Annons:
Etikettmedia
Läst 1441 ggr
JenL
2014-12-25 08:41

Omplacering från koloni med kattpest

Hej och god jul,

Vi har sedan våren 2014 jobbat med en kattkoloni där det fanns ca. 14 vuxna katter. De får mat 3 gånger om dagen och mannen som tar hand om katterna har även fixat en bod med kattdörrar där katterna kan gå in i regn & snöväder.

Vi har fångat in flera katter där och kastrerad, id-märkt och vaccinerad de. Några blev omplacerad, några flyttade tillbacka. Tyvärr fick vi inte in flera honkatter, så det blev nya kattungar.

För tre veckor sen kom en ny katt till kolonien som tydligen var sjuk.  Efter några dagar började de första katter dö där ute. Inom 3 dagar dog 12 katter av troligen kattpest. Nu är det 9 vuxna katter kvar och en 4-5 månader ung kattunge.

Kattunge är infångad och sitter i isolation.

Jag undrar om ni har haft katter från en plats där det fanns kattpest för några veckor sen  och hur man bäst omplacera henne ?  En av de veterinärer jag ringde angående smittrisken vill inte ens ta in katten i sin praktik för provtagning🤔Helt överdriven tycker jag eftersom katten är ju inte akut sjuk och inte kissar & bajsar & kräks överallt.

SVA anser att sådana katter ska man inte placera i hem där det redan finns andra katter, även om de är vaccinerad eftersom man kan aldrig garanterar att deras vaccinationsskydd är fortfarande så pass bra att den klara av en kattunge som kanske kan vara smittbärare. 

Så vi kan inte sätta kattungen i en vanlig stödhem eftersom de kan sen inte ta in flera katter efteråt pga eventuell smittrisk. Och ingen vill adoptera henne direkt eftersom hon är skygg.

Jag tycker synd om kattungen. Och jag tycker det är svårt för oss som jobbar med hittekatter att faktisk avgör smittrisk när det gäller katter som vi hittar eller fånga in. Detta är den första gång där vi  faktisk vet att en plats där vi fånga in katter har haft kattpest men hur ofta händer det att man vet ingenting om det har varit kattsjukdomer i infångningsområde.

Hur gör ni ? Har ni fått in katter från en plats där det har varit kattpest ? Vad gör ni då ? Vi ska ju fånga in de sista 9 vuxna katter nu i februari för TNR.

Hälsningar,
Jennifer
Föreningen 9Liv

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Annons:
Lena
2014-12-25 14:12
#1

Första frågan - är ni säkra på att det är kattpest som katterna smittats av? Hur har sjukdomsförloppet varit? 

Kattpest är besvärligt då smittan är så motståndskraftig och svår att bli av med. Överlever upp till ett helt år. Jag har för flera år sedan tagit in tre katter som kom från ett katthem som fått in kattpest. De hade överlevt sjukdomen. Det var inga som helst problem. Katterna själva hade utvecklat immunitet och katterna vi hade var vaccinerade. Vi hade dem i eget rum första månaden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: