Annons:
Etiketthuskatten
Läst 3320 ggr
ElisabethB
2015-12-28 14:52

Välkommen hem Kiara!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Jag och Joanna välkomnar våran nya familjemedlem Kiara!
Kiara är en fd sommarkatt som hade turen att bli dumpad där det finns folk som bryr sig om katter.
Eftersom Joanna och Kiara inte riktigt är kompisar än är de i olika utrymmen här hemma för att de ska bli kompisar.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
ElisabethB
2015-12-28 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mjau blötmat smakar gott, tycker Kiara!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
2015-12-28 17:49
#2

Så fin hon är. Om du bara är lugn och trygg så kommer det gå bra för katterna att bekanta sig med varandra. Väsande och fräsande lär det bli, men det hör till.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElisabethB
2015-12-28 17:55
#3

Ja, jag tror också det kommer gå bra, med lite tid. Och visst är hon fin, det är obegripligt att någon dumpat henne - det enda hon gjorde var att fräsa lite på veterinärstationen när Magnus skulle hjälpa till att avgöra om det är en hona eller hane. 🙂
Jag kommer succesivt flytta Joannas mat närmare utrymmet där Kiara är, så hon inte börjar matvägra eller något annat dumt. Hon har en del idéer för sig, min lilla Joanna. 🤫

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
2015-12-28 18:18
#4

Uppdatera gärna hur det går. Det är alltid lika kul att få följa en katt när den kommer hem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElisabethB
2015-12-28 18:32
#5

Det ska jag försöka komma ihåg att göra. Troligen kommer jag skriva en del om henne inne på huskatter också.. 😉

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2015-12-28 20:18
#6

Jag märker på både Joanna och Kiara att de har börjat lugna sig nu. Om de fortsätter att lugna sig i den här takten kommer de inom en vecka få börja skifta utrymme med varandra för att så småningom kunna vara tillsammans..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
ElisabethB
2015-12-29 13:20
#7

Idag ringde upphittaren och frågade hur det går. Det är uppskattat när folk ringer och hör hur det går.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2015-12-30 15:29
#8

Idag har Kiara vågat sticka ut huvudet så pass långt att Joanna såg det, men sen vart det lite för otäckt. Det var iaf inget fräsande eller morrande förrän Kiaras framben blev synliga för Joanna.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
2015-12-30 17:13
#9

Det kommer helt säkert att gå bra.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElisabethB
2015-12-30 17:18
#10

#9 Det tror jag också. Tycker det är stora framsteg med tanke på att hon flyttade hit i förrgår. 🙂Mina fina katt-tjejer!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2015-12-31 18:29
#11

Även idag har Kiara gjort framsteg. Såg att hon har en hörntand som är ungefär till hälften borta. Ska be veterinären titta på den när hon ska kastreras. Igår kom hennes tröja, så jag provade den utifall den inte skulle passa så hade jag hunnit beställa en ny. Men den passade, så hon slipper ha en otäck krage på sig efter kastreringen.
Imorgon serveras Mjau portionspåse till frukost och Bozita älg till lunch och middag. Nam-nam!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Lena
2015-12-31 18:36
#12

Vilken tur hon haft det Kiara som fått komma in i värmen och får så mycket kärlek!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ElisabethB
2015-12-31 18:41
#13

Ja, hon hade tur i oturen så att säga. Det finns så många sommarkatter som inte har den turen. Önskar det gick att hjälpa alla, men kanske en dag. Så länge nöjer jag mig med att göra det lilla jag kan.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
ElisabethB
2016-01-01 21:15
#14

Nu har jag skaffat min favoritmat och kommit på hur jag ska göra för att matte ska gosa med mig så länge jag vill.. Dessutom var jag bara ca 1,5 meter ifrån Joanna utan att bråka, vi fräste bara till varandra för jag tyckte det var lite otäckt när hon var så nära. / Kiara

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2016-01-02 12:47
#15

Idag har vi gjort en övning. Joanna och Kiara var på varsin sida av dörren. Kiara ungefär 10 cm ifrån dörren, Joanna ungefär 1-1,5 meter från dörren.

Då fick de lite godis var. Joanna tittade på när Kiara fick sitt godis längre och längre ut från dörröppningen. Som längst tog hon en godis så halva kroppen var synlig för Joanna.

Det var faktiskt inget fräsande eller morrande alls idag.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2016-01-03 08:35
#16

Idag gjorde vi samma övning, men med skillnaden att Kiara var nästan framme vid Joannas vattenskål innan hon gick tillbaka. Tänkte att vi gör den övningen 1-2 gånger om dagen fram till kastreringen, så ska det nog gå bra sen när operationssåret läkt att låta de umgås med övervakning och så småningom även ensamma.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

evastar
2016-01-03 13:36
#17

En sådan ljuvlig liten katt, och underbart att det finns människor som ni som ger erbjuder en sådan liten ett liv i trygghet och kärlek!

ElisabethB
2016-01-05 22:07
#18

Igår och idag har vi fortsatt med "kompis-övningen" och det går framåt. Idag var Kiara och Joanna ungefär 4 decimeter ifrån varandra utan att bråka. Det var bara lite fräsande innan Kiara gick tillbaka till sitt utrymme. Jag tror det kommer att gå bra.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2016-01-08 17:57
#19

Nu är det snart dags för första vaccineringen, chipmärkning, tatuering, kastrering och så ska jag be veterinären kolla Kiaras hörntand och klippa hennes klor om de har tid..

Kiara har stuckit in huvudet i transport-ryggsäcken när hon gick i stora rummet idag, men jag kommer ändå använda den lilla av mina två hårda transportburar när vi ska till veterinären eftersom jag inte vill ta onödiga risker att det sker en "liten olycka" i ryggsäcken. Det är lättare att göra ren en hård transportbur om det skulle bli en "kissolycka".

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2016-01-08 22:01
#20

Idag gick Joanna och tittade in i Kiaras utrymme innan hon gick vidare dit hon skulle. Kiara fräste lite grann, men det var inget bråk trotts att Joanna stog ca 2 dm från dörröppningen. Jag tolkar det som ett rätt stort steg mot att de kommer bli kompisar..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
ElisabethB
2016-01-12 09:38
#21

Nu är Kiara helt ensam och övergiven på veterinärstationen. Hon kommer inte hem före hon blivit kastrerad, tatuerad, vaccinerad och chippad.

Andrei (veterinären) konstaterade att Kiara har tandsten. Jag var inte förvånad eftersom hon inte fått någon tandvård förut och dels att hon luktat apa i munnen (även om jag tycker det har blivit lite mindre illa med hennes andedräkt). Däremot är hennes "halva hörntand" ingenting annat än ett skönhetsfel.
Sen ska jag försöka spara ihop till matskålar som öppnar sig för id-chip. Jag passade på att fråga om det var en bra idé och Andrei sa att såna matskålar är bra. 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2016-01-15 18:28
#22

Idag var det öppet mellan Joannas och Kiaras utrymme i ca 1,5 timme och det var inget bråk. Joanna och Kiara morrade visserligen en del på varandra men som sagt inget bråk.

Kastreringen gick bra och nu kommer Kiara inte behöva gå till veterinären förrän december/januari om hon inte blir sjuk förstås…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2016-01-16 19:49
#23

Idag har Kiara fått en klo på baktassen klippt. Det tycker jag är ett stort steg eftersom hon inte har gått med på att jag gjort något med baktassarna tidigare.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2016-01-22 14:35
#24

Nu ska vi prova med att låta katterna ha öppet mellan sig i natt och fungerar det får de vara tillsammans på "heltid" när jag är hemma… Katt

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
2016-01-22 14:39
#25

Det kommer säkert gå bra. De måste få en chans att göra upp om hur reviret ska fördelas, så du får blunda för litet spott, fräs och skrik. Ju mindre vi lägger oss i, desto fortare brukar det gå.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElisabethB
2016-01-24 10:07
#26

Nu har de varit tillsammans sen jag kom hem i fredags och det har inte varit något slagsmål i helgen. Ska jag våga låta de vara tillsammans när jag inte är hemma eller är det för tidigt?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
2016-01-25 11:14
#27

Jag skulle låta dem vara tillsammans. Viss skärmytsling kanske det blir, men ingenting som jag skulle oroa mig för.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
ElisabethB
2016-01-25 17:43
#28

De har varit tillsammans själva idag och det verkar som det har gått bra. Så de får fortsätta med det. Kanske kommer någon bild på de två tillsammans, men än är de inte tillräckligt bra kompisar.

#27 Vad betyder "skärmytsling"? Är det samma sak som "rangbråk"? (rangbråk=gör upp rangordningen)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
2016-01-26 11:49
#29

#28 strid av mindre omfång. Det kommer gå jättebra för dina katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElisabethB
2016-01-30 22:10
#30

Det går sakta men säkert framåt för lilla mig. Jag har kommit på att om jag äter min mat i matbåset slipper jag vakta maten, utan kan äta i lugn och ro.
Joanna och jag börjar komma lite bättre överens, även om vi fortfarande inte är riktigt kompisar. Men hon verkar inte så jättefarlig längre även om hon är större än mig.
Min päls har börjat bli lite mjukare nu och jag får mat som smakar bra.
Dessutom sover jag med min adoptivmamma i hennes säng nu om nätterna istället för ensam i en ladugård som är beckmörk om natten..
Mjau!
/Kiara Katt

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
2016-02-01 12:05
#31

Fin uppdatering ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElisabethB
2016-02-04 20:50
#32

Jag har fått vara lite utanför porten och så har jag börjat hoppa upp på bokhyllorna och garderoberna. Dessutom är jag glad att jag lärt mig hur jag ska tala om för min adoptivmamma när jag vill upp i mitt matbås. / Kiara

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2016-02-20 18:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hej alla mina vänner!

Kiara här. Tänkte bara berätta att jag trivs bra hos min adoptivmamma och adoptivsyster. Min adoptivmamma hjälper mig att lägga in en bild på mig och min adoptivsyster Joanna.

Ha det gott!

Mjau!

Kiara

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
2016-02-20 23:52
#34

Vilken fin bild där ni ligger och myser!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
burmamys
2016-02-26 10:00
#35

Åh vilken mysig bild, och roligt att det går så bra! 😃❤

ElisabethB
2016-07-26 14:07
#36

Hej mina vänner!
Kiara här.
Nu har jag bott hos min adoptivmamma på två ben och adoptivsyster på fyra ben i 8 månader (imorgon). Jag trivs bra och leker och busar, men vågar inte gå ner för trappen till porten än, men vi får sträcka på benen i trapphuset och jag har blivit kompis med en granne som jag kallar kompis och en annan granne som jag kallar han i trappen för han sitter alltid i trappen när han gosar med mig.
Jag har behandlats mot skabb i öronen, svamp i öronen och mask i magen och nu har jag blivit lagom hull säger min adoptivmamma. Hon har sagt att hon ska boka tid för en hälsokontroll för mig och Joanna snart, så vi får väl ta och gå dit…, usch - inge roligt..
Ha det gott!
/Kiara, världens bästa husskatt!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: