Annons:
Etikettkattprat
Läst 1375 ggr
zorro2
6/5/15, 10:27 PM

diabetes hos katter

lite allment en fråga, hvor vanligt er det med diabeteshos katter? er det endast tjocka katter som får diabetes?

vet ikke hvorfor men får kjenneslan av at det kan drabba oavsett tjocklek på katten.

Annons:
[HundochKatt]
6/5/15, 10:30 PM
#1

Nej, det är inte bara tjocka katter som kan få diabetes. För mycket spannmål kan vara en bidragande orsak till att vissa katter utvecklar diabetes. 

Hur vanligt det är vet jag dock inte.

Yellow12
6/5/15, 10:31 PM
#2

Den logiska åtgärden är att undvika den billiga kattmaten som blir till sockerarter redan i magen. Katten med diabetes får istället äta exempelvis möss. Fett och protein, så kallad cAtkins-kost.
/Tagit från kostdoktorn.se

Lena
6/6/15, 1:15 PM
#3

Det är ganska vanligt med diabetes hos katter. Övervikt är en orsak, längvarig behandling med kortison en annan. Sedan finns det nog även genetiska faktorer.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

zorro2
6/6/15, 6:38 PM
#4

ok, ger min katt applaws torrfoder samt applaws blötmat. 

undrar en liten grei til, jeg har satt ut en skål med vatten ute til andre djur som rådjur, piggsvin men även fåglarna er jo der og drikker. Har sett at även min kisse er å drikker der, vid 2tilfellen var hun men det var i samband med at jeg var der og hadde i nytt ferskt vann. er det farligt for katten og drikke av det vann som fåglarna har drukkit ur, har sett at småfåglarna tar et litet dopp også.

takksam for svar

[HundochKatt]
6/6/15, 7:48 PM
#5

Det är nog inte så jättefräscht om fåglarna badar i det vattnet, men katter kan dricka ur vattenpölar också. 😉Men byt gärna ut vattnet ett par gånger om dagen, om du har det ute.

kalindas
6/7/15, 10:14 PM
#6

Har katten diabetes skulle jag nog satsa på att gå över till Barf. Förhoppningsvis slipper ni allt trassel med insulin. 
Skräp..förlåt…veterinärmaten, skulle jag undvika som pesten, då den innehåller alldeles för mycket kolhydrater och hydrolyserat protein.

/Elisa

Annons:
zorro2
6/8/15, 12:14 PM
#7

nei, nei kissen har ikke diabetes, det var bare en fundering. har også tenkt litt på det med barf, men er redd at jeg skulle misse nåt viktig näringsenmen, så katten får brist og påföljende sjukdommer istedenfor.

[HundochKatt]
6/8/15, 12:27 PM
#8

Barf är inte så svårt som man tror. Man behöver inte minutiöst räkna på varenda näringsämne, bara man varierar köttslag. Sensommaren eller till hösten kommer MUSH ut med komplett Barf, för den som vill Barfa men inte vill eller kan komponera menyn själv. Barf är helt klart bäst för katten, men det finns ju också bra blötmat som Mjau och Bozita.

zorro2
6/10/15, 7:52 AM
#9

alltså jeg har testet all slags kattmat til denne kissen, mjau, bozita, royal canine, har även testat en og annan blötmat fra matäffaren. men hun vil ikke ha, det enda som verkar duga er applaws blötmat med kyckling med ulike varianter. så vi kjör på det nu, applaws torr og blötfoder. applaws verkar bra endå tycker jeg. det kanskje fins bedre, orijen var det nån som nämde til meg en gang. men men kissen mår bra…for se kanskje kan teste barfa. MUSH?…..hva er det for noe?

[HundochKatt]
6/10/15, 9:41 AM
#10

MUSH är ett finskt märke, som har både hund och snart kattmat som "färdig Barf".

Upp till toppen
Annons: