Annons:
Etiketthuskatten
Läst 1907 ggr
ElisabethB
2016-01-06 18:22

Hur får man katten att leka?

Min hittekatt Kiara verkar inte veta hur man leker. Jag försöker få henne att leka, men hon verkar inte förstå. Finns det något jag kan göra för att få henne att vilja leka?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
Whippet
2016-01-06 18:32
#1

Har du kattleksaker hemma?

I'm out Vilar huvudet i handen

ElisabethB
2016-01-06 18:38
#2

#1 Många av alla möjliga sorter. Joanna leker med både "spön", leksaksmöss, bollar, kartonger, gosedjur, mm. (Har säkert glömt att nämna flera av deras leksaker.) Kastar jag en leksaksmus t.ex. sitter bara Kiara och tittar.. Tycker det verkar som hon har långtråkigt, samtidigt som hon bara vill kela och aldrig leka..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

burmamys
2016-01-06 18:39
#3

Hon kanske bara är lite osäker ännu? Nytt hem, och där finns redan Joanna som hon ju måste lära sig hur hon ska förhålla sig till. Tänker att en katt behöver känna sig trygg i omgivningen innan den kan slappna av och leka. 

Sen kanske det beror på vad hon varit med om tidigare, läste någon stans att katter som haft ett hårt liv blir allvarliga och har inte lika lätt till lek, men vet inte om det stämmer.

ElisabethB
2016-01-06 18:51
#4

#3 För mig är det viktiga att de trivs med sina liv. Jag vet inte vad hon sett och känt tidigare. Om hon är lycklig utan att leka så får det gärna vara så, tänkte mest att jag inte vill hon ska vara uttråkad. Kanske kommer med tiden? Kiara är iaf väldigt glad i kel.

Det låter som en rimlig förklaring att om de fått kämpa sig genom livet att lek inte är lika lockande.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Uppkatten
2016-01-06 19:06
#5

Katter som är födda ute och som levt ute sedan de var små leker sällan. Deras "lek" är att fånga sina byten. Men din katt är en katt som blivit övergiven, minns jag det rätt? I så fall tror jag att du bara ska ge det lite mer tid. Kanske gillar hon att jaga torrfoderprickar som du sprätter iväg? Laserpekaren?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ElisabethB
2016-01-06 19:44
#6

#5 Ja, hon blev övergiven när hon inte var "gullig" längre, helt obegripligt för mig att någon kan göra så.. Provade med torrfoder, men det var inte intressant (kanske för att hon kommit på att blötmat smakar bättre). Däremot går jag och ser om jag får tag på någon laserpekare på fredag innan jag åker hem. Får se om hon tycker om det.
För min del får hon gärna den tiden hon behöver, bara hon är nöjd.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
Katthemsmatten
2016-01-07 14:07
#7

#4 Hon kommer säkert börja leka när hon känner sig fullt trygg. Ännu så länge har hon fullt upp med att försöka förstå var hon hamnat och om den andra katten är vänligt eller ovänligt sinnad och liknande saker. Tids nog kommer hon att ha tid och lust att leka.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Kattägd]
2016-01-09 21:35
#8

Misstänker också att leklusten kommer lite med tiden när hon funnit sig tillrätta, om hon nu känner ett behov av att leka. Har du provat leksaker med kattmynta annars?🙂

Upp till toppen
Annons: