bok om katters beteende. Kanske hittar du något användbart där.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: