Annons:
Etikettkattprat
Läst 1617 ggr
zorro2
2/9/15, 8:38 PM

ensam katt

hei! undrar bare om det fins en katt der ute som kan tenke seg ha matte for seg selv. forsöker fikse til lägenheten har nyss kjöpt en klösträd og skal fikse en kattlucka. så ja, kissen kommer få möjlighet at gå inn og ut som den vill. 

jo, jeg vet katter skal helst ha en kattkompis men det kanskje fins en katt der ute som kan tenke seg bo med meg.

Annons:
Bill&Bull
2/9/15, 8:50 PM
#1

Visst finns det katter som ska vara ensamkatt av olika anledningar. Du kan kolla med katthemmen kanske?

||My Love For Animals Is Immortal||

LinaLj
2/9/15, 9:06 PM
#2

Var bor du? Jag har en jourkatt som är supergosig och social men som helst vill vara ensamkatt.

Katthemsmatten
2/10/15, 12:19 PM
#3

Det finns många katter som föredrar att vara ensamkatter. Kolla via något katthem/kattorganisation. Det finns ju utmärkta privata katthjälpare också.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rödis
2/10/15, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har en omplaceringskatt som helst vill vara själv! Var bor Du?

zorro2
2/12/15, 7:40 PM
#5

takk for all respons. hadde jeg vetat og även vågat så hadde jeg skrevet dette innlegget for några veckor sen. men tenkte at jeg blir vel påhoppad om jeg söker en ensam katt, ty jeg vet at det fins en og annan katt som vil vara selv med matte/husse. Ja,ja nok om det og som sagt takk for all respons.

nå blir det en katt som eventuellt kommer få bo her hos meg, lille kissen har allerede trots sin unga alder (knappt 4år) bodd på 3olika adresser. ene stället ble kissen mobbad av de andre kattene så hon låg under soffan og fräste åt allt og alle, hjem nr 2 var det jagande lill matte og husse samt andre barn som egentlig ville bare gosa men just at någon sprang efter henne skrämde henne, forstår henne godt hvem hadde ikke blivit skrämd om nån jagada en. 3hjemmet tyckte at hun ikke var spesiellt sosial, samt at det var små barn i hushållet +en ny katt som hadde inskaffet for å väre en kompis til denne kissen. så allt blev fel verkar det som. 

når jeg var og hälsade på henne verkade hun stressad og lite nervös så hun slog til med tassen. har tenkt mkt på henne…..kanskje derav dette lange innlegg om en katt som jeg endast treffet i 15-30min.

nå skal jeg bare kolle med ägaren om at det er ok at jeg kan hämte kissen 10mars, kan inte innan dess, samt så vil jeg ta ledig typ i en vecka for å väre tilsammens med denne nykomling.

Katthemsmatten
2/13/15, 10:41 AM
#6

Låter jättebra att du funderar på att ta hand om den här stackars kissen som fått så dålig start. Att hon slog till med tassen behöver du inte ta allvarligt. Det är en stressad stackare och när hon känner att hon får vara ifred för såväl små som stora 2-beningar och andra katter så kommer hon att utvecklas till en lugn och trygg kisse som inte behöver freda sig.

Du skriver att du vill vara hemma när hon väl kommer, men jag skulle råda dig att åtminstone låta henne vara ifred hemma de första dygnen så hon i lugn och ro får utforska sitt nya revir. Din närvaro kan, tvärtemot vad du avser, vara störande och hon kanske kommer att ligga och trycka under någon möbel så länge du är hemma. Låt henne istället få några dagar på sig att inse att hon inte behöver vara orolig för vare sig människor eller andra djur. När du är hemma så kommer hon att uppskatta det också när hon väl vet hur reviret ser ut och vad som lurar i hörnen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
zorro2
2/13/15, 7:52 PM
#7

ok, det kanskje var lite drygt med 1vecka, du har nok rett hun kanskje skal vara selv for at forska og kolla läget. Men jeg kanskje kan vara med henne de förste 1-2 dagene eller?

men da mener jeg ikke at jeg skal vara hjemme hele dagen og bare sitte der med henne. nei jeg kommer til å vara ute endel også så hun kommer til å få egen tid även om jeg skulle ta ledig fra jobben.

Rödis
2/13/15, 8:38 PM
#8

Låter jättebra att Du tar just den katten som har behov av lugn o trygghet, lycka till ni båda tillsammans!

Katthemsmatten
2/16/15, 10:00 AM
#9

#7 Jag skulle göra precis tvärtom. Ge katten en dag eller två själv. Du kanske kan jobba litet kortare dagar för att det inte ska kännas jättelänge för dig och katten. Och sedan ta ledigt, för det är klart att du vill umgås med dina nya katt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
2/17/15, 11:02 PM
#10

jeg er bare så redd at nåt skal gå fel….jeg vet egentlig ikke hva som skulle gå fel heller. 

jeg skal fikse lite bollar og annat med kattmynta i og sen kommer det nya klättrestället imorgen. sen har vi fåglarna som kan underhålla henne, da hun kan sitte ved köksfönstret å kolla på dem.

Upp till toppen
Annons: