Annons:
Etikettkattprat
Läst 5674 ggr
zorro2
5/19/15, 1:59 PM

sure flap kattlucka med microchip

hei! undrar om någon har denne kattluckan installert hjemme hos seg. jeg har en kjöpt en sådan men den leser ej microchippet. har träd-fyllningsmasse-träd og sen en metall skal, er det metallet som stör? hur har ni gjort 

takk på forhånd

Annons:
kattöga
5/19/15, 2:15 PM
#1

Vi har en Sure Flap (dual scan) lucka hemma och den fungerar jättebra. 

Vet du säkert att "inläsningen" av microchippet har fungerat rätt/från början?
Har du kollat att microchipet fungerar över huvud taget (kan kollas hos veterinär annars)?
Jag kan nog tänka mej att metallen kan störa avläsningen också. Metall blockerar ju signaler……

Har ni kollat att batterierna funkar? 

Vi har byggt in vår lucka i husväggen (bara trä och isoleringsmaterial).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
5/19/15, 2:29 PM
#2

Här i Sure Flaps manual står det lite om montering i bl a metalldörrar, så det kan nog vara så att metallen hindrar avläsningen av microchippet. Läs i punkt 6.3 sidan 14.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

zorro2
5/19/15, 4:32 PM
#3

hei! joda har kollat chippet og pga av dette så upptäcktes at det förste chippet ikke fungerte så kissen fikk en ny chip. da kattluckan endå ikke fungerte så var vi hos veterinären igjen for å kolle det nye chippet og den fungerer. Men som du sier og som det står i manualen så er det nok den tunne metall skalet som stör. denne metall er vel som skydd från väder, hindrer at trädet blir blöt antar jeg. 

så måste kjöpe en adapter men greien er den at det var en arbetskollega og hennes mann som åkte från gbg for at fikse dette så nå vet jeg ikke om jeg törs fråga dem igjen om de vill komme å sette inn adaptern. vet ikke hva jeg skal gjöre helt. tenkte om man kunne ta bort typ 3-4cm av metallen rundt hele luckan men även for dette behöver jeg hjelp.

kattöga
5/19/15, 5:04 PM
#4

Ja, det låter troligt att det är metall för nära avläsaren.

Jag antar att du vet att allt fungerade bra när ni "läste in" ("registrerade in") chippet i luckan också?
Och batterierna? ;)

Vad det är för adapter du menar vet jag inte….?

Du har ingen händig granne eller nåt som du kan fråga hur du ska göra och kanske på det sättet kunna fråga om dom kan hjälpa dig?

Kanske kan du ta bort metallen själv och sätta dit plast istället? Vi har våran lucka inne i en sitt-/förvaringsbänk som är byggd intill väggen (med utsågat hål i för katten) så den är skyddad mot regn och sånt. 

Eftersom den inte syns utåt så la vi på lite bred silvertejp runtom i alla fall så att inte fukten i luften tränger igenom. Men det var bara för att skarvarna i "förlängningsdelen" (inne i väggen) inte blev helt täta från den gamla (vanliga) luckan som vi hade tidigare. 

Så kanske kan du använda silvertejp tillfälligt tills du får tag i nån som kan hjälpa dej mer? Om det ens behövs…..?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
5/20/15, 11:23 AM
#5

P.S. NU förstår jag vad du menar med adaptorn! Långsamt faller slanten ner…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

zorro2
5/20/15, 12:49 PM
#6

men den har fallit 😃 skämt åtsido. Men tror du om jeg nu täcker til metall ytorna med nåt plast eller nån silikon masse eller nåt at det då ikke skulle störe signalene?….eller måste jeg kapa bort några cm typ. 2-3 av metallet rundt kattluckan.

alltså jeg tar ut kattluckan, kapar av 3cm från metallet og sedan setter tilbaks kattluckan. vet ej om du kan se det framfor deg hur jeg mener. eller jeg tar ut kattluckan, teiper eller setter silikon rundt metallet og sedan setter luckan tilbake.

takk for hjelpen

Annons:
kattöga
5/20/15, 12:55 PM
#7

😃

Nej, om det är metallen som hindrar signalerna så hjälper det inte att täcka över metallen, den finns ju där ändå, även om man "maskerar/gömmer" dom med nåt annat material. Utan man måste ta bort metallen (eller en del av den). 
(Det är ju som med metalldörrar, dom kan vara dolda av trä eller plast men inuti finns metallen.)

Jag skulle börja med att ta bort metallen helt (det tror jag att du klarar själv). Och då kan du testa om luckan fungerar som den ska - om allt annat är gjort: chippet är registrerat, batterierna funkar o s v. Fungerar den då, ja, då vet du att det var metallen som blockerade signalerna.

I så fall skulle jag nog låta bli att ha metall där över huvud taget! Antingen räcker det med luckan som den är (den är ju ändå gjord för att sitta i nån vägg eller dörr mellan ute och inne) eller om det behövs lägga nåt extra skydd i plast eller annat material.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

zorro2
5/21/15, 1:06 PM
#8

ok, jeg tittade på når jeg tog bort luckan og skal som du sier kunne ta bort metallen. Men når jeg googlede lite på dette her om kattluckan så hittade jeg (tyvärr hittar jeg det ikke nå) någon som hadde skrevet at dom fikk "strippa" av metallen litt, hva det nu menas.

skal se om jeg kan fikse verktyg.

takk enn en gang for hjelpen

kattöga
5/21/15, 3:01 PM
#9

Det är mycket möjligt att det räcker med att ta bort en del av metallen. Men det kan va bra att först ta bort hela den delen för att se att det verkligen är metallen som är problemet. 
Och sen kan du prova dig fram med att sätta tillbaka metalldelen igen, om du vill det, efter att du tagit bort en del av metallen. 

Jag gissar att "strippa av metallen lite" betyder just att dom tagit bort en del av metallen. Närmast luckan/avläsaren.

Lycka till och jag hoppas att det funkar!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

zorro2
5/21/15, 7:54 PM
#10

takk, hoppas jeg med. Alltså jeg kan ikke ta bort hele metallen det liksom inngår/sitter ihop med altandörren på kantene eller hur jeg nå skal forklare. 

det tenkte jeg også at ta bort endel av metallen ovenför avläseren, tråkigt at jeg ikke hitter det forumet som denne personen hadde nämnt dette med stripping, kunne ha frågat henne mer. 

men som sagt takk for din hjelp

har fikset hjelp så jeg verkligen hoppas hoppas at det fungerer

zorro2
6/5/15, 10:24 PM
#11

Yiiipii!!! mikrochip avleseren fungerer, ja vi gjorde som så at vi tok bort ca. 1-2cm av metallen endast ovanfor der avleserensitter og vips så fungerade det. helt underbart. det kjenns bra.

kattöga
6/6/15, 11:27 AM
#12

#11 Vad härligt! Grattis! Och vad skönt, nu kan din katt njuta av sin egen Lejonport! Toppen! 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: