Annons:
Etikettutsatta-djur
Läst 2166 ggr
MissanTissan
12/8/15, 9:50 PM

Nu kommer vintern

Vet inte om detta är rätt grupp, men gör ett försök.

Nu kommer vintern och kommer då bli kallt, vattnet runtomkring kommer frysa och utekatter/vildkatter kommer endast ha snö att dricka.

Därför tänkte jag dela med mig med en liten idee jag fick när jag var ute och shoppade.

Man kan ta en plastlåda, göra ett hål i den tillräckligt stort för att en katt ska kunna ta sig in. Sedan fyller man lådan med halm och filtar att hålla katten varm.
Man kan även stoppa in mat och vatten i denna låda åt dom, och om man har en värmeplatta för smådjur/reptiler för att hålla det varmt åt dom.

Något jag håller på pysslar ihop förtillfället. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Uppkatten
12/9/15, 7:12 AM
#1

Jättebra tips med "värmelåda" för hemlösa katter, det är något som rekommenderas så här års. Isolera gärna med frigolit, och fyll lådan med halm. Däremot brukar man avråda från att ha filtar i sådana här skydd för (hemlösa) katter, eftersom filtar lätt blir fuktiga. Man brukar också avråda från att ställa in vatten i den här typen av skydd, eftersom vattenskålar lätt välter och då blir det blött och fuktigt på kattens sovställe och därmed kallt. Däremot är det förstås viktigt att servera mat och vatten, och precis som du skriver kan man lägga en värmeplatta under (en s k Snuggle Safe) för att det inte ska frysa. Man kan t ex ta stapelbara matlådor, lägga ngn värmekälla mellan de båda matlådorna och servera mat/vatten i den översta. Man kan även placera mat-/vattenskålen i en LITEN frigolitbox (lagom stor så att mat-/vattenskålen nätt o jämt går ner), det isolerar också mot kyla. Finns också tips om att man kan lägga socker i vattnet för att fördröja att det fryser. Dock har jag inte testat den metoden själv. Socker är normalt sett ingen kattmat, men i ett sånt här läge gör det ändå mer nytta än skada, brukar man resonera. Sockret ger ju även katten lite extra kalorier vilket är bra så här års. Det är viktigt att lådan inte placeras direkt på marken, utan ställ den gärna på t ex en lastpall för att komma ifrån markkylan lite och "maskera den" så den inte syns så mkt. Bra initiativ!!! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
12/9/15, 11:05 AM
#2

Kan bara hålla med Uppkatten angående filtar samt att vatten absolut inte ska finnas i den låda man gör för att ge katten skydd mot väder och vind.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
12/9/15, 3:05 PM
#3

Håller med #1 och #2. Frigolit är viktigt! Lägg inte in filtar, för de blir snabbt blöta och fryser till is i minusgrader. Halm går däremot bra.

Här finns tips på kojor man kan bygga själv: http://hittekatter.ifokus.se/discussions/5103aba188f472173400df7b-bygg-kattkoja-beskrivning

Man kan även köpa en färdig frigolitkoja från http://kattkoja.se/ och ställa ut. Helst inte direkt på marken om det går.

Fint initiativ! 🌺

MissanTissan
12/9/15, 5:02 PM
#4

Okej! :) Ska tänka på d et!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[[eskils_]]
12/9/15, 5:59 PM
#5

Tomma frigolitlådor sägs att man kan hämta hos fisk- och grönsakshandlare och veterinärkliniker.

majvi
12/9/15, 9:26 PM
#6

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: