Annons:
Etikettkattprat
Läst 2337 ggr
Maria
2015-03-26 14:10

Katter i Istanbul

Jag har nyligen för första gången varit i Istanbul med jobbet i fem dagar. Det fanns inte så mycket tid att "turista" men vi promenerade en del på kvällar och tidiga mornar.

Där fanns mängder med förvildade katter och hundar men jag blev så förvånad över att de alla hade fint hull och såg ut som helt vanliga huskatter. Även hundarna såg helt OK ut.

Jag är van vid att man mår så dåligt av alla djur som far illa när man reser.

Då fick vi se att överallt vid små grönområden och ibland på bakgator så var det skålar med torrfoder och vatten. Jag såg inte en enda tom skål. Dessutom vimlade det av små kartonger typ bananlådor som var klädda med ett hål i ena sidan och där låg någon filt eller trasa. Jag såg massor av katter som låg och sov i dessa.

Det var en spännande upplevelse och det kändes ändå som att katterna (och hundarna) levde ett ganska bra liv i en så stor miljonstad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aquila-e
2015-03-26 14:50
#1

Ja de senaste åren har stadsborna blivit riktigt bra på att ta hand om djuren där.  När jag var där som 12 åring för ca 15 år sedan var man mindre tolerant mot djuren. Men det har snabbt blivit mycket bättre. Särskilt att man fångar in djuren och steriliserar och vaccinerar mot rabies  och släpper dem fria igen är riktigt bra. Hundar som har fått sin rabiesspruta och hälsokontroll får ett gult  "tag" i örat så människorna kan vara säkra på att den är rabiesfri och harmlös.
 Jag har varit i många stadsdelar i Istanbul och jag gick runt med kattfoder i handväskan. Jag hittade de hungrigaste katterna i statsdelen "Fatih" och i "Kadiköy". Annars var de katter jag mötte mätta.

Jag tror hundrana har det svårast då de är "stora" hundar som inte ser så "attraktiva" ut. Men dem behandlas väl och jag har mött många istanbulbor som matar hundarna med kött i sin egen trädgård/bakgård osv.

Även fåglarna tas om hand,  jag såg många byttor med vatten även för fåglarna runt om i staden och skyltar som uppmanar till att fylla på byttorna med vatten för de törstiga djuren. I vissa "villaområden" som de rika "Cihangir" var katterna super välskötta med fluffig päls, jag vart häpen då dem mer såg ut som innekatter och frågade. Den jag frågadesa att boenden i de området samlar varje månad in pengar för att sköta om katterna och ger dem extra bra mat. Jag är så glad att dem sköts om så bra.

Maria
2015-03-26 14:54
#2

#1 Vad roligt att höra av dig som har mer erfarenheter av staden. Vi var ju bara i några kvarter där kongressen hölls och så hann vi med en utflykt till Hagia Sofia och basarerna. Det var i stort sett allt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aquila-e
2015-03-27 17:39
#3

Ja jag har varit där en del då jag har släkt där.

Man blir så överväldigad av åsynen av så otroligt många hemlösa katter och hundar. Dem förökar ju sig så snabbt men är det verkligen så omöjligt att helt kunna dra ner antalet? (utan att döda förstås!) Mätta katter eller ej, jag blir jätte illa till mods när jag ser så många hemlösa då man är van vid hur det ser ut i Svenska städer. Det vore nog annat om det var en naturvänligare miljö men en storstad med så otroligt många faror :(   Hoppas verkligen att man kan komma med bra lösningar inom framtiden för djurens skull <3

Maria
2015-03-27 18:51
#4

3 Läste du inte vad #2 skrivit? Det har ju uppenbarligen skett en stor förbättring.

Jag ser hellre många välgödda katter med fin päls än magra, tärda och skadade katter som man kan se på många håll i världen.

Istanbul har nästan 14 miljoner invånare så det går knappast att jämföra med svenska städer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aquila-e
2015-03-27 19:51
#5

Hur menade du nu?  Det var jag som skrev båda gångerna? ^^ och jag försökte bara konversera lite och skriva hur det känns för mig med så många utekatter när man lever bortskämd som man är  i Sverige. menade att det gör en obehaglig till mods då istanbul är en storstad med hektisk trafik och faror osv Men ja man vänjer sig snabbt vid synen ^^   som längst har jag vistats i  ca 40 dagar på raken där och inom 2 veckor vänjer man sig och gatorna i Sverige känns tomma när man väl återvänder hit :p

 Nja det är rättare sagt 17  miljoner i Istanbul enligt Turkarna  ;) Man ska räkna in även de  fattiga  "ockupanterna" som bygger hus lite varstans, då är man närmare 17 miljoner  (vissa myndigheter säger att det är 18 miljoner, och siffrorna går hela tiden upp! Istanbul är väldigt populär)

Maria
2015-03-27 20:01
#6

Haha, ja nu ser jag att det är samma😉

Ja invånarantalet verkar vara allt från 13-17 miljoner beroende på hur man räknar och det är ju hisnande.

Nu var jag där bara väldigt kort men med tanke på antalet katter och den enorma trafiken så såg jag inte ett enda överkört djur vilket jag tycker man ser ganska ofta här hemma i Göteborg😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aquila-e
2015-03-29 22:38
#7

Hej Maria! Jodå det sker massor av olyckor där också tyvärr.  Jag har läst att enligt statistik så är medelåldern för en utekatt i Sverige ca 5 år,  och tänk på katterna i Turkiet som lever i en miljonstad med en helt galen trafik och många idiotiska chafförer (typ ingen använder backspeglarn, därför bllir det mycket tutande där).

Trafik och djur går ju inte ihop :(  Många katter blir överkörda i Istanbul :( Men det finns andra faror också, ofta fastnar småkatter i tex avloppsbrunnar och rör och då rörsystemen är så gamla i Istanbul så tar det lång tid att få ut dem men alla människor runt om rycker in och försöker hjälpa djuren i nöd. Ofta kryper katter in i motorn i bilar på vintern för värme osv så ja dem lever farligt tyvärr :(

Upp till toppen
Annons: