Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3667 ggr
kalindas
2015-07-18 10:06

Blir inte av med skabben-

Sen jag tog in hittekattbebisarna förra året så har jag inte blivit av med öronskabben. 😕
Katterna och hundarna har fått minst fyra omgångar stronghold och det försvinner inte!
Finns det något annat effektiv jag kan använda? Har provat olja.
Vet ju att man kan droppa frontline i örat, men att det är osäkert. Såg även en Frontline spray och funderade om den skulle kunna sprayas i öronen.

Det jag funderar på nu är om Ivomec tar det? Om jag ger alla katter varsin Ivomecspruta, eller är den osäker?

De är nästan helt rena i öronen, men då skabben inte helt är borta kommer skräpet tillbaka ganska fort och de går här och skakar på huvudet. 😕

Tips önskas?

/Elisa

Annons:
Mari
2015-07-18 10:23
#1

Sanerat omgivningen? Skabben kan leva någon dag utanför kroppen har jag för mig

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Katthemsmatten
2015-07-20 13:04
#2

Kolla av med en veterinär för att få råd och kanske något extra effektivt medel. Och som sagt, sanera hemmet för det är envetna små odjur. Den personliga hygienen är extremt viktig när man har flera djur. Sprita händerna innan du hantera nästa djur. Ha en ren handduk mellan dig och djuret och byt handduk för varje behandling, alltså en handduk per djur. Blir en del tvätt, men det kanske kan hjälpa till att bli av med plågan. Tvätta i minst 60 grader.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2015-07-20 15:30
#3

#2
Fysiskt omöjligt att sanera detta hemmet tyvärr. Tvättar det jag kan och hålla på att sprita händerna mellan varje katt fungerar inte. 
Däremot har jag andra skor och spritar händerna när jag håller på med skabbkatterna ute.

/Elisa

Alwyn
2015-07-31 11:44
#4

Åh jag har varit där två gånger och vet hur jobbigt det är. För oss tog det fyra till sex månader att bli av med det båda gångerna. Noga städning är viktig! Torka golven ofta och tvätta eller frys textilierna efter att djuren behandlats. Hur lång tid har det gått mellan varje strongholdbehandling? Nya rekommendationer som många veterinärer inte känner till är att det ska behandlas minst tre gånger med endast två veckor mellan varje. Detta för att medlet inte dödar äggen och på så vis ska äggen som kläcks inte hinna utvecklas till vuxna. Du måste dessutom ha ett effektivt öronrens och göra ordentligt rent i öronsnäckorna två gånger om dagen på alla djur. Enbart olja är inte så effektivt och risken är att det bara ger problem med öronsvamp. Har ni gjort återbesök hos vet som konstaterat att skabbet finns kvar? Annars kan det vara så att skabben är borta men har ersatts av svamp som ger liknande symptom.

kalindas
2015-07-31 13:12
#5

Var hos veterinär idag och han hittade ingen skabb. Så förhoppningsvis är det bara lite lätt irritation i öronen. Ska köpa någon snäll smörjande öronrens till dem och se om de kliar sim mindre

/Elisa

Bernhardsson
2015-08-05 16:05
#6

Hej Kalindas!

Tycker du ska rådfråga din veterinär om du inte kan få utskrivet Canaural, örondroppar  (gulaktig, oljebaserad), som tar både skabb och öroninflammation.

Så här står det på djurfass: "Kombinationspreparat med antibakteriell, inflammationshämmande och fungicid effekt."

Annons:
Alwyn
2015-08-05 17:22
#7

#6 Var har du hört att det ska vara verksamt mot öronskabb? Canaural är receptfritt och jättebra på många sätt som verkar mot bakterier, inflammationer och svamp men det tar inte bort skabben.

kalindas
2015-08-05 19:26
#8

#6
Har för mig att de använde det förr och att det fungerar på ungefär samma sätt som olja, dvs. att de kväver skabben. 
Funderar på att köra olja istället för stronghold, då det är så lite och det kanske är mer effektivt i slutändan.

/Elisa

Alwyn
2015-08-05 19:29
#9

Ok, ja du gör som du vill men skabb är riktigt besvärligt att få bort ibland och ofta hjälper inget annat än Stronghold, öronrens och nogrann städning… hälsar en som fått in öronskabb många gånger och provat allt 😉

Bernhardsson
2015-08-05 19:38
#10

#8 det var  felformulerat av mig, det kväver skabben, men är väldigt effektivt eftersom det biter på öroninflammation och svamp, vilket ofta är orsakat av långvarig öronskabb.
Jag har ordinerats Stronghold på katter med konstaterad öronskabb, men när det inte har hjälpt (ibland har det hjälpt)  efter flera behandlingar har jag fått Canaural utskrivet, och det har varit det enda som har fungerat. 

#7 och vad jag vet är Canaural receptbelagt, om det inte går att köpa över nätet numer, det har jag ingen aning om.

Hoppas dina katter snart blir bra kalindas!

kalindas
2015-08-05 21:26
#11

#10
Ska absolut kolla upp det. Är värt att pröva andra alternativ innan jag lägger ut ett par tusen igen på stronghold. De flesta är helt rena i öronen och ändå irriterade och då krävs det ändå kraftig rengöring med nåt direkt i öronen.
Inte säkert jag blir av med det helt ändå. Men sex TNR katter med skabb, så drar jag säkert in nytt varje dag.

/Elisa

Katthemsmatten
2015-08-05 22:05
#12

Vad ni gör, köp inte medicin på nätet från utländska leverantörer. Ni vet inte vad ni får. Gäller såväl veterinär- som humanmediciner.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kalindas
2015-08-06 08:31
#13

#12
Skulle aldrig falla mig in!🙂
Har fått en turkisk ögonsalva till katt en gång av en vän som använde den på sina egna. Det var samma som den svenska bara annat namn. Men beställa helt utan att veta vad det är skulle jag aldrig våga.

/Elisa

Annons:
Alwyn
2015-08-06 09:47
#14

#10 ah just det, blandade ihop det med CleanAural som inte är på recept men det har ju inte heller samma effekt. Min veterinär vägrade skriva ut Canaural den jäkeln. Ja det är just detta som är så svårt när man tar in hittekatter, jag har oftast fått ohyra på köpet. Jobbigt om man har flera djur.

Upp till toppen
Annons: