Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1809 ggr
fredricakarlsson
2014-12-25 18:06

Kastrera "vild" katt..

Ska snart kastrera en katt som jag har. Jag tog in henne i maj eftersom hon var dräktigt och hon har fått sina ungar och de har fått nya underbara hem. Men så måste jag kastrera henne, men så är det lita saker jag funderar över. Att få in henne i buren kan jag. Jag ger henne mat i den sen stänger, men sen är det det med tratten.. Kommer hon kunna ha tratten på sig? Hur ska jag kunna ta av den? Hur ska jag kunna hålla koll på såret? Och sen när hon ska vakna upp ur narkosen.. Vilket är så bäst? Att hon får vakna upp i buren med typ en filt över eller om hon ser mig som hon är van vid? Skriv gärna lite annat som är bra att veta när man ska kastrera en katt som inte är tam.

Annons:
Lena
2014-12-26 10:55
#1

Försök att hitta en veterinär som kastrerar med titthålsmetoden. Eller flanksnitt. Då blir det bara ett så på ett par cm som sys med ett stygn. Katten behöver inte bära tratt och infektionsrisken är ovidkommande. Vart i landet bor ni?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mari
2014-12-26 10:57
#2

Tänk på att de inte ska äta innan de blir sövda så ge inte mycket mat i buren (helst inget alls). Vår veterinär använder inte tratt, brukar inte behövas om man inte ser att de är på såret hela tiden. 

Jag skulle nog låta henne vakna upp i buren, när vi hämtar våra katter (katthemmets) så är de oftast vakna redan.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

fredricakarlsson
2014-12-26 17:59
#3

#1 jag bor i Tomelilla (Skåne) och den ända veterinären jag hittar som gör flanksnitt är mer än 1 timme iväg.. Kanske inte är så långt eftersom hon kommer från Malmö och åkte därifrån hit, och det är ca 1 timme hit. Men jag tror inte de "samarbetar" med Djurensvänner.. Och jag har kontakt med dem och de betalar halva kastreringen åt mig. Egentligen vill jag göra flanksnitt på henne eftersom det är bättre. Och sen har jag två honkatter till som ska kastreras nu, med de är tama.

Katthemsmatten
2014-12-27 13:49
#4

Jag tycker du ska ta upp en diskussion med det katthem du samarbetar med om detta. Det är smidigare och eventuellt också billigare på sikt att utföra flanksnitt. Du minimerar risken för en infektion som måste behandlas av veterinär. Och dessutom slipper du stressa katten  i onödan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: