Annons:
Etiketthittekatter
Läst 4619 ggr
Ninni68
2015-08-02 09:39

Kattungarnas färger vad är genetiskt ?

Hej jag undrar om min hon katt 

 Hon är  en svart silver sköldpadd smok-vit  Maine coon hona på 2, 5 år hon smet ut och blev tjuv parad och fick 5 kattungar , tyvärr gick 2 bort då hon inte ville ta åt sig ungarna först och de blev för kalla. Jag försökte värma dem men de fick aldrig upp värmen.  3 av dem lyckades jag rädda. Nu är hon väldigt interesserade av dem och är hos dem hela tiden. Men nu till min fråga jag är lite nyfiken på vad han katten kan ha varit för färg de hanar jag sett här omkring när hon var ute är en , cream färgad, en blå bicolur , en svart och en choklad färgad han katt. 

Kattungarnas färger blev två svart tabby , en silver med vit fläck på hakan , en biculor silver, en choklad brun. Hade varit kul om någon kan det här med färger. Min maine coon honas föräldrar är mamman samma färg som henne och pappan röd..  Mvh Ninni

Annons:
Ninni68
2015-08-02 09:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mamma Gucci Gucci med sina ungar

Ninni68
2015-08-02 09:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Ninni68
2015-08-02 09:48
#3

Silver Biculor

Ninni68
2015-08-02 09:49
#4
Ninni68
2015-08-02 09:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
Ninni68
2015-08-02 09:51
#6

Silver med vit fläck på halsen

Annons:
Ninni68
2015-08-02 09:53
#7
Ninni68
2015-08-02 09:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
Ninni68
2015-08-02 09:54
#9

Choklad

Ninni68
2015-08-02 09:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
OberonsMatte
2015-08-02 10:23
#11

Vad står det för färg i din honas stamtavla? På bilden ser hon mer blå än svart ut och hon kan inte vara både silver och smoke.

Att någon av ungarna är choklad kan vi utesluta eftersom chokladgenen är reccessiv och inte förekommer hos Maine coon.

Silver/smoke är inte en egen färg utan ett anlag som gör att halva hårstråna (närmast huden) är vita. Resten av hårstråt har färg (eller en variant) av någon av grundfärgerna röd eller svart. Om katten är mönstrad heter det t.ex. svartsilvertabby och om katten är omönstrad heter det t.ex. svartsmoke.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2015-08-02 10:41
#12

För att lista ut möjlig pappa är även kattungarnas kön en ledtråd. Hanar ärver enbart färg från mamman och honor ärver färg från både mamman och pappan. Färganlaget sitter på x-kromosomen och hanar (xy) ärver sin x-kromosom från mamman och y från pappan. Honor är xx och ärver en x-kromosom från vardera förälder (och kan därför vara både röda och svarta, dvs sköldpaddsfärgade).

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
2015-08-02 11:03
#13

#0 Du skriver: de hanar jag sett här omkring när hon var ute är en , cream färgad, en blå bicolur , en svart och en choklad färgad han katt. 

Menar du att fyra fertila hankatter går fritt omkring i ditt bostadsområde? 😮 Du kan väl tala med ägarna om att katter ska vara kastrerade om de får gå ute fritt….. Det ingår t o m i förslaget till ny djurskyddslag som ligger i riksdagen:

_Den femte åtgärden är att katters förmåga att fortplanta sig
föreslås begränsas om katternas tillåts röra sig fritt utomhus.
Detta kan bl.a. handla om kirurgisk kastrering eller genom
medicinsk behandling och bör regleras i Jordbruksverkets djurskyddsföreskrifter.
_

Annars vet jag inte så mycket om hur färger ärvs. Men jag vet att min avatarkatts (hane) mamma var svartvit.

Annons:
OberonsMatte
2015-08-02 11:16
#14

#13 Då kan jag tala om att din Avatar visar en katt som är bruntigré och vit (eller bruntabby och vit eller brunspotted och vit beroende på mönster).

Brun och svart är samma färg inom färggenetiken, men en mönstrad katt ser mer brun än svart ut. Din hankatt har alltså ärvt sin svartvita mammas grundfärg som är svart. Därtill har han blivit mönstrad och vitfläckig. Mönsteranlaget är dominant och måste därför ha kommit från hans pappa eftersom mamman var omönstrad.

Sajtvärd Katter iFokus

Ninni68
2015-08-02 11:18
#15

Hon va svart silver sköldpadd tabby såg jag nu =)

OberonsMatte
2015-08-02 11:20
#16

#15 Ok. Vet du kön på ungarna?

Sajtvärd Katter iFokus

Ninni68
2015-08-02 11:20
#17

Kattungen är mörkt brum med nosen brun . Han katten va ju en hus katt då hon smet ut och blev parad och de katter jag såg när jag sen försökte ta in henne var en cream färgad hus katt en svart huskatt blå biculor och en brun hus katt.

[[eskils_]]
2015-08-02 11:20
#18

#14 Tack för info! 🙂

Ninni68
2015-08-02 11:22
#19

En av de tabby färgade var en hona , en tabby hane , den bruna hane den silvriga hon och den silver bicolur hane

OberonsMatte
2015-08-02 11:31
#20

#17 Chokladgenen är en gen som numera finns hos vissa raskatter, men inte hos Maine coon. Chokladfärgade huskatter är extremt ovanligt eftersom chokladgenen måste ärvas från båda föräldrarna för att synas. Tillsammans med dilutionsanlaget blir choklad även till lila.

Eftersom din honkatt är en Maine coon med stamtavla har hon inte någon chokladgen att föra vidare, så hennes ungar kan omöjligen bli choklad.

Vad menar du med att en av huskatterna är brun? Är han enfärgad eller mönstrad?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Ninni68
2015-08-02 11:33
#21

Ja de var tydligen orkestrerade hanar , de bor inte på området vi har bara en kastrerad norsk skogkatt hane på 12 år och en tigrerad vit hon katt kastrerad , en blandras av siames hus katt hona sköldpadds tabby kastrerad som bor på området , de andra har kommit längre ifrån så de vet jag inte vart de bor de har inte varit här innan. Det var meningen att jag skulle para min hona med en äkta maine coon men han inte då hon smet ut hon stannar bara på området men gömde sig i buskarna och träden vi har ett skogsparti på vårt område på våran baksidan som är rätt stort. efter ett dygn kom hon hem igen och när hon var ca 5 veckan märkte jag att hon blivit tjock. 

Konstigt om kattungar som är hanar bara får färg efter mamman , då han är brun syns tydligt i verkligheten han är lika brun som en burn labrador precis samma bruna färg .

OberonsMatte
2015-08-02 11:33
#22

#19 Vilken grundfärg har silverungarna? Det finns bara två genetiska grundfärger som katter kan ha och det är röd och/eller svart.

Är det någon/några av kattungarna som har helt kritvit päls närmast huden?

Sajtvärd Katter iFokus

Ninni68
2015-08-02 11:52
#23

Den bruna han katten jag såg va helt brun inget mönster. kollade kattungarna igen de är nu 1,5 veckor , den som såg mörk brun choklad när den föddes har blivit mörkare.ser svart ut i ljuset och har fått lite spök ränder. och de som ja tänkte va.silver har inget vitt intill huden med skimrar ljus silver i topparna är dem blå då ?

OberonsMatte
2015-08-02 11:56
#24

Jag tror vi måste reda ut begreppen lite…

1. Först och främst har katter en genetisk grundfärg. Den är svart eller röd. Eller svartsköldpaddsfärgad om katten är både svart och röd.

2. Om katten har dubbla anlag för dilution innebär det att svart färg blir blå och röd färg blir creme.

3. Förutom färg kan katten antingen vara enfärgad (solid) eller mönstrad (agouti). Mönstret kan vara tabby, tigré eller spotted.

4. Om katten bär på silveranlaget innebär det att pälsen är kritvit överallt närmast kroppen. Om katten är mönstrad säger man silver, om katten är omönstrad säger man smoke. Silver och smoke är dock ingen egen färg utan föregås alltid av kattens genetiska grundfärg. T.ex. svartilver, svartsmoke, rödsilver, rödsmoke, blåsilver, blåsmoke, cremesilver,  cremesmoke.

5. Förutom färg och eventuellt mönster, dilution och silver tillkommer eventuellt vitfläcksanlag.

Det är endast den genetiska grundfärgen har könsbunden nedärvning. Hanar ärver ett av mammans färganlag. Honor ärver ett från mamman och ett från pappan (som bara har ett).

Sajtvärd Katter iFokus

Ninni68
2015-08-02 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25
OberonsMatte
2015-08-02 12:25
#26

#25 Finisar! Är det dina andra katter? En ser ut att vara blåsköldpadda och den andra röd-vit.

Sajtvärd Katter iFokus

Ninni68
2015-08-02 12:40
#27

hon är svart silver sköldpadd med som min men på sommaren blir de ljusare och på vinter mer svarta =). Nej det är uppfödarens =) Pappan vägde 10 kg mamman 8 kg. Det var hennes andra kull så de hade inget stam namn just då.

Annons:
Upp till toppen
Annons: