Annons:
Etikettkattens-status
Läst 1662 ggr
Uppkatten
1/20/16, 8:12 PM

Kräver lag på att katter ska vara id-märkta

Över 14 000 personer har skrivit under för obligatorisk ID-märkning av katt.

http://www.expressen.se/gt/de-kraver-tvang-pa-id-markning-av-katter/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Magi-cat
1/20/16, 8:20 PM
#1

Jag är tveksam till obligatorisk ID-märkning.

Hur ska en sådan övervakas? Vad gör man med de katter som inte är ID-märkta?

Det finns t.ex. lagårdskatter och stallkatter som har ett bra liv, men jag tvivlar på att någon kommer att ID-märka dem och att en sådan märkning skulle innebära någon fördel för dem.

Men absolut att en rekommendation om ID-märkning vore bra. Men inte obligatorisk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
1/20/16, 9:00 PM
#2

#1 Det är klart att formerna för det hela måste diskuteras närmare.

Men i dag svämmar katthemmen över av katter, och flera av dessa katter är förmodligen ägda katter där ägarna inte kan spåras eftersom katterna inte är id-märkta och registrerade. Katthemmen får lägga massor av tid o resurser på att försöka spåra kattägare, tid o resurser som istället skulle kunna läggas på verkligt hemlösa katter.

Samtidigt finns sida upp och sida ner på t ex Facebook, där förtvivlade kattägare efterlyser sin bortsprungna katt.

Och mängder och åter mängder av annonser om upphittade, omärkta katter… varav många i mkt dåligt skick…

Katter som varit vilsna en tid är därtill många ggr svåra för kattägarna att känna igen om de dyker upp i t ex en upphittatannons. Det händer mkt med katter som tvingas vistas ute utan tillsyn och omsorg. De förlorar ofta hull, muskelmassa, pälsen blir smutsig, tovig, matt, solblekt, katten kan ha fått (förfrysnings-)skador, katten kan röra sig annorlunda p g a tovor/skador, katten kan ha blivit skygg och undvikande, o s v. Och då händer det sorgliga: att folk inte längre känner igen sin egen älskade katt. Jag ser själv ofta kommentarer på Facebook som att: "den katten kan inte vara min för den är för smal i ansiktet", "den katten är för ljus i pälsen" o s v.

Och det blir inte lättare av att olika kameror och ljusförhållanden ger olika nyanser på katternas färger på foton o s v… Bilder kan luras bara SÅ mycket…

Utan ID-märkning är risken stor att kattägaren aldrig känner igen sin borttappade katt… Har katten tur kommer den kanske till ett katthem (vilket är få katter förunnat då katthemsplatserna inte alls räcker till), men tar då samtidigt upp plats från en verkligt hemlös katt…

En omärkt katt räknas därtill ofta som ägarlös i dagsläget och riskerar att bli avlivad om den skulle bl omhändertagen av myndigheterna.

Omärkta katter som hittas svårt skadade avlivas ofta om ingen ägare snabbt kan hittas, även om det SKULLE varit möjligt att försöka rädda kattens liv.

En ID-märkning är - som jag ser det - en livförsäkring/livlina för katten och ökar chansen att få tillbaks den om den kommer bort/hittas sjuk eller skadad o s v.

ID-märkningen ger också ökade chanser att spåra folk som t ex slänger ut katten och åker på semester, dumpar katten av annan anledning o s v.

ID-märkningen har inneburit enormt mkt när det gäller de svenska hundarnas situation. Varför ska inte samma förbättringar ges till våra katter?

I dag är drygt 80% av de ägda katterna kastrerade (enl SCB 2012). Bara ca 40% är id-märkta och ännu färre är ägarregistrerade. Skulle vi få upp andelen ID-märkningar + ägarregistreringar till 90% så skulle kattsituationen i landet förmodligen förbättras påtagligt. Fler katter och kattägare skulle kunna hitta tillbaka till varandra, och fler verkligt hemlösa katter skulle kunna få hjälp på landets katthem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
1/20/16, 10:06 PM
#3

#1 Självklart ska vi ha obligatorisk ID-märkning! Det finns inget att förlora, men tusentals kattliv att rädda. Läs gärna Uppkattens inlägg ovan.

Lena
1/20/16, 11:18 PM
#4

#1 Finns inget att förlora på att införa obligatorisk ID-märkning. Och har det gått med hundar så ska det naturligtvis kunna fungera med katter.  Och ska det ha någon effekt så måste det bli obligatoriskt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Magi-cat
1/21/16, 7:44 AM
#5

Har det gått att få till 90% kastrering av alla katter utan obligatorium ska det väl gå att få märkning utan tvingande åtgärd?

Jag förstår naturligtvis problemet som #2 beskriver. Men jag tvivlar på att rätta sättet att komma till rätta med det är obligatorisk märkning. 

Jag är orolig för att omärkta katter skulle avlivas utan pardon t.ex. För det kommer att bli omärkta katter, som inte nödvändigtvis far illa för den skull.

Det går inte riktigt att jämför katter och hundar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

thea_thea
1/21/16, 12:26 PM
#6

Hoppas verkligen att det går igenom!

Annons:
Katthemsmatten
1/21/16, 12:57 PM
#7

#5 Var kommer siffran angående kastrering från? Att döma av antalet hemlösa katter tillåter jag mig att tvivla på att den stämmer.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Magi-cat
1/21/16, 2:03 PM
#8

#7 Från #2 "I dag är ca 90% av de ägda katterna kastrerade (enl SCB 2012). Bara 40% är id-märkta och ännu färre är ägarregistrerade"

Visserligen "ägda" katter, men det är ju bara de som kommer ifråga för märkning också. (Jag håller med om att det låter som en hög siffra.)

Vad händer med de andra?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
1/21/16, 5:09 PM
#9

#5 Tyvärr avlivas ju omärkta katter redan idag av våra myndigheter… Inte minst om de är skygga… Omärkta katter kan dessutom omplaceras 10 dygn efter att de skrivits över av polisen på ett katthem… Och omärkta katter som hittas sjuka eller skadade riskerar att avlivas hos veterinären om inte ägaren snabbt blir känd… Det finns även polisstationer där man vägrar att ta emot anmälan om upphittad omärkt katt. Man hävdar att omärkta katter har ett så pass ringa värde att de inte omfattas av hittegodslagen… Så ringer någon dit och söker sin omärkta ägda katt så finns det inga uppgifter om katten… O s v, o s v, o s v…. Dessutom försätter man andra människor i en knepig situation när de hittar en katt (i dåligt skick), då "förväntas" de människorna ta ansvar för att katten får hjälp och hittar hem igen… utan att man ens hjälper dem genom att id-märka o registrera sin katt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1/21/16, 5:40 PM
#10

#7 och #8 Jag kollade uppgiften igen, och jag mindes ngt fel där visar det sig. Drygt 80% skulle siffran vara när det gäller andelen kastrerade ägda katter (enl SCB 2012). Ändrar därför i mitt inlägg #2. Hemlösa katter och ladugårdskatter är knappast medräknade där. Men redan 20% icke-kastrerade katter blir väl 200 000 eller något, och det antalet katter kan ställa till med mkt (när det gäller förökning och antalet katter som föds ute i hemlöshet)… Så naturligtvis behöver även andelen kastrerade katter öka…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

johnnys girl
1/23/16, 11:01 AM
#11

#1. Det är olagligt att stjäla, gå mot röd gubbe, bränna sprit hemma osv. Ändå gör folk det och det är få som åker fast. Men folk åker faktiskt fast ibland och kan få böter eller i värsta fall fängelse vilket gör att många tänker sig för och avstår. En lagstiftning har ett enormt symbolvärde, ett budskap om vad som är rätt och fel helt enkelt.
Jag förstår oron i att omärkta katter kommer att avlivas av våra myndigheter, men det sker redan i dag i stor omfattning, så jag har svårt att se någon skillnad för de omärkta katterna. Däremot kommer fler och fler katter att märkas vilket kan rädda deras liv.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Upp till toppen
Annons: