Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1478 ggr
Elleis77
2015-06-08 21:01

MALMÖ Folkets Park: Upphittad svart katt

Ha hittat en katt idag som enligt andra människor hållit sig runt folkets park i åtminstone ett par dagar. Han såg utmattad och trött ut så jag kunde inte lämna honom. Matade honom och kom tillbaka på kvällen. Då låg han mitt på cykelbanan. Hem i racerfart och hämtade transportburen. Efter en timmes lock fick jag in honom. Nu är han i mitt badrum, där han inte kan vara så länge. Kunde klappa honom tidigare så han är säkert antingen utslängd eller så har han rymt. Tror det är en hankatt. Ska kolla så fort han dyker upp, han har gömt sig under mitt badkar. Tacksam för råd vad jag ska göra. Har jobbat med katter och har katter själv men har inte hittat någon ute så här.

Annons:
Uppkatten
2015-06-08 21:19
#1

Kolla om katten är id-märkt i örat.

Om inte så tar du med katten till veterinären och kollar om den är chipmärkt.

Sätt upp MASSOR av efterlysningslappar i området där du hittade katten där du efterlyser kattens ägare. Lägg även lappar i grannarnas brevlådor. Lappa minst 400 meter bortåt i varje riktning till att börja med. Utöka området som du lappar vart eftersom tiden går.

Anmäl katten som upphittad till polisen på tfn 11414.

Annonsera på Facebook-sidor såsom Vi längtar hem, Bortsprungna katter - djur.id, Missing Cats Sweden, Efterlysta djur, Hittakissen mfl och efterlys kattens ägare där.

Efterlys kattens ägare på Blockets efterlystsida samt på katthemmens hemsidor/Facebook-sidor samt även i lokaltidningen.

Innan man tar in en katt brukar man ofta rekommendera att man sätter på katten ett halsband (med säkerhetsspänne!) och att man fäster ett meddelande på halsbandet, typ "Är det här din katt, ring mig på tfn XXXXXXXXXXX" samt att man lappar i närområdet och försöker hitta ägaren på så sätt. Det förutsätter förstås att katten är i gott skick. Kattungar, sjuka och skadade katter samt katter som på annat sätt verkar vara i dåligt skick bör alltid tas in medans man eftersöker ägaren.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Elleis77
2015-06-08 21:46
#2

Det är kanske en konstig fråga men lampan på toaletten, ska jag ha den tänd hela tiden? Vilket är bäst för honom?

Uppkatten
2015-06-08 22:30
#3

Ärligt talat så vet jag inte vad katter föredrar. Jag skulle nog lämna den tänd, fast finns det ett fönster så spelar det kanske mindre roll… då blir det ju ändå inte helt svart…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2015-06-09 11:20
#4

Jag tycker att du kan släcka den nattetid.

Var i landet är katten upphittad? Tänkte lägga till orten i rubriken i fåfäng förhoppning om att någon ägare ser den och reagerar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Elleis77
2015-06-09 19:52
#5

Han är upphittad i Malmö vid Folkets Park. Känner att jag måste lösa problemet med honom på något sätt snart. Han kan inte bo i mitt badrum men jag kan ju inte släppa ut honom igen. Kommer fortfarande inte så nära att jag kan kolla öronen på honom.

Uppkatten
2015-06-09 21:03
#6

Kan du få in honom i en transportbur? I så fall kan veterinären hjälpa dig att kolla ev. örontatuering eller om katten har ett id-chip. Det görs gratis.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Elleis77
2015-06-09 21:29
#7

Ok. Ska försöka närma mig honom imorgon, har inte velat störa honom för mycket eftersom han är stressad. Vet ju att han är klappbar.

Upp till toppen
Annons: