Annons:
Etiketttips-råd
Läst 8006 ggr
Uppkatten
5/13/15, 11:58 AM

En gräsmatta till katten på balkongen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Innekatter behöver stimulans och utmaningar. De behöver få använda sina sinnen. De behöver få nosa, spana, jaga – ja, kort sagt vara katt! Nu till sommaren är vi många som anpassar våra balkonger lite extra för våra katter. Balkongen är en utmärkt plats för stimulans och utmaningar! Där finns ljud, lukter, sol, regn, vind och mycket att spana på! Då och då kommer det förbi flugor och andra flygfän som katten kan jaga och kanske äta upp.

Min ena katt tillbringar helst hela nätterna på balkongen där hon kan spana. Och jaga nattfjärilar förstås! Då och då flyttar hon undan myggnätet som hänger för dörröppningen, släpper in något litet kryp, och sedan blir det en vild jakt på insekter genom lägenheten…

Vi nätar in balkongerna ordentligt så att katten kan vara säker där ute. Svetsnät eller rådjursnät kan vara bra att använda. Många av oss fixar någon extra sitthylla till katten, och kanske möjligheter för katten att klättra och balansera där ute. En del katter får också ett eget litet hus på balkongen eller en låda med halm eller hö där katten kan mysa.

Själv har jag under senare år även fixat varsin gräsplätt åt katterna på balkongen. Det har varit väldigt uppskattat! Dessutom är gräset gott att äta. Ja, för katten förstås!

Jag har använt stora plastbrickor med kant på. Mina hittade jag på Bauhaus. Därefter har jag lagt lecakulor i botten och fyllt på med jord. Jag har använt Weibulls ”Reparationsgräs” (d v s ett gräsfrö som finns att köpa i liten påse). Det har fungerat utmärkt!

Jag brukar så – antingen ute eller inne – i april/maj ungefär och se till att hålla sådden undan för katten till dess att gräset har växt till sig lite.

Gräsplättarna har verkligen blivit ett tillskott för oss!

Kanske har ni andra tips på hur man kan göra balkongen till en säker, spännande och utmanande miljö för katten? Berätta gärna och lägg in bilder!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Katthemsmatten
5/13/15, 12:16 PM
#1

Det här ska jag nog prova i sommar. 🙂

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
5/13/15, 6:58 PM
#2

Det där var en riktigt bra idé!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
5/15/16, 6:24 PM
#3

Puttar upp! Dags att så gräsplättar till alla innekatter! 😃

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5/15/16, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ställ brickan så att katten inte kommer åt den förrän gräset har växt upp ordentligt… (Ja, ibland är det lättare sagt än gjort…)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5/15/16, 6:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Njutning… ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
5/16/16, 11:59 AM
#6

Tjejerna är så fina på sin gräsmatta. Kan inte förstå att det är samma små försiktiga damer som en gång bodde på "mitt" Katthem. ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Lena
5/16/16, 10:42 PM
#7

Jättebra idé som sagt! Måste ta mig i kragen jag med och fixa en sådan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

marianne s
5/19/16, 5:35 PM
#8

Åh, vad härligt för katten!
Kan inte ni som har in-nätade balkongen lägga upp lite bilder på hur ni arrangerat det för katten på balkongen? Vill ha lite inspiration! =)

Uppkatten
4/6/17, 7:38 AM
#9

Snart är det sommar igen, dags att börja planera årets balkong - för katterna 🙂. En av årets gräsplättar till katterna står redan på tillväxt här hemma (på en hylla ute på balkongen). Men andra tips och råd är vi nog många som är intresserade av. Själv har jag beslutat att ha färre blommor på balkongen i år eftersom katterna inte kan motstå frestelsen att jaga getingar och bin…. Matte blir så stressad när kissarna kommer in och har blivit stungna…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
4/25/17, 4:14 PM
#10

Puttar upp! Här hemma har fröna börjat gro i första "gräsplätten" som jag sått för säsongen. Snart är det dags att så gräsplätt nummer två. 🙂Ser framemot sommar och katter som njuter i gröngräset ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5/14/17, 12:37 PM
#11

Puttar upp! Snö, hagel och gråväder - men gissningsvis så kommer sommaren även i år! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
5/15/17, 12:15 PM
#12

# Snöar det midsommarafton blir det en sen vår :-)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Stallmima
5/16/17, 9:27 PM
#13

Vad fin  och påhittig idé  med gräsmatta där…..   👍

Annons:
Uppkatten
4/13/18, 8:04 PM
#14

Puttar upp ännu en gång! I dag har jag sått 2018 års gräsmattor till katterna! Gissar att de blir lika populära som alla tidigare år! 🙂❤️Har ställt en ute och en inne, gissar att den inne kommer att komma igång lite snabbare än den andra. Lägg gärna in egna bra tips för balkongen eller uteplatsen i tråden! Eller gör en egen tråd med bra tips!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
4/13/18, 8:14 PM
#15

Mina katter har ingen gräsmatta men de har en egen swimmingpool.

En låg kattkisslåda med vatten i. Ibland lägger jag i isbitar i den så att de kan leka med isbitarna.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
6/6/18, 10:44 AM
#16

Puttar upp!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Forest]
6/26/18, 12:09 AM
#17

Jag sådde gräs och denna vart poppis så poppis att matte vart mindre glad över att han grävde upp och bar in jord-gräs tussar. Han lekte länge med det kan jag säga och jag fundera på vart tusan kommer all jord ifrån tills jag gick ut på balkongen och såg slakten 😎🤪 Jag ska så ny men ska göra mer odlingslåda där han inte kommer åt att gräva upp det igen, han är en rackare på gräva i krukor verkar vara kul o slita upp rötter och han älskar att bära på sina offer ☝️

mjlee
7/1/18, 3:59 PM
#18

Bra idé men dels har jag en pyttebalkong tyvärr och dessutom käkar Nikita gräs som en ko när vi är ute på promenad så jag tvivlar på att gräset kommer överleva länge. Eftersom hon är en korthårig burma som aldrig kräkts upp en hårboll har jag svårt att förstå syftet med betandet. 😮Ampelliljor hemma överlever inte länge men skulle iofs kunna ställa ut några och se om det hjälper upp.

Uppkatten
7/1/18, 7:59 PM
#19

Vad jag har förstått så är gräs bra för alla katter, oavsett vilken sorts päls de har. Mina katter betar inte särskilt mycket från sitt "balkonggräs", eftersom jag där använder ett mer "fint" gräs (s k reparationsgräs), däremot betar de massor av kattgräset som jag sår i krukor inomhus. Gräset på balkongen är mer för att sitta i, ligga i, känna svalkan från, lukten av, peta i sig något enstaka grässtrå o s v. D v s det handlar mer om miljöberikning än om "mat".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Forest]
7/1/18, 8:02 PM
#20

18 Jag sådde gräset och hade på gladpack över så kisse fatta inte först att det var gräs. När det kommit upp ganska mycket så tog jag bort plasten. Man ska inte glömma och vattna gräset ofta. Platta till jorden väl det var min första miss så jag fick ta o platta till det så det höll o beta på. Annars slet han upp gräset med rötterna.

Annons:
Uppkatten
7/1/18, 8:13 PM
#21

Jag har också lagt plast över, den första tiden + placerat gräset högt upp där katterna inte har kommit åt det den första tiden. Först när det har blivit en riktig "gräsmatta" brukar jag låta katterna få tillgång till det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Clarissa
5/20/19, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Vill tacka så otroligt mycket för det här tipset. Mina katter älskar sin lilla gräsmatta 😍

Uppkatten
5/20/19, 6:49 PM
#23

#22 Ja, visst är det härligt…! ❤️❤️❤️ Här hemma är också två gräsmattor på gång till tjejerna 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
3/22/20, 11:13 AM
#24

Dags att börja så!!!! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5/30/20, 11:56 PM
#25

Nu är årets gräsplätt färdig här hemma och jag har precis ställt ner den till katterna. 

Lycka! 

Att vila i, smaka på, lukta på o s v… ❤️

Superbra miljöberikning för innekatten!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
5/31/20, 12:55 AM
#26

#25. Undrar hur länge gräset håller sig i dessa baljor?
Jag har gräs i krukor men skulle gärna vilja så något större, men gräset ruttnar ju eller vissnar ner efter någon vecka, även med hål i bottnen.
Så hur ofta sår du nya gräsmattor och byter jord?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
5/31/20, 9:36 AM
#27

#26 Jag sår nya gräsplättar 1 gång per säsong. De brukar vanligtvis hålla sig fina (eller någorlunda fina) hela sommarhalvåret. Blir gräset ljust och tråkigt så klipper jag "gräsmattan", så växer den till sig på nytt.

Jag har inte varit med om att gräsplätten ruttnat.

Så jag sår vanligtvis i mars till början av juni varje år, och det räcker med det.

Men då använder jag mig av repararationsgräs - inte kattgräs (havre) när jag sår gräsplättarna.

Kattgräset (havren) som jag sår inne i små krukor till katterna (och som de hellre äter av än reparationsgräset) det brukar däremot vissna/gulna inom ett par veckor, och får bytas ut.

I år började t om den ena gräsplätten på balkongen ta fart på nytt under våren (utan att jag bytt ut jorden och sått om). Det är möjligt att den hade kunnat överleva en säsong till, men den hade nog inte blivit lika fin.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Tarotstollan
6/1/20, 12:17 AM
#28

Jag var och letade efter gräs idag men hittade bara kattgräs och prydnadsgräs.

Så var köpte du "reparationsgräset"?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
6/1/20, 6:03 AM
#29

Reparationsgräset brukar jag köpa på t ex Blomsterlandet eller Plantagen. Det brukar även finnas på Bauhaus och andra ställen som har ett hyfsat stort sortiment av fröer. Gissar att det även går att beställa på nätet, om man vill köpa fröer den vägen, men då finns det ju risk att det tillkommer kostnader för leverans etc.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
6/1/20, 6:47 AM
#30

Ok, då får jag leta vidare och se vad som finns på Ekohallen och div. andra ställen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Catlady91
6/6/20, 8:29 PM
#31

Nu blev jag så exhalterad, så jag har inte läst hela tiden, så jag ber om ursäkt om svar på mina frågor redan finns här 😂

Vad är det för gräs? Är det kattgräs eller vanligt gräs?

Vad har ni odlat i? Min första tanke blev en kattlåda för kattungar, borde väl funka?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
6/6/20, 8:38 PM
#32

Weibulls reparationsgräs i småpåsar, finns att köpa där man säljer blomfrön, frön till grönsaker mm.

Har köpt plastbyttan (ja, vad man nu ska kalla den för) på Bauhaus. Fungerar säkert med en kattlåda eller liknande också. Kanske bör man göra ngt dräneringshål i botten?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
6/6/20, 9:01 PM
#33

Verkar som att många av er ställt denna låda på balkongen. Jag har tyvärr ingen, men det borde ju funka lika bra inne?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
3/22/22, 5:54 PM
#34

Puttar upp! Kommer att så första kattgräsmattan till helgen, och nästa några veckor senare. Har alltid två på balkongen sommartid till tjejerna så de får gräs under tassarna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Tarotstollan
3/22/22, 9:24 PM
#35

Tror du att jag kan använda en gammal rengjord (naturligtvis) kattlåda?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
3/22/22, 10:48 PM
#36

Det borde väl gå bra. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
3/25/23, 10:36 AM
#37

I morgon är det dags igen! Då bär det av till affären en bit bort. Såg att de hade stora säckar jord till lågt pris just nu. Lecakulor har jag nog kvar sedan förra året. Längtar efter att kunna ställa ut 1-2 gräsplättar till katterna på balkongen i år igen. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: