Annons:
Etiketthuskatten
Läst 2963 ggr
Litenmentuff
2015-11-30 12:41

*HEMMA* min 19-åriga katt har sprungit bort

Min 19-åriga honkatt sprang iväg igår och har inte syns till sen dess..Vi har flyttat till ett hus på landet och detta var första gången hon gått ut då vi tidigare bodde i lägenhet. Jag har varit ute och letat i skogen och ropat mig hes men hon syns inte till. Är så ledsen och orolig för min lilla vän..:( hon lider av njursjukdom och är lite lätt blind. Kommer jag någonsin få tillbaka henne? så här ville jag inte hennes sista tid skulle bli..ute i skogen ensam. Och vi har kraftiga vindar här nu och inatt snöade det samt var storm. kan inget än gråta…

Annons:
Katthemsmatten
2015-11-30 13:56
#1

Vet du varifrån hon försvann? Hur länge har hon varit i sin nuvarande miljö? Känner du till om det finns andra katter i närheten? Beroende på svaren kan jag ge dig litet olika tips. Men viktigast, oavsett svaren, är att du nu är mycket aktiv i ditt sökande. Du kan börja med att lappa ett stort område. Kontakta grannar för att be dem kontrollera om hon kan ha blivit instängd. Se till att ha mat ute. Helst någon filt eller annat som doftar "hemma". Och du behöver vara ute och ropa, hon kommer inte svara men din röst kan ge henne vägledning åt vilket håll hon ska ta sig.  När jag ser att du svarat på frågorna kan jag ge fler tips. Och jag är säker på att Uppkatten kommer att ge dig många värdefulla tips också.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Litenmentuff
2015-11-30 15:13
#2

Tack för svar. Jag har varit ute igen och ropat och pratat som jag brukar göra med henne utan resultat. Vi flyttade hit i fredags och vi tog med henne och våra andra katter. Dock har hon alltid varit en innekatt eftersom vi bodde i lägenhet. I lördags lät jag henne gå ut med mig. Hon gick en runda runt huset och sen in igen. Igår lät jag henne gå ut igen ochdå var hon lite djärvare. Vi har skog bakom och framför huset eller ja lite varstans med få grannar. Hon går mot skogen bakom huset. Och då var klockan runt 10 på morgonen. Jag gick inte efter henne som jag nu ångrar grovt..Efter det har hon inte synts till.

Igår var det en otäck storm här och det kom blöt snö. Var ute flera gånger och ropade i samma skog som jag såg henne sist. Även flera gånger idag. Snart börjar det mörkna här. Men ska ut nån mer gång har jag tänkt..Problemet är hennes höga ålder. 19 år och njurfel. Jag gav henne special foder för det. Hon var dessutom väldigt skröplig..och synen lite dålig.  

Jag skäms så och jag mår verkligen skit. Ville verkligen vara där med henne när hon tog sina sista andetag. Vet så väl att hon inte kanske hade långt tid kvar men det som smärtar mest är tanken på att hon kanske aldrig kommer tillbaka och att hon dör i ensamhet där ute i kylan. Har inte många önskningar i livet men jag ville så gärna vara med henne när hon lämnade oss. Hon var alltid där för mig. Hon var världens bästa katt i mina ögon..Det så ovärdigt det här..gråter

Uppkatten
2015-11-30 16:07
#3

OK. Jag förstår att du mår jättedåligt just nu, men vi får försöka hjälpas åt att få hem henne igen.

Innekatt som kommit ut på främmande plats alltså. Sökfrågan är i det läget: "Var gömmer sig katten".

En innekatt som kommit ut på främmande plats blir ofta ordentligt stressad, och det är vanligt att de gömmer sig alldeles i närhet av där de kom ut. Hur länge de blir kvar i sitt gömställe beror på olika faktorer såsom kattens personlighet mm.

Vid dåligt väder ligger de flesta katter och trycker. Då kan det vara särskilt svårt att hitta katten.

En katt som är stressad brukar vanligtvis inte ge sig till känna när man lockar på den. Den är istället tyst och stilla, även om den befinner sig alldeles i din närhet. Det lär vara en överlevnadsinstinkt för att inte dra till sig rovdjur.

Det viktigaste just nu är att du ställer ut mat och vatten. Ställ ut det när det börjar skymma ute. Mata inte dagtid för då tar fåglarna maten. Använd mat som hon är van vid att äta och som hon tycker om. Ställ även ut mat som doftar mkt o gott, t ex tonfisk. Ställ maten lite skyddat, t ex invid husväggen eller intill ett buskage. I ert fall tycker jag att du ska ställa mat nära ytterdörren där ni gått ut och in, samt nära platsen där du senast såg henne.

Har du tillgång till en s k baby watcher så ställer du den intill matskålen så hör du när någon är där och äter, och kan kolla vem det är.

Har du en mörk katt så är det bra om du lägger t ex ett vitt lakan/vitt badlakan under matskålen, då ser du lättare i mörkret när någon är där och äter.

Mat är viktigt för att katten ska klara att upprätthålla värmen, det hjälper också till så att katten stannar kvar i området (och då blir den lättare att hitta).

Leta ffa i skymning-mörker-gryning. Så dags är katter vanligtvis lite extra aktiva och modiga. Var ute MÅNGA timmar i sträck så dags och vänta in katten, ffa i husets närhet. D v s spring inte omkring för mycket! Ibland kan det vara bättre att t ex sätta sig på en stubbe utanför huset och locka och vänta… Klä dig mkt varmt och ha med matsäck till dig och katten!

Får du syn på henne så är det viktigt att du inte "jagar" henne. HON ska komma till DIG. Det kan ta många timmar innan hon vågar sig fram, så rusta dig med tålamod. Har hört om personer som suttit upp till 10 timmar innan deras katt vågade sig fram…

Ta även med en ficklampa ut och lys i buskage, under bilar, under ev. altan, uppe på bildäck o s v. Har du tur kan du få se kattögon som glimmar till.

Lyssna efter fåglar som är upprörda och kolla upp vad de reagerar på.

Försök kolla efter tassavtryck i snön (om ni har snö) och se vart de leder.

Kolla också uppåt i träden, rädda katter flyr många gånger uppåt.

Har du möjlighet så är det bra att erbjuda henne en "fri väg tillbaka in". D v s lämna t ex ytterdörren på glänt till sent in på natten, med väldoftande mat placerad dels vid ytterdörren men också en bit in i rummet. Tänk dock på er egen säkerhet i första hand, så ni inte får oönskade gäster.

Fundera också kring om det finns någonstans där hon kan ha hunnit slinka in och där hon kan ha blivit instängd av misstag. Dörr, fönster, lucka som har stått öppen…?

Dagtid sätter du upp MASSOR av efterlysningslappar minst 400 m bortåt i varje riktning. Lägg även efterlysningslappar i grannarnas brevlådor, i en allt vidare cirkel. Annonsera även på Facebook-sidor såsom Vi längtar hem, Bortsprungna katter -djur.id. Hittakissen mfl.

Däremot kvällar-nätter-tidiga morgnar bör du ägna åt ett mer aktivt sökande.

Om du har någon filt eller liknande som bär enbart hennes doft (kanske päls i en karda?) så kan du gå in på idhund.se och kolla om de har något sökekipage i er närhet som ev. kan hjälpa er. Idhundar är utbildade på att söka efter bortsprungna katter och hundar men ska avbryta innan de skrämmer bort djuret de söker efter. De måste dock ha det enskilda djurets lukt för att kunna söka på ett bra sätt.

Njursjuka katter är ofta magra och har svårt att hålla värmen så satsa verkligen på att hitta henne snarast! Ställ också ut några varma kryp-in där hon kan söka skydd. Ställ dem skyddat, t ex invid buskage, husväggen eller liknande. Frigolitlådor är jättebra som skydd, gärna med halm i. Men så här tillfälligt får du ta det du har: kartonger, transportburen eller något liknande. Bädda varmt och kolla av regelbundet ifall katten har sökt sig dit.

Många ställer också ut kattens kattlåda, lägger ut använd kattsand i buskarna, lägger ut smutstvätt o s v för att det ska finnas lukter runt huset som katten känner igen, och som får den att vilja stanna kvar där (så den blir lättare att hitta).

Men: ut med mat, vatten, något skydd mot väder o vind, och var ute MÅNGA timmar i sträck nu natten som kommer är mitt främsta tips. Med stor sannolikhet finns hon kvar alldeles i närheten men vågar inte ge sig till känna (ännu). Men hon behöver bli hittad fort.

OM du har någon katt som är mkt van vid att gå i koppel och är trygg i området, så kan det vara idé att ta ut den katten på promenad, i syfte att söka efter den andra katten. Men chansa absolut inte! Två vilsna katter är dubbelt så illa som det läget du befinner dig i nu!

Har du ett in-nätat fönster eller en in-nätad uteplats kan en hemmavarande katt ibland signalera när den vilsna kompisen kommer i närheten. Kan vara värt ett försök.

Om du har anledning att tro att hon hamnat lite längre bort så börjar du "längst bort" i ditt sökområde och går hemåt medans du lockar på henne. På det sättet kan du leda henne hemåt och inte bortåt.

Håller tummarna för att du snart har henne hemma igen!!!! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2015-11-30 16:15
#4

Ps. Eftersom det här är en gammal och njursjuk katt bör du även ha en plan för vad du ska göra när du hittar henne.

Min gissning är att hon snabbt behöver till veterinär, för koll och för att bli uppvätskad.

Gamla, njursjuka katter är ofta magra och har svårt att hålla värmen. De dricker och kissar mkt och blir därför lätt uttorkade om de inte har tillgång till vatten. Gissar att hon kan behöva hjälp genom att veterinären lägger en s k "vätskepuckel" under huden på henne, eftersom hon kan ha svårt att få i sig så mkt dryck som hon behöver på egen hand i det här läget.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2015-11-30 17:49
#5

Fundera också på om det finns något katthem i närheten där du ev. kan få hyra/låna en s k kattfälla. Be om noggranna instruktioner för hur den ska användas, placeras och vaktas. Kattfällor är ofta ett bra hjälpmedel när det gäller innekatter som har hamnat ute mer av misstag. Så här års gäller det dock att katten inte blir sittandes en längre stund i fällan i kylan! Man bör alltså kolla av fällan ofta, men utan att ev. stressa katten med sin närvaro. Man kan t ex sitta i ett fönster, eller i en bil i närheten och ha koll på fällan. Men allra viktigast just nu är förmodligen att du själv finns utomhus och är tillgänglig för katten om/när hon vågar sig fram.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

evastar
2015-11-30 22:16
#6

Håller tummarna för er och att er fina katt hittar hem! Värdefulla råd från Uppkatten stödjer och hjälper er i ert sökande.

Annons:
Litenmentuff
2015-12-01 14:27
#7

Hon är tillbaka! <3 <3 <3 :) Tusen tack för alla vänliga ord och alla tips som funkat! hon är i värmen och precis ätit och lagt sig i sängen i tryggheten! Är så glad!!!! Kram till er alla! Hoppas ni alla får en fantastisk dag! :) <3

Jassan
2015-12-01 15:01
#8

Åh, vad kul att höra!!! Grattis!! 

0199.gif

https://jazzans.wordpress.com/

Katthemsmatten
2015-12-01 15:24
#9

#7 UNDERBART! Glöm inte att ta henne till veterinär för en kontroll. Det är inte bra för en njursjuk katt att vara utan medicin så länge. Håller tummarna för att hon mår bra.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Maria
2015-12-01 16:01
#10

Så härligt att läsa❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2015-12-01 16:49
#11

Å vad lycklig jag blir!!! Om du visst vad jag har hållit tummarna!!! Ofta har man ganska goda chanser att få hem sin katt igen OM man är ute i god tid och "satsar 100%". Men det gäller att man vet lite grann hur man ska göra.

Precis som Katthemsmatten skriver så bör du be veterinär kolla upp katten omgående (gärna redan idag). Dels för att katten är gammal men ffa därför att det rör sig om en njursjuk katt. Njursjuka katter har ofta ganska små marginaler. Min gissning är att katten t ex kan behöva hjälp med att få i sig extra vätska, vilket veterinären kan spruta in med en tunn nål under kattens nackskinn som en vätskepuckel. Det kan vara väldigt svårt att själv avgöra om katten är uttorkad eller inte.

Ta väl hand om henne nu och njut av att ha henne hemma igen!!! Det finns inget bättre än att få återse sin lilla katt igen ❤️❤️❤️!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2015-12-02 02:06
#12

Underbart att läsa att hon kommit hem igen!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Litenmentuff
2015-12-02 11:18
#13

Tack alla ni är underbara❤️❤️❤️Idag är en tid bokat hos vet. :) Hon är i dagsläget lite sliten och ganska trött efter två dagar på rymmen och då i storm och regn. Hon har ätit och druckit och sovit en del samt följt efter matte lite titt som tätt. 😍Hon har även lekt/gullat lite med sin leksak som är i form av en rosa fisk. hon har även sovit tätt intill matte. 💋Dock är hon som sagt väldigt trött och lite frånvarande..Hoppas nu det går bra hos vet och att hon piggnar till lite. Nu är hon iaf hemma i trygghet och värme och när den dagen kommer då hon lämnar oss så kommer jag vara med henne hela tiden. Är så glad att hon inte är ute i kylan och lider så tack ännu en gång för tipsen jag fick. ❤️

Annons:
Katthemsmatten
2015-12-02 11:21
#14

#13 Håller tummarna för att hon inte tagit allt för mycket skada. Och låt henne leva återstoden av sitt liv inne i värmen och tryggheten hos dig. Hon ska inte gå ut mer. Jag är övertygad om att hon kommer att uppskatta att slippa den upplevelsen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

evastar
2015-12-02 11:49
#15

Så glädjande att läsa att ni återförenats! Så härligt för dig och den fina äldre "damen"/kissen.

Litenmentuff
2015-12-02 21:31
#16

Tack. :) Hon kommer förbli en innekatt resten av sitt liv. Det fick bli den första och sista äventyret ute. ❤️

Upp till toppen
Annons: