Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 3050 ggr
Therese
9/14/15, 1:35 PM

Stödhem

Är det någon som vet vad som krävs för att bli stödhem? =)

Annons:
Jessicahagstrom94
9/14/15, 1:39 PM
#1

Jourhem menar du? 

Kontakta ditt lokala katthem & fråga :)

Therese
9/14/15, 1:48 PM
#2

Ja klart jag menade det haha :) Nej jag tänkte bara om någon visste, jag kan själv inte vara jourhem utan en vän till mig började tänka i de banorna och då tänkte jag att man skulle kunna fråga här :D

Jessicahagstrom94
9/14/15, 2:01 PM
#3

Jag jobbar på Gefle Katthem men kan inte svara för hur andra katthem funkar :)

Är man jourhem åt oss så står man själv för mat & sand, men vi står för eventuella veterinärkostnader. Man får skriva på ett kontrakt där det står att man ska följa våra regler (som står på kontraktet), t.ex. säger vi att katten ska vara inne så ska den vara inne, det spelar ingen roll om man bor på landet liksom :)

Jessicahagstrom94
9/14/15, 2:03 PM
#4

Och efter en viss tid ringer vi och frågar om man vill adoptera sin katt.

Skulle det hända att någon annan ringer och säger att dom vill titta på katten som är i jourhem så ordnas det en träff mellan dessa personer så att personen som vill titta på katten kan komma till jourhemmet och titta.

Katthemsmatten
9/14/15, 3:16 PM
#5

Jourhem/akuthem/stödhem. Kärt barn har många namn. Kontakta de katthem som du/din vän funderar på att stödja genom att vara jourhem. Det finns säkert lika många varianter på vad som gäller som det finns katthem. 

Det enda råd jag kan ge är att du ska se till att ha skriftligt på vad som gäller och att du inte blir sittande med en katt år ut och år in som inte hemmet frågar efter, besöker eller ordnar med vaccination/kastrering/sjukvård till. Då kan du lika gärna adoptera en katt själv,

Medarbetare Hittekatter iFokus

LinaLj
9/14/15, 9:06 PM
#6

Jag tycker #5 lyfter väldigt tankevärda punkter. Sitter själv som jourhem hos en förening som jag inte alls är nöjd med då vi (katterna och jag) i princip inte har hört något från dem sedan den dag katterna kom, för 1,5 år sedan lite drygt.

Så mitt förslag är att om din vän är intresserad av att bli jourhem för en organisation så be att få prata med andra jourhem och höra vad de har att säga om organisationen, kolla upp på nätet lite vad andra tycker och tänker. Det är mycket trevligare om man får bra kontakt med sin handläggare och inte känner att man måste jaga dem i flera månader för att få svar på frågor.

Annons:
Therese
9/14/15, 9:29 PM
Katthemsmatten
9/15/15, 2:34 PM
#8

#5 Just det där att det är en enskild handläggare som ska stå för allt känner jag personligen som en svaghet. Katterna en förening tar in ska vara föreningens ansvar, inte en enskild individs. Kolla speciellt den detaljen mycket noga.

Det finns föreningar som utan skrupler fraktar katter över hela landet och som därför inte har någon som helst möjlighet att ha en nära dialog och samarbete med sina jourhem. Inte bra för någon och ffa inte för katterna som ska fraktas hit och dit, inte sällan via långa kedjor av folk som kör några mil alt. att de ställs på ett tåg efter uppgörelse med tågvärd.  Då finns det ingen garanti för att katten öht får någon tillsyn under transporten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Forest]
9/15/15, 7:21 PM
#9

Vi har varit stödhem till olika katter och jag kan varmt rek det, man gör otroligt mycket för att ge en kisse chansen att få ett nytt hem. Vissa katter trivs inte alls i katthem men blommar upp i eget hem/stödhem.  Hälsa kompisen att hon får fundera på det, bra sätt att testa på att ha en katt man har trygg hand bakom ryggen som man får många tips och råd av om det skulle vara något :) lycka till

Upp till toppen
Annons: