Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar

Stödhem

2015-09-14 13:35 #0 av: Therese

Är det någon som vet vad som krävs för att bli stödhem? =)

Anmäl
2015-09-14 13:39 #1 av: Jessicahagstrom94

Jourhem menar du? 

Kontakta ditt lokala katthem & fråga :)

Anmäl
2015-09-14 13:48 #2 av: Therese

Ja klart jag menade det haha :) Nej jag tänkte bara om någon visste, jag kan själv inte vara jourhem utan en vän till mig började tänka i de banorna och då tänkte jag att man skulle kunna fråga här :D

Anmäl
2015-09-14 14:01 #3 av: Jessicahagstrom94

Jag jobbar på Gefle Katthem men kan inte svara för hur andra katthem funkar :)

Är man jourhem åt oss så står man själv för mat & sand, men vi står för eventuella veterinärkostnader. Man får skriva på ett kontrakt där det står att man ska följa våra regler (som står på kontraktet), t.ex. säger vi att katten ska vara inne så ska den vara inne, det spelar ingen roll om man bor på landet liksom :)

Anmäl
2015-09-14 14:03 #4 av: Jessicahagstrom94

Och efter en viss tid ringer vi och frågar om man vill adoptera sin katt.

Skulle det hända att någon annan ringer och säger att dom vill titta på katten som är i jourhem så ordnas det en träff mellan dessa personer så att personen som vill titta på katten kan komma till jourhemmet och titta.

Anmäl
2015-09-14 15:16 #5 av: Katthemsmatten

Jourhem/akuthem/stödhem. Kärt barn har många namn. Kontakta de katthem som du/din vän funderar på att stödja genom att vara jourhem. Det finns säkert lika många varianter på vad som gäller som det finns katthem. 

Det enda råd jag kan ge är att du ska se till att ha skriftligt på vad som gäller och att du inte blir sittande med en katt år ut och år in som inte hemmet frågar efter, besöker eller ordnar med vaccination/kastrering/sjukvård till. Då kan du lika gärna adoptera en katt själv,

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anmäl
2015-09-14 21:06 #6 av: LinaLj

Jag tycker #5 lyfter väldigt tankevärda punkter. Sitter själv som jourhem hos en förening som jag inte alls är nöjd med då vi (katterna och jag) i princip inte har hört något från dem sedan den dag katterna kom, för 1,5 år sedan lite drygt.

Så mitt förslag är att om din vän är intresserad av att bli jourhem för en organisation så be att få prata med andra jourhem och höra vad de har att säga om organisationen, kolla upp på nätet lite vad andra tycker och tänker. Det är mycket trevligare om man får bra kontakt med sin handläggare och inte känner att man måste jaga dem i flera månader för att få svar på frågor. 

Anmäl
2015-09-14 21:29 #7 av: Therese

Tack för så bra svar!

Anmäl
2015-09-15 14:34 #8 av: Katthemsmatten

#5 Just det där att det är en enskild handläggare som ska stå för allt känner jag personligen som en svaghet. Katterna en förening tar in ska vara föreningens ansvar, inte en enskild individs. Kolla speciellt den detaljen mycket noga.

Det finns föreningar som utan skrupler fraktar katter över hela landet och som därför inte har någon som helst möjlighet att ha en nära dialog och samarbete med sina jourhem. Inte bra för någon och ffa inte för katterna som ska fraktas hit och dit, inte sällan via långa kedjor av folk som kör några mil alt. att de ställs på ett tåg efter uppgörelse med tågvärd.  Då finns det ingen garanti för att katten öht får någon tillsyn under transporten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.