Annons:
Etikettmedia
Läst 2550 ggr
swe1988
2015-04-27 20:18

*HEMMA*Har någon sätt min kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Stinki är borta från igår . Var inne och ute katt. Bor i radhuset i Hjortakroksvägen. Om någon har sätt honom kan kontakta mig direkt på 0739542106.

Annons:
Uppkatten
2015-04-27 22:20
#1

Hur gammal är han? Hur länge har han varit van vid att gå ut? Är han kastrerad? Id-märkt? Registrerad? Var i landet ligger Hjortakroksvägen?

Berätta mer så kan vi försöka ge dig så bra söktips som möjligt, antingen här på Hittekatter i Fokus eller inne på Kattpolisen i fokus.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

swe1988
2015-04-28 08:03
#2

Han är hemma igen 😀😀😀😀 Hjortakroksvägen är i Sölvesborg, Blekinge län. 6 månader gammal är kastrerad och registrerad. För 2 månader sen började gå ut men var hela tiden i närheten. Jag fick panik för att jag hade en katt innan som försvann jag trodde att hon ska komma tillbaka och reagerade försent. Vi har en äldre tant som bor i närheten som brukar stänga katter och går runt pratar om det som att hon är jätte stolt över det. Darför jag tyckte att jag måste reagera direkt men imorse min älskling väntade på mig framför dörren.

Uppkatten
2015-04-28 08:33
#3

Du gjorde helt rätt som reagerade direkt när katten inte kom hem som den brukar 🌺. Jag önskar att alla kattägare skulle reagera som du! Ofta kommer det ut efterlysningar på nätet först efter flera dagar/veckor och då är det många gånger svårare att ge bra söktips, och om katten t ex skulle vara instängd någonstans så mår den naturligtvis mycket sämre än vad den skulle ha gjort om man reagerat direkt och hittat den i ett tidigt skede. Jättebra att din katt är kastrerad, id-märkt och registrerad. Kanske är den dock lite ung för att vara ute på egna äventyr. Så där unga katter är ofta lite för nyfikna för sitt eget bästa och blir därför lätt t ex instängda av misstag. Njut nu av att ha honom hemma igen ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

swe1988
2015-04-28 08:52
#4

Han var med oss hela tiden inomhus och var ganska rädd när jag släppte honom ut för första gången. Var hela tiden i närheten av altanen och jag var jätte ledsen när jag insåg att han är inte där. Direkt har delat hans bilder på varje sida som finns på nätet för försvunna katter. Idag ska köpa en sån halsband som man kan skriva telefonnummer under ifall att det händer igen (hoppas att det ska aldrig mer hända). Iallafall han var så glad när jag öppnade dörren började slicka mina fingrar 😊😀 och gick direkt till köket och åt hans godis. Är jätteglad att han är hemma igen. 😊😊😊😊

Uppkatten
2015-04-28 09:11
#5

Om du har halsband på honom så se till att halsbandet har säkerhetshake så att det ramlar av om katten fastnar i någonstans. Det händer tyvärr då och då att katter t ex fastnar i med ena benet i halsbandet.  Då kan det bli fula sår, och så blir det förstås svårt för katten att röra sig/ta sig hemåt. Så halsband kan vara både bra och dåligt.

Jag tycker att du borde gå med honom i sele hellre än att släppa ut honom ensam. Han är för ung för att vara ute ensam, och det är bättre för honom om du och han kan upptäcka världen där ute tillsammans. Då slipper han vara rädd, och du lär dig hur han beter sig ute och vilka farorna är just där ni bor.

Det är också vanligt att äldre katter jagar bort de som är unga, och det vill man ju inte utsätta honom för.

Din katt klarar sig inte på egen hand om han kommer bort. Han behöver tillgång till mat och vatten, han behöver tryggheten i din närhet, han behöver få vara där han har skydd mot väder och vind o s v.

Man brukar rekommendera att katter får gå ut ensamma tidigast vid ca 1 års ålder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2015-04-28 12:54
#6

Uppkatten har gett dig bra råd, följ dem!

Du skriver: Vi har en äldre tant som bor i närheten som brukar stänga katter och går runt pratar om det som att hon är jätte stolt över det.

Vad menar du, vad gör tanten? Om hon tar in utegående katter till sig tycker jag att ni ska kontakta Länsstyrelsen i Blekinge. De lär vara ganska kattvänliga, och kan försöka tala förstånd med tanten, och återlämna katterna till sina ägare.

Annons:
Lena
2015-04-29 13:29
#7

Så bra att din kisse hittat hem igen! Bra kanske att försöka tala med damen som stänger in katter. Går inte det så är nästa steg myndigheterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: