Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2196 ggr
Lena
2015-01-06 14:00

Namninsamlingen Sluta avliva katter med mina.....

Har idag skickat in namnlistorna till följande myndigheter/organisationer: 

  • Samtliga 21 Länsstyrelser i Landet

  • Jordbruksverket och Distriktsveterinärerna (huvudkontoret Jönköping)

  • Rikspolisstyrelsen

  • Djurskyddet Sverige

  • Regeringen är kontaktat sedan tidigare via Lantbruksminsterna och Lantbruksdepartementet. 

Följande text samt namnlistorna med 22.152 underskrifter har skickats:

Vill på detta sätt redovisa namninsamlingen "Sluta Avliva Katter För Mina Skattepengar"  

Namninsamlingen startade den 3/3 2013 som en protest mot hur de svenska djurskyddsmyndigheterna hanterar problemet hemlösa katter. Namninsamlingen avslutades hösten 2014. Vi har tidigare informerat om namninsamlingen vid nyåret 2014. Vi vill nu slutredovisa namninsamlingen i samband med att den avslutats. Namninsamlingen har undertecknats av 22.178 personer.  

Vi som initierat namninsamlingen är nätverket Hittekatter iFokus samt de båda föreningarna Göteborgs Katthjälp och Livbojen. Detta efter att ha studerat många djurskyddsärenden som gällt hemlösa katter. 

Tyvärr visar det sig att större delen av alla katter som omhändertagits efter beslut av landets länsstyrelser avlivas. Det händer även i fall där det finns väntande hem till katterna. Ett hanterande som kostar mycket pengar och blivit en god inkomstkälla för de djurpensionat, skyttar, djurambulanser och andra aktörer som har avtal med polisen. Ofta utan att ha särskilt mycket kunskaper om den här målgruppen katter. Kompetensen finns istället inom den ideella sektorn där eldsjälar skaffat sig mycket erfarenheter och kunskaper genom praktiskt arbete parat med studier av pågående forskning i ämnet hemlösa katter. 

Här är texten till namninsamlingen:

Sluta avliva katter med mina skattepengar!

============================================

Varje år dödas tusentals friska, hemlösa katter slentrianmässigt på order av våra Länsstyrelser. Detta sker utan att katterna först har undersökts och bedömts på ett professionellt sätt. Som försvar hänvisas ofta till studier som - efter kontakt med forskarna - visat sig vara misstolkade av länsstyrelserna.

Bristen på relevant kunskap hos dessa myndigheter och oviljan att ta del av kunskap och relevant forskning om hemlösa katter är påtaglig.

Tjänstemännen, som får sina anställningar betalda av mina skattepengar tar således varje år - mot min vilja - tusentals beslut om att avliva katter som hade kunnat bli omplacerade om viljan att förbättra det skattefinansierade djurskyddsarbete hade funnits. Detta är inte acceptabelt!

Jag kräver härmed att Jordbruksverket ser till att ansvarig personal på såväl Länsstyrelserna som på de djurpensionat/katthem som inhyser de av myndigheterna omhändertagna katter har (eller får!) den utbildning som krävs, och som är baserad på rådande forskning, för att kunna ge hemlösa katter en rättvis och rättssäker bedömning. Bedömningen måste därtill göras på den plats där katten inackorderas efter omhändertagandet och inte på en veterinärklinik eller motsvarande, eftersom de flesta djur blir stressade av transporter och besök i främmande miljö.

Jag kräver också att Jordbruksverket kontaktar världens mest framstående forskare när det gäller hemlösa katter och hantering av dessa, Dr. Margaret R. Slater. Dr Slater föreläser i ämnet utomlands, och kan sannolikt bidra med lämpligt utbildningsmaterial till svenska myndigheter och djurpensionat/katthem.

Hittekatter.iFokus.se

Länk till namninsamlingen:  http://www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar

Med vänliga hälsningar

Lena Lindell - Hittekatter iFokus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
2015-01-06 16:33
#1

Vi får hoppas att den här namninsamlingen gör skillnad. Över 20.000 personer som alla har samma synsätt borde väl tas på allvar - eller??

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2015-01-09 18:52
#2

Nytta gör den nog även om man inte ser det omedelbart. Handlar om opinionsbildning bland annat och att väcka frågan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2015-01-12 11:10
#3

Vi får hoppas att regeringen, oavsett vilken färg den över tid har, tar intryck av opinionen för djurens skull.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2015-01-14 18:48
#4

#3 Ja vi får hoppas det tar lite skruv. Kan tänka mig att många politiker inte är insatta i hur det fungerar i praktiken.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2015-01-15 14:28
#5

Dessvärre tror jag att du har rätt i det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2015-01-17 15:32
#6

Och det gäller även större delen av svenska folket. Har många gånger blivit anklagad för att ljuga och vara överdramatisk när jag talat för namninsamlingen. Folk vill inte ta till sig hur illa det är.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
2015-01-19 12:50
#7

Nej, då kanske man blir tvungen att agera på något sätt. Kastrera sin egen katt, t ex 😇

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: