Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 1935 ggr
Gollums Fru
12/17/14, 3:34 PM

Just omhändertagit skygg hittekatt

Hej! Jag tänkte starta en tråd och dela med mig av mitt sätt att "rehabilitera" en skygg hemlös katt som jag är jourhem åt. Katten är omkring 20 veckor och hon kom igår kväll direkt efter sin kastration. Jag tar gärna emot tips. Jag har ett sedan innan ett syskonpar (en hona och en hane) som bor med mig i min tvåa på 69 kvadrat. De är båda väldigt sociala och kärleksfulla. Kvällen igår: Jag inredde köket med en korg, en kattbur, en kattlåda (i vilken jag även hällde lite "nerkissad" sand från mina katters kattlådor samt mat, vatten och en leksak. Katten fick under kvällen bara nosa på min hand och sen vara ifred. Idag: Katten hade gömt sig bakom micron och fräste när jag försökte flytta på den med hjälp av en tröja som jag puttade på den med för att den skulle gå in i kattburen. Hon hade rivit ner en kruka som jag var tvungen att städa upp och därför behövde hon flyttas. Jag satt i köket på förmiddagen i cirka två timmar och lyssnade på radio samt pratade för att katten skulle få höra min röst. Hon fick även en använd tröja att nosa på i sitt gömställe så att hon lär känna min lukt. Jag lät även mina katter komma in och nosa i köket. Hanen var så nära som någon decimeter (utan att det hände något) men båda mina katter är väldigt respektfulla och låter hittekatten vara ifred. De lämnade därför rummet självmant efter att ha nosat lite. Tanken nu är att hon ska få vara ifred resten av kvällen.

Jasa nej saja!

Annons:
Katthemsmatten
12/17/14, 3:53 PM
#1

Ju mer du hanterar en så ung katt, ju fortare kommer den få förtroende för dig. Låt dina katter vara med för de kommer visa att du inte är farlig.

Lycka till!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gollums Fru
12/17/14, 5:01 PM
#2

Ja :) Jag hoppas på att hon ska känna sig trygg tillslut. Det är min åttonde katt jag rehabiliterar, men har bara haft en såhär skygg innan, men då var den kattens syskon med och gjorde allt lite enklare. Tack för tipset!

Jasa nej saja!

Katthemsmatten
12/18/14, 12:00 PM
#3

Det gäller att utmana dem genom att vara i samma rum ofta. Försök fånga den och ha den insvept i en handduk. När den slappnar av, börja försiktigt klappa. Innan du kommer så långt kan en elementpensel vara ett bra verktyg för att kunna röra katten så den för öva sig vid att bli berörd. Tänk på att inte ta vare sig hand eller pensel så att den kommer ovan ifrån. Det skrämmer de flesta djur.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gollums Fru
12/18/14, 3:01 PM
#4

Success! Jag testade det som alltid funkar att muta mina katter med: tonfisk på burk. Först lät jag henne äta ur skeden som jag höll fram och nu har hon slickat rent mina fingrar ordentligt tre gånger från tonfisk…

Jasa nej saja!

Gollums Fru
12/18/14, 3:06 PM
#5

Och tack så himla mycket för tipsen katthemsmatten! Kissen är otrolig och har hittills bajsat och kissat endast på lådan. När jag tog hem mina förra hittekatter körde jag med handduk eftersom jag var tvungen att ha dom still vid flasmatning (de var iofs jättesmå, jag uppskattade dem att vara tre olika kullar mellan två och sex veckor, genom att kolla ögon och tänder). Det funkade ju fint. När tror du jag kan släppa ut henne i resten av lägenheten? Jag är rädd att det finns betydligt fler gömställen där än i köket….

Jasa nej saja!

Katthemsmatten
12/18/14, 4:21 PM
#6

Om hon är ordentligt vaccinerad och att du har kollat henne för skabb så tycker jag du kan släppa ut henne ganska snart. Visserligen kommer hon ha fler gömställen men en så ung katt brukar vara nyfiken och vill gärna hänga med andra katter så min bedömning är att hon ganska snart kommer att vara ute med dem i rummen. Hon kommer dessutom att må mycket bättre av att ha sällskap med några som hon kan förstå. Lycka till med fortsättningen. Du gör ett jättebra jobb.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Gollums Fru
12/18/14, 9:03 PM
#7

Hon har varit i karantän så hon är frisk och så :) För övrigt är det nya framsteget att hon låtit sig klappas av mig efter tonfisken. Hon somnade och började spinna som bara den och efter en stund hoppade hon ner på golvet och strök sig mot möblerna (hon har inte doftmarkerat innan) samt sträckte ut sig och blottade magen för mig. Sann lycka! Hon ska nog få gå ut imorgon till de andra katterna :) Tack för tips och uppmuntran!

Jasa nej saja!

Katthemsmatten
12/19/14, 12:39 PM
#8

Fortsätt din goda gärning - och ge oss en uppdatering om hur det går när du hinner. 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: