Annons:
Etikettkattprat
Läst 1392 ggr
zorro2
2015-03-09 15:45

ägerbyte

hei! har fått hem en omplasserings katt som jeg hittade en annons på i blocket. hur gjör jeg ägerbyte om katt har hatt några hem innan og det er fortsatt den förste ägaren som står som ägare.

det verkar som at både måste skriver under på ägerbyte.

Annons:
zorro2
2015-03-09 15:54
#1

kan jeg endå skicka inn med endast min signatur….jeg tenkte på hur gjör man annars om en person er avliden? 

vet ikke hva jeg skal gjöre, skal jeg ta kontakt med ägaren som står registrerad eller skal jeg ringe dem jeg fikk katten ifrån?………

Katthemsmatten
2015-03-09 16:25
#2

Jag tycker att du kontaktar Djur-ID och förklarar situationen och ber dem om ett råd om hur du ska gå till väga. Du är sannolikt inte den första som haft samma problem. Lycka till och skriv gärna här vad du fick för råd.

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
2015-03-10 19:43
#3

ringte idag til djur-id og forklara hur det var og om hur jeg nu skulle gjöre for en ägerbyte. Fikk til svar at det var ingen problem hun kunne hjelpe meg, hun ville ha mitt personnr. sen var det klart. antar at min adress og annat info kom upp. Jeg sa även at katten var kastrerad og hennes nye navn. Så det var ikke så svårt, men jeg har nu varit på djur-id hemside og det har ikke blitt endret det kanskje tar litt tid, skal kolle imorgen også annars for jeg ringe igjen imorgen.

tyckte endå at det verkade vara tok for enkelt og gjöre ägerbyte men å annan side så vil dem vel at alle skal registrera sine katter, og at man även gjör ägerbyte eller andre ändringer derfor har dem vel gjort det så enkelt som möjligt antar jeg.

[[eskils_]]
2015-03-10 20:21
#4

#3 Håller med om att det verkar ha gått lite väl lätt. DjurID säger ju själva på sin hemsida att blanketten för ägarbyte ska undertecknas av båda parter och skickas med post till dem. En självklarhet kan man tycka.

De ska sedan skicka meddelande om ägarbytet till både den förra/första och den nya ägaren. Hoppas de gör det åtminstone! Annars kan ju vem som helst ringa och säga sig vara ny ägare till vilken katt som helst, och byta namn på katten …  🤔

Bra att du zorro2 är ordentlig med registreringen av din katt, även om inte förra ägaren var det! 🌺

zorro2
2015-03-11 11:04
#5

ja, men det var lite så jeg tenkte også, at hvem som helst kan ta en katt og gjöre en ägarbyte. veldig merkligt iom som du sier eskils at det fins en blankett spesifikt for ägerbyte og der både skal signera.  

Var på hemsiden og hitta kissen der og ägerbyte er gjort, så nå bor hun her lille Melis 😃for se om det kommer nån meddelande om at ägerbyte har gjorts. 

nå skal jeg bare fikse forsäkring på henne også.

Katthemsmatten
2015-03-11 11:27
#6

Jag tror att hade det varit en raskatt så hade det kanske inte gått lika lätt som att byta ägare på en huskatt. Det avspeglar väl katternas ringa värde.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
zorro2
2015-03-17 23:58
#7

fikk idag, medelande fra djur-id per post om at ägerbyte har gjorts.

Katthemsmatten
2015-03-18 11:55
#8

#7 Grattis till att du nu formellt är ägare av din fina kisse!

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
2015-03-18 14:08
#9

takk, hun er jätte fin, prater endel med höga toner när hun märker at jeg ikke lyssnar og låge toner när hun vil fjäske eller vil eller visa at hun er glad og nöjd.

hun er dock ingen knäkatt og vil ikke bli opplyft, knäkatt eller ikke spelar ingen roll men jeg forsöker og lyfte opp henne i några sekunder per dag. det kan vara bra tycker jeg at man kan lyfte opp henne ifall om at det skulle behövas nån gång. Håller henne absolut ikke fast släpper så fort jeg har gett en en kram og puss 🙂

hun er fortsatt litt nervös fremst ved ukjente ljuder samt ved hastige rörelser fra min side. forsöker så godt jeg kan og ta hensyn til dette. men iblandt glömmer jeg. men om några veckor til så tror jeg at hun skal vara innbodd og äga sitt drottningrike og fått pli på meg.

Upp till toppen
Annons: