Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2567 ggr
Lena
6/27/15, 12:20 PM

Katthem anklagas för att stjäla ägda katter!

Av och till anklagas katthem för att stjäla ägda katter, som de sedan omplacerar i rask takt innan ägaren hinner agera.  Det finns kritiska röster som menar att katthemmen mer eller mindre satt detta i system. Så sent som i denna veckan har en sådan diskussion förts på ett annat forum. Vill därför lyfta frågan här i Hittekatter iFokus då denna bild inte alls stämmer med min verklighetsbild och den realitet vi har har i landet med 100.000 tals hemlösa katter och överfulla katthem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[[Boris Sager]]
6/27/15, 12:43 PM
#1

Jag har ingen personlig erfarenhet av detta. Det later egendomligt. Varfor skulle de gora sa undrar man. De saknar ju knappast katter att omplacera.

Lena
6/27/15, 2:20 PM
#2

#1 Nej det är inte heller så som katthemmen jobbar. Det händer ibland att katthem får in katter som verkar hemlösa men sedan visar sig ha en ägare. I sådana fall kommer katten givetvis tillbaka till sin ägare. Om det nu inte är så att myndigheterna i inblandade och det handlar om vanvård. I sådan fall kan ägaren ha en skev uppfattning om verkligheten och inte inse att de har misskött sin katt. Något som kan resultera i utfall där katthemmet anklagas för både det ena och det andra. 

Som du skriver finns det mer än gott om hemlösa katter att placera. Det brukar alltid vara kö till de överfulla katthemmen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[[eskils_]]
6/27/15, 3:51 PM
#3

En hårresande och egendomlig beskyllning! 😮Om någon kastar ur sig sådana påståenden utan att vilja namnge katthemmet och berätta när, var och hur detta skulle ha ägt rum, kan man nog lugnt avfärda det som elakt förtal helt enkelt.

Som sagt, katthemmen har idag mer än nog av övergivna, utefödda, vanvårdade och andra riktiga hemlösa katter, t ex dödsbokatter, och behöver verkligen inte plocka på sig ägda katter också!

Det är superviktigt att alla som köper eller övertar en katt/kattunge ser till att den är chipmärkt och registrerad, så att man vet vem som äger den. Vägra köpa kattungar som bara är "rumsrena, avmaskade och vaccinerade"! Om alla gjorde rätt skulle problemet försvinna av sig självt…

Rafflan
6/27/15, 7:05 PM
#4

Fiahemmet sålde ju en ägd katt som hette Cindy tex…

Lagen säger ju att man måste anmäla katter som upphittade och vänta i 3 månader, dock kan man få dispens så man bara behöver vänta i 14 dagar, sedan går katten över i katthemmets ägo. 

Cindy var omärkt men välskött, hon anmäldes inte som upphittade till polisen, dem väntade inte i 14 dagar-3 månader på att hitta en ägare. Utan dem omplacerade en katt dem inte ägde, som dem plockat upp från gatan utan att anmäla den upphittad = lagbrott och stöld.

[[Boris Sager]]
6/27/15, 7:10 PM
#5

Om det ar sant maste det vara mycket ovanligt. Hur vet du det #4?

Annons:
[[Boris Sager]]
6/27/15, 7:33 PM
#7

Ha, rent juridiskt fel. Sa mycket egendomliga "regler". Om en katt inte ar ID markt kan den anda raknas vara agd av den person som ger den mat. Aven om den personen inte ar medveten om det. Om ett katthem tar hand om en icke ID markt katt sa ar det stold( for att nagon pastar att den ager katten. Alltsa bor katter vara ID markta, tycker jag.

Lena
6/28/15, 10:03 AM
#8

#7 I Sverige finns ingen lag om att katter ska vara ID-märkta därför kan det inte krävas. Men när myndigheterna själva ska avgöra om en katt är ägd eller hemlös spelar dock ID-märkningen en stor roll. Det är det man går på, samt om katten är anmäld som bortsprungen till Polisen. Och Katthemmen har som rutin att alltid anmäla inkomna katter till Polisen samt kontroller ID-märkning. 

#6 Nej 3 månader gäller inte djur utan där är det 10-14 dagar som praktiseras. Ibland bara 7 dagar. Om polisen får in upphittade katter kan dessa avlivas efter att dessa dagar har gått om inte ägaren har hört av sig. Därför är det viktigt att man så fort som möjligt gör en anmälan om katten försvinner. 

Om det stämmer att Fia-hemmet inte anmälde katten till Polisen så har de givetvis brustit i sina rutiner. Verkar dock mycket märkligt då det är en så pass inarbetad och självklar rutin och katthemmet ifråga har funnits i många år.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jassan
6/28/15, 12:46 PM
#9

Såhär tänker o känner jag det…

Om någon eller något katthem skulle ha gjort detta så är jag ledsen över det, men jag tror att det finns en förklaring till varför detta i så fall skulle ha kunnat ske. Alla kan göra misstag. Inget är svart eller vitt. Det finns alltid mer bakom det mesta.

Oavsett vilket så är det bara dumt att gå runt o säga nåt dumt, för om man vill skada någon eller något katthem med att dra ner dom i skitsnack så lyckas man säkert med att skada den man vill skada.

Grattis till det då…… men i slutändan så är det katterna som får lida. Vill man det?

För dom som verkligen driver ett katthem vet vilket fruktansvärt arbete som ligger bakom….o man har ärligt inte tid för katter som har hem…man har knappt inte ens tiden för dom som behöver hjälp heller. Det behövs många, många fler katthem för att kunna hjälpa alla katter som är i behov av hjälp.

Det är vanliga tjejer o killar som lägger ner sina liv o allt man har o äger på att hjälpa utsatta katter….för alla hemlösa katter tycks ploppa upp ur jorden. 

Det finns ingen ände på det…..😕

Man jobbar hårt med skadade katter o dumpade katter o skygga katter o veterinärkostnader o räkningar såsom hyror mm. Att ha en telefon som ringer konstant dygnet runt där folk akut alltid behöver hjälp med katter som behöver hem av alla sorters anledningar, fastän man har ett eget liv med familj,hem o arbete  är nervpåfrestande.Att alltid ha akut behov av plats att sätta katterna på är stressande.  Att behöva se katternas lidande är hjärtskärande, att behöva neka katter hjälp är fasansfullt. Men att man då dessutom ska behöva brottas med okunskap o elakt snack är bara så helt onödigt.

Alla som arbetar med hemlösa katter gör det för att dom älskar katter o vill hjälpa katter. Skulle det inte vara så utan att det finns någon som vill stjäla andras ägda katter o sälja dom så får man göra nåt åt den personen. För det är inte okej att saker o ting går till på fel sätt. 

Men gör det på ett sätt så man inte skadar dom som är seriösa o särskilt inte katterna.

Tänk alltid på katterna i första hand!!

Börja med dina egna!!

**Id-märk o registrera dina katter o
**

kastrera kastrera kastrera!! 

https://jazzans.wordpress.com/

Katthemsmatten
6/29/15, 12:02 PM
#10

Ganska märkligt att dra en slutsats av ett enstaka fall. Jag vet inte om Fiahemmet gjort sig skyldigt till det de anklagas för, men att påstå att alla katthem alltid gör hemlösingar av ägda katter är att dra sanningen ett steg för långt. Sett till att katthemmen i Sverige under ett år omplacerar i runda tal 5.000-10.000 katter säger inte ett enda fall någonting om hur katthemmen agerar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
6/29/15, 4:23 PM
#11

Nej det blir ju fullständigt rabiat!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rafflan
6/29/15, 5:01 PM
#12

Inte baserat på 1 händelse, i tråden jag antar TS syftar på är det 3 till som beskriver händelser där katthem tagit ägda katter och omplacerat. 2 personer gällde deras egna katter och 1 person gällde en bekant.

På en sida med 147 medlemmar är 3 stulna katter ändå ganska mycket?

[[Boris Sager]]
6/29/15, 5:29 PM
#13

Jag för min del har lärt mig att aldrig tro något på hörsägen och utan att känna till bakgrund. Låter som det inte fanns något alls att vinna på en sådan handling.

Annons:
Rafflan
6/29/15, 5:42 PM
#14

#13 tror inte dem menar att katthem medvetet stjäl katter, utan att katthem tar in katter utan att anmäla dem upphittade och omplacerar dem innan ägaren får en chans att sakna och leta efter sin katt.

Katthemsmatten
6/30/15, 10:45 AM
#15

#14 Det verkar som om de menar att katthem medvetet stjäl katter. Och dessvärre måste jag nog säga att skribenten det handlar om inte gjort sig känd som den stora sanningssägaren utan har en agenda som syftar till att misstänkliggöra allt och alla som inte har exakt samma åsikt som vederbörande. (Som dessutom utger sig för att vara expert i vitt skilda ämnen och även har en lång rad mycket kvalificerade universitetsutbildningar.) Jag tillåter mig därför  att betvivla sanningshalten i uppgifterna som du refererar till.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[Boris Sager]]
6/30/15, 10:48 AM
#16

Tänk om det spreds lika lätt när katthemmen gör fantastiskt bra saker. Men det gör de väl så ofta så det saknar nyhetsvärde.

Katthemsmatten
6/30/15, 10:55 AM
#17

#16 Det ligger inte i den skribentens intresse att berömma någon eller något. Själv är bäste dräng, typ. Dessutom så gör katthemmen goda gärningar 365 dagar per år så det har ganska litet nyhetsvärde, dessvärre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rafflan
6/30/15, 1:06 PM
#18

#15 du betvivlar det lika mycket som jag betvivlar sanningen att alla katthem anmäler alla katter som upphittade till polisen, och som jag betvivlar sanningen att alla katthem väntar rätt antal dagar så ägaren har en chans att hitta sin katt innan dem omplacerar den.

#16 det är väl tvärt om, på var en annons där folk letar kattunge så skriver MINST 1 person "kolla på katthemmet", så det är ju fler som rekommenderar katthem.

Lena
7/1/15, 9:51 AM
#19

#18 Du ska veta att det alltid finns mer än en sida av myntet. Bara för att några personer skriver att katthem typ stulit katt är det inte lika med att så faktiskt har skett. Jag brukar alltid vilja gå till botten med sådana här saker, men det fanns det som du märkte i tråden inget som helst intresse av (det blev istället personangrepp mot mig). Jag vet flera fall där katthem blivit anklagade för ditten och datten men där sanningen varit något helt annat när vi grävt lite i de det hela. 

Katthem har rutiner som de är tvungna att arbeta efter. Det första man gör är att anmäla upphittade katter till polisen + kollar ID-märkningen. Att sedan ägaren till den bortsprungna katten varken ID-märker eller anmäler till polisen kan ju knappast katthemmen anklagas för. I tråden menar ju den kritiska rösten (som inte har något till övers varken för katthem eller oss som arbetar med hemlösa katter) att det är ett av de största och välkända katthemmen i landet. Att ett av dessa katthem skulle missa rutinerna finns inte på kartan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rafflan
7/1/15, 10:00 AM
#20

#19 precis, dem säger att katthem inte gör på rätt sätt alltid när dem tar in katter, ni säger att alla katthem visst gör på rätt sätt. Det finns 2 sidor och går inte att bevisa vilken som talar sanning. 

rätt sätt = anmäler till polisen, kollar märkning, väntar 14(?) dagar innan den omplaceras.

Anmäler inte ägaren en omärkt katten saknad är det inte en stulen katt då ingen gjort "anspråk" på den = hemlös.

Sedan verkade det bara vara 1 person som du hamnade i "diskussion" med i den tråden, så dem andra som blivit av med katterna märkte nog inte ens att du efterfrågade fakta på det då ditt inlägg försvann i "diskussionen" och tråden började handla om annat.

Annons:
[[Boris Sager]]
7/1/15, 10:21 AM
#21

Ofta har jag en känsla av att folk gärna förfasar sig över saker oavsett om de är sanna eller inte. Det tycks ha mindre betydelse. Huvudsaken för dem är sjâlva förfasandet. Då får man ju känna sig " god". Det gäller lyckligtvis enbart en viss typ av människor.

Lena
7/1/15, 11:25 AM
#22

#20 För att överhuvudtaget få tillstånd att driva katthem krävs det oerhört mycket. Bland annat att man har tillräcklig kunskap om hur det går till. Man måste ansöka om tillstånd och granskas ordentligt på alla punkter. Alla nya katter sitter i karantän i minst 14 dagar. Därav faller det på sin orimlighet att de omplaceras för tidigt. 

Och när någon gastar om att katthem gjort fel så är det inte detsamma som att så verkligen är fallet. Många som "hatar" katthem gör det för att de själva inte håller måttet som kattägare och känner sig tillrättavisade. Eller har något personligt agg mot någon som är engagerad i katthem. 

Vad jag vänder mig emot är denna typ av trådar som vill göra gällande att hela katthemsrörelsen missköter sig. Den person jag diskuterade med ville ju dessutom ha det till att ett av Sveriges största och mest välkända katthem brister i sin rutiner. Hen vill nu förstöra för det katthemmet genom att sprida kritik som får folk att sluta stödja katthemmet ifråga.  Och den personen avskyr allt vad katthem heter samt oss som är engagerade i hemlösa katter. Jag gick in i tråden för att bemöta denna person och inget annat. Jag råkar nämligen vara väl insatt i hur Sveriges största och mest välkända katthem jobbar. Så ja jag hamnade i diskussion med 1 person - detta eftersom det var denne som fällde kommentaren jag reagerade emot.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

zorro2
7/3/15, 6:51 PM
#23

alle gjör vi feil, det er veldig tråkigt og olykkelig for dem alle drabbade. men gå ut i media eller andre sociale medier blir endast för at smutskasta og det drabbar kattene. 

ID-merk din katt også burde kommunene sponsra alle katthem med en scanner.

Katthemsmatten
7/6/15, 11:30 AM
#24

Om alla verkligen id-märkte och registrerade sina frigående djur skulle problemet öht inte existera. Och medan du ändå är hos veterinären för att id-märka din katt - KASTRERA den också. Så elimineras risken att din katt bidrar till att öka på antalet hemlösa katter i landet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
7/6/15, 2:49 PM
#25

#24 Klokt talat!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maria P.
7/7/15, 11:04 AM
#26

#24 Instämmer.

Upp till toppen
Annons: