Annons:
Etikettsajten
Läst 3078 ggr
pyssel85
3/16/15, 9:19 PM

Avlivas katterna?

Har några frågor till er. Tacksam om ni skriver era åsikter.

Jag tog hand om några katter från en förening och har varit stödhem åt de i flera år.

Några av dem ska nu placeras i nya hem. Förmedlaren vill inte ge mig kontaktuppgifterna till nya hemmen så att jag kan ge hemmen relevant information om katterna för att bland annat de ska tas om hand på bästa sättet. Förmedlaren har inte frågat mig om katterna (vad de äter och gillar, deras favorit lek och leksaker, hur de beter sig, deras behov, …) och verkar inte heller bry sig om detta. Hon har aldrig brytt sig om katterna heller.

Katterna ska hämtas av någon främmande och forslas bort, men vart? Jag kommer varken att veta vart katterna hamnar eller hur det blir med dem. Jag kommer inte att kunna ge nya hemmen relevant information om katterna och ev. deras sjukdomar och behandlingar samt bistå de. Jag kommer inte att kunna hjälpa de om något går fel. Jag kommer inte att veta om katterna släpps ut i någon kattkoloni, hamnar i dåliga hem som vanvårdar de eller avlivas.

Katterna är som mina små kära barn för mig. Jag älskar och respekterar de högt och är emot avlivningen av friska eller behandlingsbara katter.
Vill tillägga att ja har bekostat all mat, sand, leksaker, en del veterinärkostnader och resor till veterinären själv under alla dessa år.

**Hur ställer ni er till detta?
Hur skulle ni göra i mitt ställe?
**
Tack på förhand för er hjälp!

Annons:
Tarotstollan
3/16/15, 9:29 PM
#1

Jag hade inte lämnat bort dem!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
3/16/15, 9:32 PM
#2

Spontant så tycker jag att du borde ha förtur på katterna, och erbjudas möjlighet att köpa dem. Finns inget sådant avtal mellan dig och föreningen?

Verkar också konstigt att förmedlaren inte ser det viktiga och värdefulla i den information som du kan ge om katterna.

Går det inte att "lösa" på annat sätt så tycker jag att du ska skriva ett långt brev om katterna där du berättar om vad de är vana vid att äta o s v, och att du lämnar det till den som ska köra katterna och ber att h*n lämnar det vidare till nya ägaren. Där kan du ju också skriva din mejladress/ditt tfn.nr och att de är välkomna att ringa om de har frågor och funderingar kring katterna. Och så får man hoppas att brevet verkligen får följa med katterna till nya ägaren.

Låter dessvärre inte som att det är någon seriös No Kill-förening som du varit stödhem åt…?

Ledsamt låter det på det hela taget. Hoppas ändå att det är ett gott för-alltid-hem som väntar katterna ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
3/16/15, 10:36 PM
#3

Låter som en usel förening, som låter dig stå för alla kostnader för katterna i flera år utan att ens fråga efter hur katterna har det, och sedan vill de ha försäljningsinkomsten. De har utnyttjat dig fult tycker jag.

Dessutom respektlöst att inte berätta för dig vem som köpt katterna så att ni kan ha en kommunikation.

Konstigt att de nya ägarna inte varit på besök hos dig och katterna. Hur kan de veta att de passar ihop?

Vad heter föreningen?

Katthemsmatten
3/17/15, 11:07 AM
#4

Att man inte lämnar ut namn på nya ägare kan jag ha förståelse för. Däremot anser jag att man ska informera de nya ägarna om att de gärna får ta kontakt med jourhemmet samt att man definitivt ska lämna över den dokumentation som jourhemmet ordnat för att katterna ska få det så bra som möjligt och att flytten ska bli smidig för dem. Det är ändå en stor omställning och stress att flytta för en katt.

Jag håller med #3 om att det låter som en usel förening om utnyttjar sina jourhem på ett otillbörligt vis. Om jag tvingas stå för alla kostnader så är det tveksamt om man inte kan hävda ägarskap gentemot föreningen. Såvida det inte står inskrivet i jourhemskontraktet att så är fallet. I det läget skulle jag inte ställa upp som jourhem utan skulle köpt katterna från början. Kostnaden är ju densamma.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
3/17/15, 1:28 PM
#5

Men varför skulle inte namnet på nya ägaren lämnas ut?  Tycker ju definitivt att nya ägarna ska komma hem och träffa katterna innan de flyttar.

Katthemsmatten
3/17/15, 2:03 PM
#6

#5 Jag håller med dig när det handlar om att de borde ha träffat katterna innan. Också litet konstigt att man inte har det som krav. Och det känns som om det kan finnas fog för TS oro om avlivning. Varken du eller jag skulle väl lämna ut en katt till en person som aldrig har träffat den förut? För oss är det viktigt att man verkligen lagt tid på att lära känna katten. Väldigt ofta är det katten som väljer människa i högre grad än tvärtom har jag noterat.

Som ny ägare bör man ändå ha möjlighet att själv välja om man vill bli kontaktad av en tidigare ägare (eller i det här fallet jourhem). På samma sätt som det är jourhemmet själv som måste bestämma om man vill bli kontaktad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Josefa
3/17/15, 6:17 PM
#7

Jag skulle då aldrig lämna ut en katt till någon som inte velat lämna ut adress/telnummer. Det är ju knappast så att man som jourhem jagar efter eller våldsgästar de nya ägarna. Men de måste väl ändå ha förståelse för att man vill veta hur det går för dem. Vill de inte lämna ut sådana uppgifter, så anar jag ugglor i mossen.

Katthemsmatten
3/18/15, 11:54 AM
#8

#7 Där har vi litet olika syn. Jag anser att man inte ska behöva ta emot samtal från jourhem som inte förstår att släppa greppet. Det existerar faktiskt sådana och vilka  de är vet man inte förrän det är för sent. 

Adoptionen av en katt sker mellan föreningen (eller som i ditt fall, dig) och den nya ägaren. Jourhemmet har visserligen varit en viktig länk i att ge katten trygghet, men det har inte med adoptionen att göra. Det finns många volontärer på katthem som lägger ned mycket tid, kärlek och omsorg om en katt som de kanske fäst sig mer vid än andra katter av olika anledningar. Ska vi i så fall lämna ut de nya familjernas kontaktuppgifter även till dem med risk att 10-20 personer ska ringa och höra hur katten har det? Jag tycker inte det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fru Karlsson
3/18/15, 12:02 PM
#9

Om det är djurskyddet i Göteborg eller Borås som  skall"ta hand om" katterna, så kommer de med stor sannolikhet att bli dödade.  De massavlivar katter som de skall omplacera.

Katthemsmatten
3/18/15, 2:22 PM
#10

#9 Å fy för den lede! Djurskyddet i Göteborg resp. Borås har väl ett av de sämsta rykten man kan ha i kattvärlden. Om det är någon av dess föreningar kan man ju undra varför de först har hållit katterna i jourhem. De brukar väl snarare ta in katterna och omedelbart (inom några få dygn) avliva dem?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Vinterdag
3/18/15, 4:06 PM
#11

#9 Vad jag vet så finns inte Djurskyddet i Borås. Du menar kanske djurens vänner?

Katthemsmatten
3/18/15, 4:51 PM
#12

Djurens  Vänner är i alla fall det jag tänker på. Extremt dåligt rykte och mest avlivade djur.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
3/18/15, 5:08 PM
#13

#8 Det är väl ändå ganska stor skillnad på att volontära på ett katthem och ha hand om katterna där, och att ha en jourkatt boende hos sig som familjemedlem i flera år, Som man väl hoppas på att de har setts.

Annons:
Tarotstollan
3/18/15, 8:53 PM
#14

Det beror ju på vilka djurskyddsföreningar i Borås man menar, de som är emot avlivning kanske inte är så kända eftersom de oftast jobbar i det tysta. Djurens Vänner i Borås har startat om med helt andra människor och de som var med innan som inte skötte sig är inte välkomna. De är fortfarande på upp och nystart och jobbar inte så öppet ännu eftersom det dåliga ryktet fortfarande hänger med.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Katthemsmatten
3/19/15, 4:14 PM
#15

#14 Då är det bara att hålla tummarna för att det verkligen blir ett helt nytt synsätt och engagemang.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
3/21/15, 11:27 AM
#16

Hur har det gått, pyssel85? Har du haft någon kontakt med föreningen? Har katterna hämtats?

Ser att du lagt ut samma tråd i tre andra djursajter här på iFokus, och fått ungefär samma reaktioner som här. Men du har inte skrivit något mer själv.

Inte heller har du talat om vilken förening det gäller, som jag bad i #3. Du får gärna skriva det i ett PM till mig om du vill, jag kommer inte att lägga ut namnet i öppen tråd.

Hoppas det går bra för katterna!

Vinterdag
3/22/15, 11:47 AM
#17

När man läser, vad TS skriver, förstår man  att detta måste vara mycket bra stödhem. Hen har tagit hand om katterna väl och betalat även veterinärräkningar ur egen ficka, under flera år. Hen skriver att förmedlaren har aldrig bytt sig om katterna.

Nu ska katterna hämtas av någon främmande människa. Det är klart att stödhemmet oroar sig, vad som kommer att hända med dem.  Vem  ska bry sig om katterna annars??? Vad händer om de inte trivs i de nya hemmet, eller om det nya hemmet inte trivs med katterna? Jag ser ingenting konstigt i att stödhemmet vill veta var de hamnar.  Någon måste ju bry sig! Seriösa kattföreningar säljer väl inte katten (eller placerar i ett stödhem) bara efter ett telefonsamtal? Eller gör de det?? Borde inte det nya hemmet komma och träffa katterna minst en  gång, innan de får hem dem?

Mycket märkligt att förmedlaren inte vill lämna kontaktuppgifterna. Klart att man blir misstänksam.

Josefa
3/22/15, 4:04 PM
#18

Tyvärr så finns det föreningar som gör på det viset. Adopterar bort katter efter ett telefonsamtal eller lite mejlkonversation. Där en tredje part kör katterna till nya hemmet, och lämnar av den på parkeringen.

Katthemsmatten
3/22/15, 6:49 PM
#19

#18 Fast det kännenr i alla fall inte jag är några seriösa aktörer.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
3/22/15, 9:29 PM
#20

Nä seriösa och seriösa. Men de själva och deras anhängare ser sig som väldigt seriösa.

Annons:
Katthemsmatten
3/23/15, 9:59 AM
#21

#20 Sorgligt men sant…….

Medarbetare Hittekatter iFokus

[[eskils_]]
3/28/15, 12:01 PM
#22

#18 Fruktansvärt dåligt att behandla katter som om de vore möbler som man kan placera lite hur som helst.

pyssel85 två frågor. Du skriver att katterna är som dina kära barn. Har du begärt att få köpa dem från föreningen? Om jourkatter du haft tidigare har omplacerats i permanenta hem av samma förening, har du då fått veta namnet på nya ägaren?

Jag tror inte det är så stor risk att katterna avlivas. Om man tänker rent krasst så skulle ju en avlivning betyda en kostnad för föreningen. Billagare och enklare för dem att bara låta katterna vara kvar hos dig.

Katthemsmatten
3/30/15, 3:55 PM
#23

#22 Jag har fått en känsla av att det rör en förening som inte riktigt fungerar som du och jag är vana vid utan som en mer löst sammanhållen grupp som har jourkatter utplacerade. Och i det fallet skulle jag nog dra öronen åt mig och känna att risken är rätt stor att TS har rätt i sina farhågor.

Medarbetare Hittekatter iFokus

OberonsMatte
4/11/15, 9:37 AM
#24

Är det bara jag som misstänker att TS inte berättar hela sanningen här? Hur många är t.ex. "några katter"?

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
4/11/15, 12:00 PM
#25

#24 Även jag har funderingar på vad som ligger bakom den här historien. Man skulle gärna vilja höra den andra sidans version!

Det har förekommit personer tidigare här i sajten som roat sig med att försöka smutskasta kattföreningar och i synnerhet katthem. Det kan ju vara så igen. Historien låter nästan för osannolik.

Jag har inte fått svar på några av mina frågor till TS  i tråden. I ett PM ber TS mig gissa vilken förening det gäller. Jag ställde ett par nya frågor, men har inte fått svar på dem heller.

Men visst, det finns (har funnits)  ett fåtal hemska föreningar också. Det viktiga då är att FÅ UT NAMNET PÅ DEM till allmän kännedom, för katternas skull.

pyssel85
4/12/15, 7:45 PM
#26

#24 och #25 Verkligheten kan ibland vara värre. För att skydda katterna kan jag inte skriva mer. Hoppas ni förstår och respekterar det.

Jag är inget troll som roar mig med att smutskasta kattföreningar eller katthem. Jag bad om era synpunkter. Det är inte snällt av er att skriva såsom ni gör.

Tyvärr finns det fortfarande oseriösa föreningar.

Tack till er alla som skrev vad ni tycker!

OberonsMatte
4/12/15, 7:50 PM
#27

#26 Jag kan inte ha några synpunkter alls på katthemmets agerande förrän jag får veta bakgrunden till den här händelsen, och det borde ingen annan kunna ha heller.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: