Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1326 ggr
Jassan
12/27/15, 10:51 AM

Hade 200 katter!

Tänk att det kan få gå så långt trots åratals klagomål från grannar till myndigheter? (obs detta är inte i Sverige, men kunde säkert ha varit)

http://www.expressen.se/tv/nyheter/200-katter-omhandertogs-av-myndigheterna/

Låter så fint att alla togs till veterinären för en undersökning…..undrar jag vad det var för en undersökning?

https://jazzans.wordpress.com/

Annons:
Mison
12/27/15, 4:39 PM
#1

Tro mig. Det GÅR så långt även i Sverige. Lst åker ut till misärer, och godkänner djurhållningen, trots att djuren är sjuka och inte har det bra. Lst i Sverige är tyvärr inte alls att lita på, om man vill kämpa för att djuren ska ha det bra

Alla djur behöver någon som bryr sig!

[[eskils_]]
12/27/15, 4:59 PM
#2

Det ska tydligen bli ännu värre med djurskyddsarbetet nästa år, enligt en debattartikel i DN med rubriken "Halverat antal kontroller inom svenskt djurskydd":

" År 2011 tillfördes ett extra tillskott till djurskyddet, delvis då verksamheten ansågs underfinansierad och delvis för att länsstyrelserna skulle få till den nödvändiga omorganisationen efter övergången från kommunerna 2009. Varje år sedan dess har länsstyrelserna fått denna påse pengar, men inte i den liggande budgeten. När detta anslag på 25 miljoner kronor nu tas bort har 11 av 21 länsstyrelser aviserat neddragningar och ytterligare sju är osäkra på konsekvenserna."

"Ett inrättande av en Djurskyddsinspektion är den enda vägen framåt, skriver Naturvetarna."

Katthemsmatten
12/28/15, 6:21 PM
#3

Man undrar hur de tänker! Ska man ha en lag måste man se till att den upprätthålls.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElisabethB
12/28/15, 8:31 PM
#4

#3 Ja, det kan man undra. Dessutom i de fall som djurskydds/djurplågeri ärenden leder till en dom är straffet löjligt lågt. 😭

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Tarotstollan
12/28/15, 9:21 PM
#5

Det sas ju att djurskyddsföreningar var på plats, så förhoppningsvis blev de inte alla avlivade utan många hamnade nog på djurhem.
Det är inte klokt att det skall behöva gå så långt innan något händer!😡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mison
12/30/15, 4:26 PM
#6

Det beror helt och hållet på vilka djurskyddföreningar det handlar om. Tyvärr finns det få föreningar som är nåt att hänga i julgranen

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Annons:
Katthemsmatten
12/30/15, 5:12 PM
#7

#5 Det finns allt för många djurföreningar som inte ger blygare katter en chans. Väldigt många anser att om en katt inte omplacerats inom 3 månader så ska den avlivas. Misstänker att bland ett så här stort antal djur kommer majoriteten att avlivas.

#6 Så sant, så sant Mison.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: