Annons:
Etikettkattens-status
Läst 2596 ggr
Lena
2015-07-26 20:04

Så lätt att döda en katt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Jag blir förtvivlad över den slit och slängmentalitet som jag dagligen möts av när det gäller katter. Kattägare avlivar hej vilt så fort det blir lite besvärligt att ha katt. Katter dödas för att man ska åka på semester, för att man flyttar, för att man ska få barn, för att man inte har tid, för att man inte har lust, för att man träffat katthatande partner, för att man köpt ny soffa, för att katten kissar fel - och förstås pga allergi som brukar komma lägligt dagarna innan semester resan går av stapeln. Avlivningshoten används ofta som utpressning för att tvinga på någon annan sitt eget ansvar. Kattägaren saknar dåligt samvete men vet hur han/hon ska göra så att andra får det istället. Jag frågar mig ständigt - Vad är det för fel på folk?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
UllaNo
2015-07-26 20:09
#1

Detta gäller ju inte bara katter utan alla djur folk skaffar för att mysa med.

Spöket
2015-07-26 20:12
#2

Katter borde inte vara så billiga som de är i dagsläget 😕en prislapp på minst 2000kr får de flesta att tänka till innan de köper ngt djur.

Multi vad?

Valkyrija
2015-07-26 20:14
#3

Det är pga av den oseriösa aveln på huskatter som det har blivit såhär… Fruktansvärt 😭

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Idakarrlsson
2015-07-26 20:15
#4

Tycker det kan vara så med i stort sätt alla sorters djur. Men ja, det är mkt sanning i det du skriver, tyvärr. Folk köper för dem är gulliga och så växer dem upp och folk har inte tid längre eller vad det nu kan bero på. Det kan irritera mig lite att folk inte lägger mer energi på att tex kanske hitta nytt hem. Dock tycker jag avlivning är ett bättre sätt än att släppa ut djuret i det vilda och förvänta sig att djuren ska klara sig prima ute i det vilda. Det finns ju tyvärr sådana fall också.

Jag kan också tycka att det är för lätt att köpa/föda upp en katt eller vad det är för djur. Finns ju många människor som tar en kull och kränger för en mkt liten peng bara för att det är kul och att dem inte inser att det redan finns så många katter/andra djur som behöver hem och att det inte behövs fler.  Många av dem katterna får bra hem men vissa hamnar hos människor som inte tänkt igenom beslutet och som kommer tröttna.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[.Victoria.]
2015-07-26 20:16
#5

Jag anser att problemet ligger vid bondkatter/huskatterna. Ingen köper en katt för 5000+ och sedan avlivar den. Man borde inte få avla på bondkatter och alla blandraser som redan finns borde man tvinga att kastrera.

Tarotstollan
2015-07-26 20:17
#6

Håller helt med dig. Tänk om de skulle göra likadant med sina barn som de skaffat!😡
Bestämmer du dig för att skaffa katt så har du "föräldraansvar" för den tills den dör!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
72mm
2015-07-26 20:18
#7

#3 oseriösa aveln av huskatter? Att folk inte kastrerar + låter katter springa lösa menar du? Vet inte om jag skulle kalla det "avel" direkt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Spöket
2015-07-26 20:20
#8

#5 Bondkatterna är ju de friskaste katterna så de måste behållas 😮

Multi vad?

UllaNo
2015-07-26 20:23
#9

Tror inte det har med inköpspris att göra. Att katter är billiga osv. Ormar och vattensköldpaddor som exempel är inte så billiga, men de dumpas. Bland annat Skansen har ju fått tagit emot massor av utslängda djur. Så det är inte priset utan det handlar om människans sätt, samvete och empati

Valkyrija
2015-07-26 20:29
#10

#7 Jag menar bland annat det ja, det är la kanske största problemet visserligen! Men det är många som avlar på sina huskatter bara för att de vill ha kattungar från de också 😕

#8 Jag älskar själv huskatter. Har aldrig ägt en raskatt i hela mitt liv utan jag har endast omplaceringar… Men om man låter bli att kastrera och väljer att avla på sina huskatter och säljer dem för 300kr st så kommer antalet hemlösa katter öka och det resulterar också i att fler katter kommer mista livet då folk tröttar etc som TS skrev. Man dumpar ju inte en katt man köpt för 5000kr men 300kr är ju inte samma 😭

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Anna O.
2015-07-26 20:30
#11

Tycker synd om folk som bara "slänger" iväg ett levande djur. Tycker det är respektlöst och taskigt mot djuren som inte får en chans. Tillexempel att djuret kissar i sängen, slängs ut i skogen och får dö där. Usch för sådana människor.

[.Victoria.]
2015-07-26 22:56
#12

#199 vattensköldpaddor som släpps ut kostar 200kr på zoo.

72mm
2015-07-27 08:18
#13

Problemet är väl det omvända? Att så många INTE avlivar sina oönskade katter utan släpper ut dem istället. Det är ju det som driver överskottet och som orsakar lidande för förvildade katter.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
zorro2
2015-07-27 16:27
#14

tror heller ikke at det er så mkt pga av hur mkt det koster, men tycker at spesiellt zoo affären ikke burde selge nån djur for rea priser. 

det er saknaden av og brist på empati og forståelse, samt så tenker man ikke efter. leste en intern annons på mitt jobb der en mamma skriver at de söker et hjem åt dottorns kanin pga at dottorn har tröttnat på den.  

hva jeg ikke forstår er hur man har hjerte til å bare dumpa sin katt, hund eller hvilket djur som helst bare så der eller flytte ifrån den. bare jeg tenker på det for blir jeg gråtferdig. 

nei, har ingen forståelse for menneskligheten, iblandt undrar jeg hva jeg gjör her i denne hemska värld.

Mona22
2015-07-29 12:24
#15

#0 Jag visst är det helt galet. katter är inte värda ett jota i vissas ögon.  De är slit och släng djur som man kan kasta ut när man tröttnat =(

#8 varför tror du att huskatterna anses friskare? Kan det vara för att raskattsägare testar sina djur och då kommer det fram. Många som har huskatter har dem som utekatter och många"försvinner" helt plötsligt. Det kan ju bero på sjukdom då de oftast drar sig undan då. Om huskattsägare skulle börja testa sina djur hade man nog hittat en del sjukdomar där med =)

Upp till toppen
Annons: