Annons:
Etikettkattens-status
Läst 2210 ggr
Lena
12/13/14, 2:01 PM

Ett sarkastiskt uttryck "Döda katter lider inte"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Uttrycket "Döda katter lider inte" är bland det värsta jag vet. Kopierar in en diskussion i ämnet med en syn som är alldeles för vanlig:

"Om jag äger en katt och jag inte kan ha kvar den av nån anledning, och jag har svårt och bli av med den. Så inte tycker jag det är nå fel att jag avlivar den då. För jag menar katten lider ju inte".

Min kommentar: Den där clichén att "en död katt lider inte" är ett uttjatat försvarsargument från dem som avlivar katter. Personligen anser jag det endast befogat när det handlar om en svårt sjuk katt som det inte går att bota. Men här talar vi om friska katter som ju faktiskt inte lider över huvud taget. Och handlar det om din egen katt är det ditt ansvar enligt djurskyddslagen att inte utsätta den för lidande. Som kattägare har du ansvaret att ta väl hand om din katt helt enkelt. I många länder finns det förbud mot att avliva friska sällskapsdjur. Så är det tyvärr inte i Sverige. Om vi hade haft en sådan lagstiftning i Sverige skulle det motverka den tråkiga slit och släng mentalitet vi har här. Något som blir särskilt vidrigt när det handlar om levande djur. Att skaffa sig djur och sedan ta död på dem när man inte tycker det är roligt längre kan inte vara annat än fel. De flesta som skyller på att de inte lyckats omplacera sin katt har i själva verket inte gjort särskilt mycket åt saken. Skaffa inte katt eller några andra sällskapsdjur överhuvudtaget om du har tankesättet att det bara är att låta döda dem om du inte vill/kan ha dem kvar.

Att leva eller dö det är frågan:

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
12/15/14, 11:15 AM
#1

Bra kommentar, Lena!

Medarbetare Hittekatter iFokus

ElisabethB
1/3/15, 4:22 PM
#2

Helt klart sant!

Ytterligare argument från avlivningsförespråkare som är riktigt illa är "Varför avlivar du inte katten?" - Men mina katter mår bra! Den ena är frisk och den andra är symptomfri (nästintill) med sin medicin. Han har astma och allergi, men han har medicin mot astmaanfallen (nu har han inte haft något på flera månader) och allergin har han inga problem av då det finns bra mat utan fisk..

Nej, först när katten mår bäst att avlivas kommer jag att göra det - inte förr..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
1/4/15, 3:33 PM
#3

#2 En inställningn jag definitivt håller med dig om.  Så länge en katt har ett gott liv genom medicinering finns ingen anledning att avliva den i förtid.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
1/14/15, 7:08 PM
#4

#2 Så tänker jag med! Ibland kan man tro att vissa kattägare har katt för att få avliva dem. Maktgalenhet med i spelet eller vad kan det vara?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ElisabethB
1/15/15, 7:53 AM
#5

#4 Ingen aning Lena.. Men maktgalenhet kan nog vara en del i det hela.

Om jag väljer att inte röka (!) upp mina pengar (!) - utan istället använda mindre pengar (!) på att hålla två katter (!) anser jag att det är min ensak. 😉

Kan nämna att Artur inte haft något astmaanfall på 7 månader nu, vilket är rekord. Båda katterna tycker att maten de får smakar gott och verkar vara nöjda med sina liv.

Ifall du skulle se bildtråden på huskatter så är jag säker på att du inte skulle betrakta honom som en sjuk katt, kanske lite blyg.

Nej - jag är sjukare än katten och trivs ändå med mitt liv, så varför skulle inte han göra detsamma?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
1/15/15, 4:30 PM
#6

#5 Nu måste jag leta upp den bilden!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Rafflan
1/17/15, 8:52 PM
#7

En katt med hem, mat och värme bör inte avlivas. Men ta tex min ena katt, hittades ute i oktober, han var mager som ett benrangel, hade inte överlevt vintern och kylan. I hans fall hade jag hellre sett att han avlivades än att han slängdes ut igen i kylen för att "det är fel att avliva hemlösa katter", och som vanligt, ALLA katthem är fulla. Dock hade jag plats för honom och han fick komma hit och mår nu bra. Men det är det som är grejen, finns det ingen som kan ta emot dem och man låter dem gå kvar ute i kylan utan mat och värme riskerar dem att dö en plågsam död…

Hatar Sverige och deras dåliga lagar ang katter, det är det som orsakar allt lidande. Märkningskrav hur jävla svårt ska det vara….

Katthemsmatten
1/19/15, 1:03 PM
#8

Ett välskött TNR fungerar, men det kräver engagemang. Under tiden kan katterna stå i kö till ett katthem. Håller med dig om märkningskravet, men skulle vilja utöka det så att alla katter som är ute även ska vara kastrerade. Bara då kan vi få en minskning av antalet hemlösa katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: