Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2188 ggr
horribleatnames
2015-08-22 09:55

Problem med förlamad hittekatt

(visste inte vilken kategori som passar så admin får gärna ändra om det inte stämmer)

Jag tog mej an en hittekatt i juni som blivit påkörd och var förlamad från ryggen och bakåt. Hon är en helt underbar katt med en personlighet som verkligen lyser om henne när hon tittar på en. Hon verkligen älskar en. Hon charmade till och med pappa som ansåg att det vore bättre om hon avlivades. 

Till saken hör att nu, ungefär 8 veckor senare, så har hon börjat att göra alla behov utanför lådan. Innan gjorde hon 3-4 av 5 gånger allt på lådan, medan nu är det 2-3 av 5 gånger som hon gör behoven på lådan. Resterande gångerna hamnar ALLT på golvet (mestadels), möbler, fönsterbrädor m.m. Dom gånger hon går på lådan tar jag bort det hon gjort så fort som möjligt då hon automatiskt gör allt på golvet om hon ser att det ligger nåt mer än ströet i lådan. Hon har kissat i sängen sen hon kom hit, men dom flesta gångerna har det varit olyckor. Senast igår bajsade hon i sängen, nåt hon aldrig gjort förut. Jag blev naturligtvis inte glad, men vad gör man? Bara att byta och hoppas det inte upprepas :/

Hon har börjat få känsel i bakbenen nu. Vänster bak är det som har återfått mest känsel än så länge, men det hänger bara och dinglar i konstiga vinklar när hon rör sej. Tror en stor del av hängandet beror på att hon klättrade upp och blev hängande i det två veckor efter att jag tog hem henne. Veterinären sa att det inte var brutet och inget var ur led när vi kom dit med henne, ändå känns det som att nåt är fel när det hänger och slänger. Kan det ha med saken att göra? Att hon inte vet vad hon ska göra med känseln i benen? Att känseln i benen gör att hon inte vet eller kan gå på lådan som hon gjorde innan? Hon flänger runt som vanligt, klättrar på möbler, sitter i fönstret, jagar dom andra katterna m.m. Hon kan dessutom sitta upp nu, nåt hon inte kunde göra i början.

Hon äter dessutom dåligt nu sen lite mer än en vecka tillbaka. Veterinären konstaterade att magtarmkanalen var irriterad så vi fick med oss medicin och blötfoder hem. Medicinen skulle tas i en vecka, nu har den veckan gått men hon äter knappt ändå. Hon får fortfarande blötmat, nåt hon ÄLSKAR (torrfodret rör hon inte överhuvudtaget), men hon slickar bara bort gelén. Hon äter inte det andra.

Vet inte vad jag vill ha sagt med det här inlägget. Vill väl mest klaga av mej och få tips, råd antar jag. Är det nån annan här inne som tagit hand om en förlamad katt med dom här problemen?

Jag älskar skitkatten, men nu börjar jag tvivla på om jag gjorde rätt som tog hem henne 😕

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Annons:
Aristarcos
2015-08-22 09:59
#1

Vad har veterinären sagt ??

horribleatnames
2015-08-22 10:04
#2

#1

Hon sa "Det fixar sej" när jag sist pratade med henne, vilket var en vecka sen när jag hämtade katten hos henne efter kontrollen av magtarmkanalen.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Maria
2015-08-22 10:11
#3

Kan hon gå eller släpar hon kroppen efter sig????

Det är ju inte ovanligt vid förlamningar att även tarmen och blåsan påverkas så att man inte kan hålla sig.

Så är det ju för människor också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Wraith]
2015-08-22 10:15
#4

Att en katt börjar göra sina behov utanför lådan är många gånger ett beteende som visar att de inte mår bra. Dvs så länge det inte finns någon fysiskt fel, tex skadade nerver som gör att katten inte känner när den är nödig och inte kan hålla sig tex. Men att hon gör sina behov lite här och var kan tyda på att hon inte kan hålla sig, hon känner inte av sina behov eller hinner inte ta sig till lådan. Och det kan vara ett tecken på att hon blir sämre av sin skada.

Men hur förlamad är hon, jag får nästan intrycket att hon inte kan använda sina bakben, men hon jagar andra katter, rör på sig, klättrar? Släpar hon då båda sina bakben efter sig?

Provat sätta ut flera kattlådor?

Har ni fått någon rehabiliteringsplan från veterinären? Visst nervskador kan ta tid att läka, men det borde bli bättre hela tiden. Är hon röntgad? Har hon känsel i bakbenen dvs kan hon känna smärta, prova nyp lite mellan tårna för att se om hon reagerar? Har hon ingen känsel så är det illa, har hon känsel så är det bättre, men som sagt jag hade velat se mera förbättring på 8 veckor, med uppföljning hos kunnig veterinär.

Jag har haft en hund som genom en olycka blev bakbensförlamad. Men han började efter bara några timmar kunna använda sina bakben (efter han fick hög dos kortison hos veterinären), han behövde dock hjälp med att gå, stå, ställa sig osv. Men han blev hela tiden bättre även om det tog månader och han blev väl 85% bra igen i slutändan.

Aristarcos
2015-08-22 10:15
#5

Fler kattlådor ?

Uppkatten
2015-08-22 11:15
#6

Katter som har ont när de går på kattlådan kan börja förknippa själva kattlådan med smärta. Då kan de börja göra sina behov på andra ställen istället. Är katten kastrerad? Revirmarkering med urin o bajs sker ju gärna utanför själva kattlådan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
horribleatnames
2015-08-22 12:43
#7

#3 Jag vet inte hur jag ska förklara hur hon rör sej. Hon släpar inte, men hon går inte. Hon typ sittgår. #5 Vi har flera lådor, men hon går bara på en av dom. #6 Hon är inte kastrerad då veterinären tyckte att känseln i benen skulle få återvända först, vilket den håller på att göra.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

horribleatnames
2015-08-22 12:52
#8

#4 Hon kan inte röra på benen, men hon har känsel ner i tårna. Hon har nästan all styrka i frambenen och ett driv i sej som gör att hon kan racea runt i huset när hon leker med dom andra katterna. Förbättringen som kom nästan direkt efter att jag tog hem henne var att hon slutade vara stel i ben, rygg och svans. Hon hade blivit påkörd så illa att veterinären fick plocka ihop pyttesmå benbitar och fixa så dom satt ihop igen. Hon hade tarmarna hängande ut ur ryggen när veterinären fick in henne. Fick en rehabplan på hur jag skulle hjälpa henne få tillbaka känseln. Ska sträcka på bakbenen och på böjsenorna i tassarna så dom inte var ihopdragna och stela. Hon känner smärta i baktassarna. Har nytt henne där nån gång i veckan för att se om det blir nån skillnad. Jämför jag med hur hon reagerade i början (inte alls mao) reagerar hon starkt. Hon daskar till mej när jag nyper henne och sen ska hon leka.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

[Wraith]
2015-08-22 21:27
#9

Vad bra att hon har känsel, det är ju jätte bra :)

Men att hon gör sina behov lite här och var hade oroat mig. Om hon inte står på smärtlindring så kan man testa sådant, just för att se om det blir bättre dvs om hon har problem med smärta. Katter är ju fenomenala på att dölja sitt mående om de mår dåligt. Men att hon verkar så positiv, lekfull m.m är ju lovande iaf.

Frågan är ju om det är nerver som spökar, om det är nerver så går det ju i så fall åt fel håll dvs hon ska ju bli bättre inte sämre. Hon verkar ju kunna kontrollera sina behov dvs hon gör dessa medvetet, vilket är bra men det kan ju vara så att något tjorvar med nerverna att hon inte hinner känna av i tid.

Det andra är ju måendet i sig, har hon haft ont så kanske hon förknippar lådan med smärta. Hon har ont just nu och kan bara meddela sig på detta sätt. Jag antar att relationen till de andra katterna är bra, dvs ingen mobbning eller så.

Jag hoppas ni hittar en lösning iaf och att hon snart får tillbaka kontrollen på sina ben.

horribleatnames
2015-08-23 07:33
#10

#9 Mej oroar det, för i början gick hon ju på lådan utan problem. När det gått bra i början och nu funkar det inte lika bra. Nu när jag skriver gick hon på lådan och sen ur den och då kom kisset. Ska höra med vetten imorgon. Har hon ont så måste det fixas så hon slipper det. Jag misstänker benet som hänger, för när hon sitter ner och hasar sen runt så kan det benet vändas nästan ett helt varv runt sej självt :/

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

horribleatnames
2015-08-23 07:33
#11

Om det bara är smärta alltså. Om det är nerverna… Då kanske veterinären får göra en omgång med laser igen eller nåt annat för att fixa det.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

horribleatnames
2015-08-23 09:34
#12

Och nu blev det ännu en rejäl olycka i sängen. Önskar veterinären hade öppet idag så jag kunde få prata med dom

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Albus_balines
2015-08-23 21:13
#13

Detta låter som ett problem som är svårt att lösa, jag beklagar men jag har ingen erfarenhet av detta, men jag önskar dig lycka till och hoppas att allt går bra! och att du hittar en lösning! ❤️

Annons:
[Wraith]
2015-08-23 21:48
#14

Det låter ju som om något är fel, alltså hon skulle gå på lådan för att kissa. Försökte hon kissa men inget kom, sen går hon ut och då kissar hon, gör hon det medvetet då?

Tyvärr är ju nerver svåra att fixa, man kan underlätta läkning på div. sätt men bestående nervskador är ju inte ovanliga efter skador. Men det är ju sådant tiden för avgöra.

horribleatnames
2015-08-25 18:59
#15

Lämnade in henne till vetten igår för kissprov. Dom trodde att hon hade urinvägsinfektion. Dom fick behålla henne över natten för hon kissade inget under dagen. Ringde idag och hörde med dom om jag kunde hämta henne. Då ville vetten behålla henne för en omgång laser då vetten tyckte att ena benet var för ihopdraget och stelt. Påpekade detta förra gången med men då ville dom inte göra nåt åt det. Hoppas lasern funkar så hon slipper ha ett stelt, ihopdraget ben och ett hängande :/

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Upp till toppen
Annons: