Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 3989 ggr
tlover
2015-01-29 12:18

Hur vet dom att katten är hemlös?

Hej

Hur vet man på katthem att katter man får/tar in är hemlösa?

Själv skulle jag om det mot förmodan skulle dyka upp en annan katt än vår Gimla här och den mot förmodan skulle verka hemlös (tex vara mager) så skulle jag först fråga i grannbyn, sen fånga in/försöka fånga in katten både för att kolla chip och för att sätta på ett halsband med mitt nummer och fråga om vems katten är.

Jag skulle också fota katten och sätta upp lappar med fråga om vems katten är, först efter detta skulle jag räkna katten som hemlös.

detta gissar jag kan ta för mycket tid och resurser för katthem så hur gör dom? När folk kommer in med katter så finns det ju också risk att dom är stulna.

(det finns inga katthem härikring så jag kan inte fråga själv).

l'm back

Annons:
[JenniN]
2015-01-29 12:22
#1

Följer! Jag har också funderat på det där. För att bara för att en katt varken har chip eller öronmärkning betyder inte det att den är hemlös. Finns hur många bondkatter som helst som har varken eller.

Rafflan
2015-01-29 12:23
#2

Är katten i dåligt skick och omärkt tror jag katthemmen antar att den är hemlös, därför det är viktigt att märka sin katt :)

Det är även viktigt att komma ihåg att dåligt skick inte är = hemlös eller missköt, det är ju inte alls ovanligt att katter går vilse och inte hittar hem :)

tlover
2015-01-29 12:34
#3

#2 fast en katt kan ju tex ha mask och håller på att avmaskas eller liknande så att katten ser dålig ut men inte är det (i alla fall efter behandlingen).

l'm back

Tjeja
2015-01-29 12:34
#4

Jag kanske inte tänker lagligt korrekt men i min mening etiskt rätt. Om ett katthem får in en kisse i dåligt skick, har den i så fall föregående ägaren i de allra flesta fall ändå inte tagit hand om sin kisse som sig bör och katten behöver ett nytt hem ändå!  

Skulle det vara en älskad kisse som råkat rymma för månader sedan och kommit vilse.. ja, då tror jag att ägaren uppskattar att kissen blir omhändertagen och hamnar på katthem eller i värsta fall får ett nytt bra hem, hellre än att kissen lämnas åter till utelivet bara för att katthemmen inte kan bevisa att den är hemlös.

Visst skulle någon av mina kissar rymma och någon hittar dem önskade jag ju att dem letade rätt på mig. Men är det inte ändå så att de flesta katthem ändå kollar chip på katter som verkar varit goa hemmakatter innan de hittats?

Tänker att en helt förvildad kisse är en sak att inte leta ägare efter. Men skulle någon av mina kissar komma vilse är de alldeles för kelsjuka och människokära för att man inte ska förstå att de har haft ett hem.

.. men ja.. bra fråga att klura på..  Mitt svar är bara mina spontana tankar, så jag har nog inte "tänkt färdigt" helt i mitt svar. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2015-01-29 12:49
#5

#4 För att ta ett exempel.

Min mammas förra katt blev alltid mager på sommaren och rymde för några vårar sen, hon kom tack och lov tillbaka på hösten, rund och go. Så det var antagligen nån som matade henne "för att hon är så mager" vilket ledde till att hon inte ´gick hem (för hon fick mat och gos på annan plats). Hade hon inte blivit matad hade hon nog kommit hem tidigare.

Eller min mosters nuvarande katt som avskyr alla förutom husfolket, hon skulle nog räknas som en av dom som är "värd" att ta hand om enligt dig.

Eller som vår Gimlas förra kompis Puma, som i slutet av hennes liv var både tovig, mager och bet/klöste alla människor i närheten. Hon skulle väl räknas som vanskött enligt dig trots att vi gjorde allt i vår makt att få henne bättre (även veterinären var förvånad).

Katter finns i alla former och mentaliteter så man kan inte bara gå efter det du talar om, om inte man ska stjäla goda kattägares katter förstås.

l'm back

LinaLj
2015-01-29 13:02
#6

Något av det första man ska göra, efter man hört sig för bland grannar, är att ringa polisen. De kan dels hjälpa till att kolla efter chipp men när man anmäler en upphittad katt hos polisen så blir den hittegods och om en ägare inte hittas inom en viss tid (1 månad?) så tillfaller den upphittaren. Då täcker man sin rygg rent juridiskt men det ger även ägaren en större chans att hitta sin eventuellt bortsprungna katt.

Bara för att en katt är mager och ser lite tagen ut innebär det inte att den är hemlös. Den kan ju vara bortsprungen och ha en ägare som letar efter den. Är den okastrerad kan den mycket väl gå ner i vikt vid löp, vissa parasiter kan ju också påverka och vid pälsbyte kan vissa katter se väldigt sjabbiga ut.

Annons:
tlover
2015-01-29 13:11
#7

#6 Nu tänkte jag hur katthem gör, inte vad man som privatperson ska göra.

l'm back

LinaLj
2015-01-29 13:35
#8

#7 Det samma gäller för katthem, oftast kommer ju katten dock via en privatperson som har sett katten och misstänker att den är hemlös. De katter som katthem är "först på plats" med är oftast kolonikatter och där råder det ju ingen större tvekan om att de är hemlösa.

tlover
2015-01-29 14:01
#9

#8 Fast även om det gäller för katthem så betyder ju inte det att dom följer det.

l'm back

LinaLj
2015-01-29 14:28
#10

#9 Om katthemmet är seriöst så ska de göra det. De katthem jag har varit volontär hos har iaf alltid kontaktat polisen när de fått in en ny katt, samt letat på blocket och andra liknande sidor för att se om någon annonserar. Katthem är ju ofta väldigt glada om de snabbt kan hitta ett hem åt katten så det är sällan de struntar i att leta ägare.

Katthemsmatten
2015-01-29 14:34
#11

TS Det finns så enormt många hemlösa katter att det alltid är kö till ett katthem. Det går inte att komma med en katt och ringa på dörren och tro att den blir intagen. Ett katthem kollar alltid om katten är märkt (tatuerad eller chippad). Verkar katten dessutom väldigt sällskaplig och/eller är kastrerad (då har den ju i alla fall en gång haft en ansvarsfull ägare) så kollas eventuella annonser om bortsprungna katter. Social medier har visat sig bra att eftersöka eventuell ägare via. Det katthem där jag är volontär har lyckats spåra ägare ett antal gånger tack vare fb.

Hittar man inte någon ägare genom dessa spårningar som kommer katten att kastreras och vaccineras. Givetvis får den all veterinärvård den kan behöva och så småningom kommer den upp på katthemmets hemsida som bokningsbar. En kattägare som är mån om sin katt har haft gott om tid att annonsera efter sin katt. Och har väl förhoppningsvis lyckats få till en polisanmälan och lappat ett stort område runt platsen där katten försvann.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rafflan
2015-01-29 15:17
#12

#3 har katten en ägare ser man att katten börjar magra och avmaska innan katten ser ut att vara i dåligt skick. Har man en mager och eländig katt utan att avmaska eller ge den vård missköter man katten.

Maria
2015-01-29 15:30
#13

Jag har tagit hand om en hittekatt för en del år sedan. Jag försökte att lämna katten till ett katthem men de hade fullt.

Jag fick även tag på förre ägaren som till slut svarade "lever han än"?😡

Då kände jag att hon inte skulle få tillbaka katten utan vi hittade själva ett hem till den lille. Hade jag kunnat då hade han gärna fått stana hos oss.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tlover
2015-01-29 15:38
#14

#10 Jag tänkte mest att det kan vara så att dom inte gör det (Det finns inte katthem härikrig så jag kan som sagt inte kolla upp et själv).

#11 Så min mosters katt som inte är sällskaplig till andra än husfolket, går på p-piller istället för att vara kastrerad och inte är chippad/tatuerad (det är ovanligt härikring) skulle man inte kolla om den är hemlös utan bara kastrera den och sen försöka sälja den? ursh vad hemskt 😕

#12 Det kan finnas anledningar till att katten ser eländig ut som sagt. Om du läser #5 så ser du att vi har haft en sån katt

l'm back

Maria
2015-01-29 15:43
#15

#14 Det är väl sådana risker man får ta om man har en utekatt som varken är tatuerad eller chippad.

Man får väl annonsera och söka så gott det går efter katten och eventuellt kontakta närliggande katthem och fråga om de känner igen katten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2015-01-29 15:47
#16

#15 Så för att katten inte är chippad el tatuerad så ger det katthemmen rätt att stjäla dom?

l'm back

Tjeja
2015-01-29 15:56
#17

Kan inte låta bli att tycka det låter lite lustigt t o m att prata om att katthem skulle stjäla någon katt över huvud taget. Alla katthem jag hört talas om är istället tvungna att säga nej till katter hela tiden och är mer än överfulla. Varför skulle de bry sig om att stjäla en katt som redan har ett hem från någon??? De har nog ändå att försöka överleva och försörja de katter de har plats att ta emot ändå!..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2015-01-29 16:00
#18

#17 Dom smyger väl inte omkring och plockar upp katter från folks bakgårdar men att ta hand om en katt (el annat djur) utan att försöka hitta ägaren är lika mycket stöld som att plocka upp katter från folks bakgårdar även om folk inte tänker på det.

l'm back

ElisabethB
2015-01-29 16:05
#19

#16/18 Att ta in en katt som man har all anledning att anta är hemlös är väl inte samma sak som att stjäla den?
Jag utgår då ifrån att den anmäls som upphittad av upphittaren/katthemmet/den som tar hand om den, samt att den anmäls bortsprungen av en ansvarsfull ägare. I så fall är det ju fullt möjligt att spåra vart den ev. hör hemma.
De flesta som tar hand om hemlösa katter blir överlyckliga om en ansvarsfull ägare går att spåra, men under tiden måste en katt som faktiskt kan vara hemlös tas omhand.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Tjeja
2015-01-29 16:08
#20

Skulle någon av mina kissar springa bort och hade lyckan att bli upphittade och omhändertagna av ett katthem skulle jag vara glad och tacksam. För mig är det viktigaste att dem har det bra, är väl omhändertagna och får den veterinärvård dem behöver än att de är hos just mig.

Jo visst vill ja ha mina kissar hos mig helst av allt, men deras väl och ve är för mig mycket viktigare än att dem är hos just mig. Så skulle någon av dem springa bort.. ber jag till Gud att de blir omhändertagna av ett seriöst katthem hellre än  att de bara matas ute av någon snäll människa som inte ser om dem mer än så.

Därför känns det fortfarande märkligt för mig att tala om att "stjäla".. då jag spontant ser deras omhändertagande som en stor hjälp istället!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
tlover
2015-01-29 16:11
#21

#19 Lagmässigt är det samma sak.

Alla vet inte heller att man ska/kan anmäla bortsprungna katter (och andra djur) till polisen (min mamma gjorde det tex inte vad jag vet, jag har faktiskt inte hört talas om nån i närområdet som gjort det, och det är inte för att man inte bryr sig om katten).

l'm back

LinaLj
2015-01-29 16:17
#22

#18 Men förutom att polisanmäla och lägga ut infon om katten på nätet hur anser du att man ska leta efter ägare?

Är man som ägare orolig att katten ska "stjälas" av ett katthem så får man se till att id märka den (helt ot hoppas jag på en lag som gör det obligatoriskt). Om katten försvinner och den saknar idmärkning så är det ju bara att ringa närmsta katthem o fråga. Har de katten kommer de garanterat ge tillbaka den.

Maria
2015-01-29 16:20
#23

#16 Om en katt inte är chippad eller tatuerad och ser ut att fara illa så är det inte stöld utan omhändertagande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ElisabethB
2015-01-29 16:25
#24

#21 Konstigt att det inte är vad polisen har sagt till mig..
Men hur ska en sån som jag veta att katten har ett hem om jag inte kan ta in den för att kolla om den har någon chipmärkning eller dålig tatuering då?
Enklaste sättet att förvisa sig om att katten inte av misstag ska tas för en hemlösing är att både chipa och tatuera den. (OT - jag är av åsikten att det borde vara lag på både chip (blir inte otydligt med tiden), tatuering (synlig märkning) och kastrering av lösgående katter i Sverige)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Maria
2015-01-29 16:28
#25

#24 Håller fullkomligt med dig. 

Det är ju sådana risker man får ta och man utsätter ju även katten för detta om de inte är märkta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2015-01-29 16:48
#26

#22 tex genom att kolla annonser el sätta halsband med ens nummer och fråga om katten har en ägare.

#23 fast att katten "ser ut att fara illa" kan vara olika beroende på personen som ser det (tex för en ägare till en överviktig katt så kan en normalviktig katt se mager ut).

#24 Jag tog upp flera exempel i #0

l'm back

ElisabethB
2015-01-29 17:00
#27

#26 Ja, jag vet det.. Du skrev bl.a. detta "sen fånga in/försöka fånga in katten både för att kolla chip och för att sätta på ett halsband med mitt nummer och fråga om vems katten är."

Hur kollar man chip om man inte kan ta katten med sig?
Att sätta ett halsband på den kan vara en väldigt osmidig lösning. Mina katter t.ex. hatar verkligen halsband och skulle göra allt de kan för att få av sig de. För att halsbandet ska sitta kvar (?) behöver det sitta åt som ett stryphalsband - vilket jag som ägare verkligen inte skulle uppskatta.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
LinaLj
2015-01-29 17:00
#28

#26 Kolla annonser gör nog de flesta katthem i möjligaste mån. Att sätta halsband på katten skulle inte vara ekonomiskt hållbart för de flesta katthem.

Elsklingenelsa
2015-01-29 17:13
#29

Om en katt inte är akut skadad/sjuk eller befinner sig i omedelbar risk (t ex beter sig dumt i trafiken) anser jag att ett bra sätt att ta reda på om en vilsen katt är "ägd och saknad" är som redan nämnts ovan att sätta på katten ett halsband (med säkerhetslås) och en id-bricka med texten: "äger du denna katt, ring mig på xxxx" och sen fortsätta låta katten gå ute någon vecka - innan man tar in honom/henne och då till veterinär för att kolla chip mm.

Halsbandsmetoden i kombination med lappar i närområdet, vid närmaste affärer, bankomater, lappar direkt i brevlådan hos alla  grannar  i en radie av 600 m (som kanske vet något om katten), polisanmälan och några annonser online brukar ge bra med information om katten. Tar katten av halsbandet (vilket är lätt med beslutsam katt och säkerhetslås…så har man i alla fall gett det ett försök…;)  Är det en bortsprungen katt får man ju förutsätta att vettiga ägare letar, läser lappar, annonserar de också men är katten inte bortsprungen utan bara ute på promenad/utflykt en viss tid så är ju halsbandet en mer direkt metod att få ägarna att inse att någon annan undrar vem katten är…Detta förutsätter såklart att katten är tam nog för att låta dig komma nära nog att sätta på ett halsband…Oftast är nog lappandet i närområdet det första steget eftersom det tar tid att få röra katten och sätta på halsband…

Är katten mager eller sliten och kontaktsökande så bör - i alla fall -  mata den för att undersöka hur tam den är och för att komma nära nog att se hur den mår.  Sen om man fortsätter mata regelbundet medan man letar ägare beror helt på hur man bor och situationen och kattens skick, tycker jag. Jag har själv en gammal gubb-katt som sökte upp mig för några år sedan när jag var nyinflyttad. Jag följde ovan kombinationsmetod med halsband, lappar o annons och fick snart info från grannar att han var en gammal hemlösing och hade gått i området i många många år och de sa att han tycktes bo i ett växthus. Ingen hade velat ta sig ann honom för han var "aggresiv" mot deras egna katter och kissad inne (han var okastrerad - väl kastrerad blev han hur snäll som helst och slutade kissa inne).  Ingen ägare ringde någonsin trots att han gick med mitt halsband i flera veckor och jag annonserade i många månader efter det att han tillslut flyttade in hos mig. (När jag tog honom till vet efter en vecka visade det sig att han var mager därför att han hade massa avslagna inflamerade tänder och inte kunde äta ordentlig - vilket visar att allvarliga skador inte alltid syns med blotta ögat så ett veterinärbesök  ganska snart är obligatoriskt om man tänker engagera sig i en hemlösing!)

Jag har därefter gjort samma sak med 3 andra vilsna och omärkta katter som dykt upp och tyckts  beslutsamma att bosätta sig under mitt hus eller mitt garage- och på så sätt faktiskt hittat ägarna till dessa 3 katter (varav 2 var skadade som jag tog till vet direkt). De katthem jag känner till kontaktas oftast av privatpersoner angående hemlösa katter de har i sin närhet - och dessa privatpersoner får då först följa dessa råd och själv efterforska om katten är hemlös innan katthemmet kan göra något. På så sätt behöver inte katthemmet flänga runt och lappa dagarna i ända utan den som vill ha hjälp får engagera sig själva först.  Det är främst allvarligt sjuka katter, höggravida honor och kattfamiljer (mammor med barn) som man plockar in direkt eftersom det då är viktigt att man agera snabbt. //Elsa

Katthemsmatten
2015-01-29 17:35
#30

#29 De tips du skriver om är vad alla katthem råder upphittare att göra. Med tanke på att det är kö till vartenda katthem i landet så hinner det gå lång tid och en eventuell ägare har alltså all tid i världen att hinna eftersöka sin bortsprungna kisse. Och om man verkligen bryr sig om sin katt så har man sett till att id-märka och registrera märkningen.

Till TS: En katt utan märkning är inte möjlig att spåra till någon ägare. Det är inte främst katthemmens sak att leta efter eventuella ägare till de katter som efter lång tid i kö får chansen att tas om hand av katthemmet. Det är ägarens skyldighet att se till att med alla till buds stående medel eftersöka sin katt. Gör man inte det så får man nog finna sig i att katten, om den har tur, så småningom får en chans att bli omplacerad. De allra flesta katter som kommer till katthemmen är katter som har konstaterats hemlösa sedan lång tid. Många av dem lever i kolonier och under väldigt dåliga förhållanden. Det är dessa katter som främst har en chans att komma in till katthemmen. Och av dessa prioriterar man honor och ungar. Hankatterna har det sämre eftersom de kommer i andra hand. Är de skadade eller sjuka får de förtur, men annars kan det bli lång väntan. Att man väljer att göra på detta sätt är för att få stopp på tillflödet i kolonierna. Om man får in fertila honor så föds färre ungar.

Ett tips till dina släktingar är att de slutar med p-piller till katten och istället kastrerar henne. P-piller ger mångdubbel risk för juvercancer hos katt och är dessutom inte ett sätt att förhindra dräktighet. P-piller förhindrar bara löpet, men eftersom en katt ovulerar när hanen drar tillbaka sin hullingförsedda penis så kan hon ändå bli dräktig. Och då har vi vips ett nytt gäng kattungar, som i värsta fall kommer att födas ute och i sin tur ge upphov till ett oändligt antal hemlösa katter. En kastrering av en hona kan därför spara in ca 120 hemlösa katter som kommer att leva ett förfärligt liv i umbäranden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rafflan
2015-01-29 18:11
#31

Vill man garantera att inte ens katt försvinner då märker man den!
En chipmärkning kostar ca 450 kr, det är en engångs kostnad som helt klart är värt det!

Mina 3 katter är märkta även fast dem är innekatter, för smiter dem ut är det 2 katter som skulle vara skygga för främlingar och tas för hemlösa och då skulle jag bli evigt tacksam om ett katthem eller veterinär ringer och säger "hej vi har din katt här", för jag vill ha tillbaka min katt :)

majvi
2015-02-01 16:28
#32

Flera katthem/föreningar annonserar upphittade katter på  hemsidan under upphittade.

Är man intresserad av sin katt får man efterlysa den på olika vis men också kolla annonser om upphittade katter.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

tlover
2015-02-01 17:00
#33

#32 Så det är olika mellan olika katthem (vem har översyn över alla katthem förresten?) för i #11 Berättar h*n att det inte görs på alla katthem.

För övrigt så har tråden ingenting med lagar om märkning el liknande så det är ju ganska OT (inte riktat till dig #32)

l'm back

LinaLj
2015-02-01 17:23
#34

#33 Rent juridiskt så ligger det största ansvaret på ägaren. Man ska göra det som står i ens makt för att katten (eller vad det nu må vara) dels inte rymmer och dels går att identifiera som ägd. I vissa kommuner skjuter man tex av katter regelbundet som den kommunalajägaren anser saknar hem. Det är alltså upp till dig som ägare att se till att katten går att identifiera som ägd.

Det är länsstyrelsen som har kontrollansvar för katthem.

Att vissa katthem inte lägger ut katter som upphittade (ovanligt dock) på hemsidan kan ha flera anledningar. Det är inte alla som har en hemsida, om man lägger ut det kan oärliga människor höra av sig o hävda att det är deras katt osv. Bäst är ju att som ägare anmäla bortsprungna katter till polisen o sedan ringa runt till katthem i närheten. De 2-10 samtalen kommer nästan garantera att du får tillbaka katten om den blir upphittad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: