Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1599 ggr
[Kattägd]
1/9/16, 9:23 PM

Konflikter och stress

Hej på er! Jag har ett problem.

Förra året tog vi in en hittekatt som nu är kring två år gammal, och i princip ända sedan vi introducerade henne för våra seniorer (12 respektive 14 år) har hon orsakat konflikter här hemma. De är alla huskatter som får gå ut som de vill, men på vintern håller de sig hellre inne och går varandra på nerverna trots att vi bor relativt stort. Det är framförallt 12-åringen som drabbas eftersom hon är ganska svag mentalt, och nu håller hon sig endast i köket och det närliggande uterummet. För mig som har växt upp med henne är det smärtsamt att se hur nervöst hon förflyttar sig mellan rummen och inte längre törs vistas i resten av huset. Visserligen är det rätt naturligt att huset delas upp i olika områden när man för ihop flera självständiga djur, men hittekatten och 14-åringen rör sig ändå lite överallt och har inga större problem med varandra.

Köket har blivit lite av en mötesplats då alla fick mat och vatten där tidigare, men jag har försökt minska på "trycket" genom att sprida ut tillgångarna mer. Just nu har vi tre vattenskålar på olika platser i huset, och utfodringen sker ganska utspritt i både kök och hall för att alla ska få sitt space. 12-åringen har även fått en egen låda med huv som vi tog bort luckan på och placerade i uterummet, och i källaren finns två lådor till. Jag är medveten om att det vore en fördel med åtminstone en vattenskål och kattlåda extra eftersom vi trots allt har tre katter, men mina föräldrar verkar tycka att det är mycket redan nu med alla vattenbyten och lådrensningar jag gör varje dag… Vi har också provat med Feliway i olika vägguttag, men det verkar inte ha någon större effekt på dessa (o)djur.OskyldigJust nu sitter den i uterummet för att förhoppningsvis minska stressen hos 12-åringen.

Tidigare var problemet att hittekatten gick på 12-åringen oprovocerat, men nu när vi korrigerat det beteendet och spritt ut tillgångarna mer är det snarare 12-åringen vi behöver jobba med. Det är som sagt hemskt att se hur begränsad hon blivit av detta, och förutom att det orsakat stress hos henne har det även påverkat mig negativt i form av ångestattacker. Jag kan ju inte direkt ångra att jag räddade livet på hittekatten, men till vilket pris? Det sista jag ville var att göra 12-åringens sista år i livet till ett helvete.

Att omplacera hittekatten eller åtminstone hitta en fodervärd för en tid vore absolut att föredra i detta fall, men nu när jag bor hemma med ett par föräldrar som är överförtjusta i henne finns det inte på kartan. Jag erbjöd mig att flytta till min skola och bo på djurvänligt internat med henne (för att sedan komma hem under helger och lov), men inte ens det gick för sig. Det värsta är att 12-åringen dessutom har nedsatta njurar, så jag vill verkligen inte att hon ska utsättas för onödig stress.

Denna maktlösa position har minst sagt tärt på mig psykiskt, för vad jag än gör känner jag mig otillräcklig. Konflikterna må ha minskat, men frågan är hur jag ska hjälpa min älskade vän som funnits för mig i vått och torrt att komma tillbaka till livet på riktigt. Era råd och synpunkter uppskattas enormt!

Med vänliga hälsningar
Emma

Annons:
Torparmor
1/9/16, 9:38 PM
#1

Du kanske måste ta ett ordentligt snack med dina föräldrar. Förklara hur dåligt du mår av det hela och att om du ska orka med även dina studier så är det bästa just nu att du och din katt flyttar tillfälligt till internatet - påpeka att det är tillfälligt tills både du och din älskade katt mår bättre. Försök få dem att förstå. Kommer du och katten hem över helgerna kan du också se om något förändras. Förhoppningsvis kommer spänningarna mellan dem att minska. 

Det kan också vara bra för både dina föräldrar och du själv att testa på hur du får klara dig själv. Har haft barn som bodde på skolinternat i veckorna när skolan var för långt bort och kommunikationer dåliga. Det mådde vi alla i familjen bra av. Lycka till!


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Kattägd]
1/9/16, 9:46 PM
#2

#1 Tack för ditt svar! Jag ska absolut ta upp det med mina föräldrar igen. Enda nackdelen med att flytta är dock att jag inte får tillbringa lika mycket tid med seniorerna nu när jag verkligen vill ta vara på den, men om 12-åringen skulle må bättre så är det helt klart värt det.❤️

Uppkatten
1/9/16, 10:04 PM
#3

Har du provat att "möblera på höjden" tänker jag. Så att det finns gott om ställen där den stressade katten kan komma upp/komma undan (vägghyllor, höga klösmöbler o s v). Mysiga kryp-in på högre höjd o s v…

Visst finns det väl också kattluckor som bara släpper in den katten som har rätt "tag" på halsbandet…? Kanske skulle man i så fall kunna montera en sådan kattlucka på ett av rummen så att bara 12 åringen kan ta sig in i det rummet…? (med risk för att hittekatten hinner slinka in efter…???). Min tanke är att 12 åringen får någon slags fristad, med egen kattlåda, matskål, vattenskål, sovplats etc.

Behöver alla katterna ha tillgång till hela huset eller kan 12 åringen få vara i typ halva huset, hittekatten i den andra halvan av huset och den tredje katten få turas om att vara hos resp. kompis…?

Ja, som du hör så spånar jag bara, men det kanske ändå kan väcka funderingar hos dig som kan leda till en lösning…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Kattägd]
1/9/16, 10:43 PM
#4

#3 Där 12-åringen håller till finns tyvärr inte många möjligheter att möblera på höjden, och hon väljer sällan att vara på högre höjder än bänkar, men om mina föräldrar går med på att införskaffa en högre klösmöbel eller liknande att ställa i uterummet så vore det faktiskt värt att prova trots allt.🙂

Ja, det stämmer! Enda kruxet är då mina föräldrar som troligtvis inte vill göra hål i ännu en dörr då de är väldigt måna om husets skick, och vi redan har en kattlucka i garageporten som hittekatten och 14-åringen använder… 

Vi provade faktiskt att låta hittekatten bo nere i källaren där jag har mitt rum en period då 12-åringen blev nästintill apatisk efter att de rykt ihop. Jag ansåg att det fungerade bra eftersom hittekatten hade tillgång till allt hon behövde plus kattlucka, men mina föräldrar tyckte alldeles för synd om henne för att vilja ha det så längre än nödvändigt (d.v.s. tills 12-åringen återgick till det "normala"). Jag önskar bara att hon kunde må bättre än vad som är normalt för henne idag.

Dina råd uppskattas verkligen, tack!🌺

[Kattägd]
1/9/16, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

När man talar om trollen…😇Såå hjälpsamt när man försöker skriva som folk.😂

Uppkatten
1/10/16, 2:14 PM
#6

Vad du också skulle kunna göra är förstås att ta kontakt med en seriös kattbeteenderådgivare för handledning. Det kostar säkert en del, men det kan det kanske vara värt för att alla katterna där hemma ska få må så bra som möjligt . 

Finns också en del böcker skrivna av kattbeteenderådgivare som du kanske skulle kunna hitta tips och råd i.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[Kattägd]
1/10/16, 7:42 PM
#7

#6 Tack, jag ska ta en titt på det! För övrigt misstänker jag att vi helt enkelt får förebygga eventuella konflikter så gott det går tills 12-åringen kan jobba upp sitt självförtroende igen, om jag nu inte har möjlighet att flytta till internat med hittekatten. Nu när det är lugnare mellan dem känns det trots allt inte helt omöjligt för 12-åringen att lugna ner sig om man bara ger henne lite tid. Men jag vill samtidigt göra allt jag kan för att underlätta den processen.❤️

Torparmor
1/10/16, 7:53 PM
#8

Aha - tänkte du ta hittekatten till internatet, jag trodde du tänkte ta med 12-åringen


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Kattägd]
1/11/16, 12:51 PM
#9

#8 Ja precis, tänker "sist in, först ut" eftersom 12-åringen förmodligen bara blir stressad av att flytta fram och tillbaka när hon bott på samma ställe hela sitt liv.

[Kattägd]
1/17/16, 5:12 PM
#10

Uppdatering: Glada nyheter! 12-åringen verkar mer avspänd nu när det gått en tid sedan konflikterna minskat, så det blir att fortsätta på det här systemet med spridda tillgångar tills jag eventuellt kan flytta till internat (eller hemifrån överhuvudtaget) med hittekatten.🙂

Tack för ert stöd!🌺

Upp till toppen
Annons: