Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 8897 ggr
blomma41
2015-01-23 15:54

Kattunge köpes

Hej

Jag är en tjej på 41 år som söker en kattunge eller en kastrerad honkatt i eller runt Gislaved jag kan betala bensinpeng om den kan köras hem till mej då jag ej har körkort, jag har en kattflicka nu på ca7månader.

Annons:
Katthemsmatten
2015-01-23 16:52
#1

Se Tråden Gislaved Många kattungar söker……

Medarbetare Hittekatter iFokus

blomma41
2015-01-23 18:07
#2

Är den tråden aktuell ännu? den är ju 2år gammal?

Jassan
2015-01-23 18:37
#3

Här är en tjej som behöver hjälp med en kattmamma o två kattungar som behöver ett hem. (ca 4-5 mil ifrån dig)

Hon kan säkert köra dom till dig om du skulle vara intresserad av att ta hand om dom! (Eller en av dom)

http://kattpolisen.ifokus.se/discussions/54a1274a8e0e74462f0004c7-ute-katter?discussions-2

https://jazzans.wordpress.com/

blomma41
2015-01-23 18:48
#4

Ok tack jag har mailat henne nu..

blomma41
2015-01-23 20:13
#5

Vart hittar jag flera som har kattungar? Nära Gislaved?

Katthemsmatten
2015-01-23 21:01
#6

Varför just kattunge?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
blomma41
2015-01-23 21:20
#7

Blev nog lite fel i det inlägget, kattunge eller kastrerad hona( kastrerad inget krav).

Josefa
2015-01-24 09:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#8

Jag har flera töser som verkligen skulle behöva komma till eget hem. 

Röd/vita på bild 1 är kastrerad. Röd/vit på bild 2 och sköldpaddstigren på bild 3 kastreras på onsdag.  Röd/vita är födda i slutetpå maj. Tigren i mitten på augusti. 

De andra två är födda i slutet på september och början på oktober. 

Samtliga är vaccinerade 2 gånger och chipmärkta. De finns i Helsingborg.

Jassan
2015-01-24 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#9

Hej igen. "Janiie" bad mig lägga ut bilder på katterna då hon inte lyckades via sin mobil. Så här kommer en bild på alla 3 som är i akut behov av ett hem…

https://jazzans.wordpress.com/

blomma41
2015-01-24 10:57
#10

Jag har fått veta nu att den ena kissen är i ett jourhem i hyltebruk och en i katthem i halmstad och en ska de försöka ta in, så just nu så vet jag inte om det är akut för dom eller ?

Jassan
2015-01-24 11:01
#11

#10  Nämen? Jag fick mejl igårkväll och dessa bilder hemskickade till mig, med en önskan om att jag skulle lägga ut bilderna. Ja då får vi ju hoppas du har rätt…vore ju superkul.😃

Men dom behöver ett hem även om dom är i jourhem.

https://jazzans.wordpress.com/

Janiie
2015-01-24 11:07
#12

Ingen e i Halmstad. De e Katthemmet som äger dom nu! 2 utomhus. Å 1 i jourhem sen igår. Alla tre ska till jourhemmet när jag lyckas fånga dom. De e akut då detta fortfarande bara e jourhem å hon kan egentligen bara ha 2 hemma. Så den 3 e behöver hitta hem ganska omgående.

blomma41
2015-01-24 11:09
#13

Ja jag fick lite luddiga svar av tjejen men detta är vad jag fattade det som hur läget är för kissarna nu.

Annons:
blomma41
2015-01-24 11:13
#14

Har du prövat att öppna din ytterdörr för de kanske fryser o vill koma in o stänga till eventuella andra djur och sedan fånga in dom  så katthemmet kan ta emot dom? De kanske behöver veterinärvård innan de tas till nya ägare? Ja jag vet inte bara några ideér.

blomma41
2015-01-24 12:06
#15

Josefa

jag bor uppe i Gislaved det är lite för långt att åka och lämna en kisse  tror jag?

Den svagt gråvita lite beiga kissen är jättefin ålder på den? Kön?

Josefa
2015-01-24 12:17
#16

De är honor alla fem. Blå/tabbyn är född i början på oktober.

blomma41
2015-01-24 12:32
#17

Okej ja det är synd att den är så långt borta annars hade jag varit intresserad av henne.

blomma41
2015-01-24 14:36
#18

Det finns alltså inga kattungar ( honkatt) nära Gislaved mera?

blomma41
2015-01-24 19:15
#19

Om någon har kattunge/katthona (kastrerad) så maila mej på yesslowe@outlook.com

blomma41
2015-01-26 19:07
#20

jag har nu hört med flera ollka katthem, de har ju som krav att man ska komma och hälsa på dom så de vet vem jag är, saken är att jag inte har något körkort så jag kan alltså inte ta en kisse från ett katthem. Finns det ingen som kan tänkas köra en gosig kisse till min kattjej som längtar efter en kompis att gosa o leka med?

Annons:
Maria
2015-01-26 19:14
#21

Kan du inte åka buss eller tåg?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blomma41
2015-01-26 19:42
#22

nej här går inte tåg  och de bussar som går är mest till närmsta städer.

Josefa
2015-01-26 20:53
#23

Men om du tar en buss till närmsta staden så kan du ju därifrån byta till buss eller tåg till valfri plats i Sverige.

Uppkatten
2015-01-26 21:17
#24

Kan vara värt att åka! Jag åkte buss + tåg + tunnelbana varje gång jag skulle hälsa på mina tjejer på katthemmet. Det var ca 7-8 mil dit och lika långt tillbaka. Jag träffade dem typ 5 ggr på katthemmet. Vad blir det, cirka 70 mils resande eller nå´t…? Men så fick jag också äran att bli matte till världens underbaraste katt-tjejer ❤️!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2015-01-26 21:25
#25

#20 Men hur gör du med annat i livet. Du måste väl åka någonstans ibland?

Att katthemmen vill träffa dig först är ju bara helt naturligt. Klart dom vill veta vem katten kommer till och träffa personen "på riktigt"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blomma41
2015-01-26 22:20
#26

Jag är sjukpensionär och är inte rik, känner inte till de yttre städerna mera än den jag själv bor i. Jo det förstår jag men frågan är väl fri att ställa här om det finns annan möjlighet tips eller råd? Finns faktiskt folk som inte kan ta sej längre sträckor än hemmavid. Katthemmen är nog inge tför mej men tack för era svar iallafall.

Katthemsmatten
2015-01-27 11:07
#27

blomma41, att köpa en katt utan att först ha givit den möjlighet att träffa dig känns inte särskilt seriöst. Och att katthem och seriösa privatpersoner kräver att man gör ett antal besök tycker jag är en självklarthet. Det minskar i alla fall risken för impulsköp och ökar chansen för att man ska se om det verkligen klickar mellan katt och människa och för att man ska kunna bilda sig en uppfattning om hur pass väl lämpad människan är att ta hand om just den speciella katten.

Om du är så enormt begränsad när det gäller din ekonomi att du inte kan bekosta några resor med kommunala färdmedel till närmsta katthem så kan jag säga att du ska inte ha fler katter. Hur gör du om katten blir akut sjuk och behöver veterinärvård? Då pratar vi utan tvekan om att du utan förvarning ska kunna plocka fram ett antal tusenlappar! Jag tycker du ska tänka dig för både en och fler gånger innan du skaffar dig en ytterligare utgift, vilket en katt till blir. Och om du kommer fram till att du ändå kommer ha råd, så sparar du först ihop en buffert. Även om du köper en kattunge från en privatperson så ska den kastreras, vaccineras och id-märkas vilket kommer kosta dig mellan 1000 och 2000 kronor.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Maria
2015-01-27 11:12
#28

Kan bara tala om att vår 13-åring fick åka in akut på trettondagen och summan på det hela blev nästan 11 000. Eftersom det handlade om tänderna så täcker inte vår försäkring så vi kommer eventuellt bara få tillbaka en mindre summa på vissa undersökningar.

Det kan bli dyrt med djur när något inträffar.

Att du skulle få en kattunge hemkörd till dig bara så där…. låter som en utopi.

Du måste ju dessutom någon gång behöva bege dig till en veterinär.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Josefa
2015-01-27 16:56
#29

Det behöver inte ha med ekonomi att göra. Kan ju bero på ett funktionshinder  också. Synligt eller inte synligt.

Katthemsmatten
2015-01-27 17:01
#30

#29 TS åberopar sin ekonomi i #26 och därför har jag kommenterat just den finansiella aspekten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Maria
2015-01-27 17:04
#31

#30 Det var det jag reagerade på också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Josefa
2015-01-27 17:25
#32

Jo,  men det är lättare att skriva ekonomiska skäl än att behöva förklara ev sociala fobier.

Maria
2015-01-27 17:47
#33

Ja men man måste väl ändå tro på vad som skrivs och inte gissa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Katthemsmatten
2015-01-28 12:46
#36

Visst kan det finnas en socialfobi, men det är ingenting vi behöver sitta och spekulera om i den här tråden. Den handlar om en person som vill ha en kattunge men som inte kan/vill resa utan vill ha en katt levererad hem (i princip). Att vi har synpunkter på hur lämpligt det förfarandet är, för kattens bästa, kan vi diskutera här men jag tycker vi lägger ned amatörpsykologiserandet. Det har inte med tråden att göra.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Katthemsmatten
2015-01-28 15:18
#40

Nu bryter vi diskussionen om ev. psykiska problem! Det är inte det som är intressant och/eller viktigt. Har man inte råd att åka några bussresor så bör man inte ha husdjur. Om det sedan är en undanflykt för att inte säga att man har någon fobi så är inte det något vi ska debattera. Vi ska utgå från fakta och inte egna funderingar när vi kommenterar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

blomma41
2015-01-29 18:27
#41

Tycker du dömer mej hårt utan att känna mej Katthemsmatten, så en kattunge sm inget hem får utan slängs ut istället, är inte värd mej som kattägare och mitt hem med mat, kärlek gos lek och veterinärsvård? Då jag inte har råd med flera tusenlappat till tåg och bussaar? Min andra katt fick jag hemkörd utan problem från smålandsstenar vi hade kontakt via fb innnan.  Nu söker jag en liten kompis till henne, men att bli ifrågasatt så utav dej  känns inte ok, tilloch med om varför en kattunge? Jag har väl mina skäl till att vilja ha just en kattunge. Jag har till och med skrivit i inlägget om hemlösa katter i Gislaved men inte fått ett svar därifrån. Men jag anser att söker jag en katt så ska jag inte behöva bli ifrågasatt av dej.

Annons:
Katthemsmatten
2015-01-30 10:15
#42

Jag har ifrågasatt dig enbart på det du själv skriver - att du inte har råd att åka och besöka katten. Du kanske skulle tänka på vad du skriver om dig själv innan du börjar reagera på vad andra drar för slutsatser. Om du läser i inläggen så finns det en del personer som tar för givet att du är psykiskt störd på något sätt. Med tanke på att du inte reagerar på det så drar jag också en slutsats.

Min ståndpunkt är fortfarande att man innan man skaffar ett djur ser över om man har ekonomi för det oförutsedda, att man har tänkt över sitt liv långsiktig (hur långt beror på djurslag, en hamster lever kanske 2 år och en katt åtminstone 15). Att man som katthem har som primär uppgift att se till att det djur man förmedlar hamnar i ett bra hem och att man ska försäkra sig om att det hem djuret kommer till verkligen är bra. Antingen kan man göra ett hembesök innan leverans eller i samband med leverans, men djur och människa ska ha träffats. Du får aldrig en fullständig bild av hur ett djur är enbart genom att se ett fotografi och läsa en bildtext. Att skicka djur okontrollerat är jag 100% motståndare till. Interaktionen djur - människa är viktig och den kan man inte öht bedömma utan att de två har träffats. Allt för många skaffar djur av en ingivelse och helt utan eftertanke.

Att en seriös förmedlare av katter skulle slänga ut kattungar till hemlöshet existerar inte och inte heller skickar de iväg en katt utan att ha haft personlig kontakt med personen som katten ska bo hos. Att det sedan finns ett antal mindre eller helt oseriösa förmedlare och BYB's är dessvärre en verklighet. BYB = Back-yard Breader för er som inte känner till förkortningen. En BYB är en person som föder upp huskatter utan någon som helst kontroll, underlåter att vaccinera och avmaska ungarna och sedan (ofta) tar bra betalt för dem under förespegling att det är 'raskatt' med X% si och Y% så ras. 

Hemlösa katter behöver mer än några andra någon som för deras talan och ser till att de får ett gott hem. Annars är det bättre att de stannar litet längre i föreningens ägo till dess att 'rätt' person kommer. Det  gör det nämligen alltid förr eller senare. För katten är det bättre att antingen vara kvar i sin TNR-koloni eller på ett katthem än att flyttas fram och tillbaka för att man inte har insett vad det innebär att ta sig an en hemlösing som många gånger har förlorat förtroendet för människan, eller som utefödd aldrig någonsin haft ett förtroende för människor eftersom de inte har fått någon kontakt med dem. En hemlös mamma är en mästare på att dölja sina ungar och är mamma försiktig så kommer även ungarna att bli det.

Det kräver mängder av tålamod att habituera en skygg katt. Många som träffar skyggisar lever i villfarelsen att bara den får komma till ett hem så kommer den snabbt att bli tam av pur glädje över att ha fått en 'egen' människa. Ingenting kan vara mer fel. Har katten en gång haft ett hem under några år så kan positiva minnen relativt snabbt återkomma, men har katten inte den bakgrunden så är det bara att leva efter devisen att tålamod och kärlek i oändlighet kanske kommer få katten att acceptera mig. Man måste vara inställd på att man kanske aldrig får en knäkatt, men en katt som ändå kommer uppskatta en men visa det med väsentligt mindre åthävor. Och har man en gång fått en skyggis i sitt liv så kommer man älska den mer än sin tryggis. Just för att man verkligen får kämpa för varje litet framsteg.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Katthemsmatten
2015-02-02 13:03
#44

Nej, det påstår jag inte. Däremot har jag bett andra skribenter att sluta spekulera. Läs gärna tråden innan du reagerar! Här inne är det kattens bästa vi vill - inte människans.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElisabethB
2015-02-05 08:14
#45

Jag har själv som krav att en spekulant ska komma och träffa djur som jag omplacerar i sin invanda miljö. Detta för att jag ska veta vem köparen är och även för köparens skull, så att h*n får möjlighet att lära känna djuret utan en massa onödig stress som påverkar. Visst, om köparen bedöms lämplig men av någon anledning vill ha hemlevererad (t.ex. behöver fixa lite mera innan det är klart att få hem en ny familjemedlem) så skulle jag ställa upp.

Ifall du vill ha en katt där det är så pass viktigt för dig att få den hemlevererad, så är det nog i princip annonssajter du får leta på.. Eftersom jag tror att i princip alla som ägnar sig åt någon form av omplacering här har som krav att få en bra bild av köparen..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Lena
2015-02-05 23:15
#46

Nu ber jag er tagga ned i tråden och inte starta bråk. Som #44 skriver är det kattens bästa vi har i fokus här.  Jag har tagit bort en serie inlägg här i tråden som spunnit iväg på ett olyckligt sätt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

blomma41
2015-02-13 12:06
#47

Ja där ser man hur mitt sökande efter en kattunge blev, tackar för eventuella spekulationer på om jag vore psyksjuk? Tala om påhopp. Ja har funnit många bättre ställen att söka mitt kommande djur på. Jag har ingen anledning till att här sitta o dela ut mitt privatliv till er. Jag har även katt sedan innan så jag vet nog vad den behöver. Alla ni tog bara för givet alla negativa saker mot mej, trots att jag vände mej till en hjälpande kattsida, hur tänker ni då? Om jag har svårt att åka kommunalt är väl inte eran sak? Katten berörs väl inte av det? Suck…här kommer jag inte söka mera i allafall. Trots att jag ville hjälpa en katt. Tack för mej.

zorro2
2015-02-15 20:14
#48

tror det er viktig av alle at treffe varann, at katthemmen eller omplasseraren treffer kjöparen som for treffe katten og lille kissen som for sin eventuelle ny blivna ägare. katter er jo veldig duktiga på og känne og på det sett kan hjelpe til på alle sett.

hur skal du gjöre og hur gjör du om katten/katterna skulle bli sjuka?

Annons:
blomma41
2015-03-08 22:26
#49

Jag har nu flyttat och bor i Anderstorp och vi har veterinär 10 minuter från där jag bor. Jag förstår det med katter, trots att jag här ville hjälpa en eventuellt hemlös, och att bli ifrågasatt såhär mycket trodde jag aldrig.  Jag är 42 snart och har katt så ni behöver inte förklara för mej att det är kattens bästa här, det fattar jag väl.

VästkustFia
2015-03-09 23:23
#50

Hoppas du snart hittar en katt som du trivs med, och den med dig! Jag tycker också det är trist att en del som skriver på kattsajterna  är väl snabba med att kritisera eller feltolka andra. Det är så synd om folk som vänder sig hit blir "ivägskrämda" (jag har sett det hända åtskilliga gånger) för man kan hitta massor av bra information här.

Lycka till 🌺

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: