Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2670 ggr
Lena
7/15/15, 9:40 AM

Trafiken kattens värsta fiende

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visste du att trafikolyckor är den vanligaste dödsorsaken för katter?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
7/15/15, 11:41 AM
#1

Det allra värsta är att folk tror att deras katt är så smart att den aktar sig för bilar "för de har lärt dem att det är farligt"! Ledsen, alla ni som tänker så, men en katt är en katt och den har inte en aning om hur man beter sig i trafiken. Lika litet som att barn under 12 år har trafikmognad har katter det. De är fokuserade på en sak och då ser och hör de inte något annat. Hjälp din katt till ett tryggt liv. Näta in din balkongen, eller om du bor i hus, skapa en innätad uteplats för katten att vistas i istället för att den ska springa omkring och riskera att träffa på ett fordon och ligga svårt skadad i timmar innan den i bästa fall hittas och tas till veterinär men i allmänhet dör under svåra plågor efter ett antal timmar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
7/15/15, 12:03 PM
#3

EN TYST MINUT FÖR ALLA KATTER SOM DÖTT I TRAFIKEN!
Jag läser varje vecka om katter som dödats i trafiken. Alltid lika tråkigt och sorglig läsning. Vi vaccinerar, köper bra foder åt katterna och går till veterinären när de blir sjuka. Försöker på alla sätt göra livet bra för våra katter. Men när det gäller trafiken verkar det som många faktiskt blundar för problemet. När diskussionen kommer upp blir det världskrig i trådarna. Jag vill med detta inlägg hålla en tyst minut för alla katter som dött på vägar och gator och mana till lite eftertänksamhet. Borde vi inte kunna göra mera åt detta stora problem?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
7/15/15, 12:18 PM
#4

Det är svårt att hitta aktuell statistik över antalet trafikdödade katter. Jag har jobbat på att hitta sådan statistik nu ett tag. Men i en undersökning som gjorts tidigare så skattades antalet trafikdödade katter till omkring 16000 för år 1992.  Naturligtvis har det hänt en hel del med vår trafikmiljö etc sedan dess, men det indikerar ju ändå starkt att katter inte har något som helst trafikvett… Självklart är det orimligt att så många katter dödas i trafiken på ett enda år…

(Googla på Viltolycksforebyggande atgarder för att hitta källan).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Lilyz]1
7/16/15, 3:39 PM
#5

En av mina katter dog igår efter att ha levt som utekatt i alla sina 12 år, hon lärde sig aldrig att hålla sig borta från vägar och det slutade väldigt illa… Vila i frid kära misse 💔🌺

Hon bodde hos min mamma som är av den bestämda uppfattningen att katter ska få gå fritt ute. Jag var 14 år och bodde fortfarande hemma när jag fick henne och hon stannade kvar där när jag flyttade till eget, även om hon var "min" så var det mamma som bestämde över henne.

De katter som bor hos mig kommer aldrig någonsin att bli utsläppta på fri tass, den dagen jag flyttar till hus ska det byggas en säker kattgård. Det är inget jag har kommit på nu utan jag har tyckt det varit jobbigt så länge jag kan minnas att mina föräldrar lät katterna gå ut fast vi alltid bott nära vägar. 😕

Katthemsmatten
7/16/15, 3:49 PM
#6

#5 Tråkigt att höra om din katt, men ändå fantastiskt att den lyckades överleva så länge. Hoppas dina föräldrar kan ta intryck av dig och modernisera sitt tänkesätt när det gäller katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[[eskils_]]
8/30/15, 11:37 AM
#7

Här är länken till Agrias statistik över dödsorsaker för katter. Den är från 2010, så sannolikt är situationen ännu värre idag, när det finns ännu fler bilar.

"Utekatter utsätts för faror dagligen och har ofta en betydligt kortare livslängd än en innekatt."

Upp till toppen
Annons: