Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1336 ggr
Sehvrin
12/12/14, 9:19 AM

Två blyga ungkatter: vad göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min bror och hans sambo tog in fyra skygga kattungar i somras. Två har de behållt själva medan de två andra har de sökt hem till och haft ute i "stödhem" ett litet tag nu. De två som varit ute i stödhem har dock visat sig vara mer skygga och mer problematiska, bla bajsat utanför lådan och stödhemmet ska inte behålla dem. 

Helst av allt skulle jag vilja ta hand om dem,  men det är svårt då jag redan har två fd skyggisar som fortfarande är lite blyga och jag inte vill förstöra deras förtroende. Dessutom är min lägenhet en ganska liten tvåa utan dörrar, så det känns inte möjligt att ha fyra katter i den då jag inte har möjlighet att separera grupperna om det inte skulle funka. 

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner mig maktlös och motarbetad då min familj (som bor i samma stad som jag och som jag träffar ofta och är beroende av som kattvakt) har en helt annan syn på skygga katter än vad jag har.

Bilden är på en av ungkatterna.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Katthemsmatten
12/12/14, 10:51 AM
#1

Jag förstår din oro. Hur stor är lägenheten? Bor själv på 60 kvm och i övrigt som din beskrivning, där jag i perioder haft 4 katter. Att det varit i perioder beror på att några varit gamla och /eller sjuka och därför inte längre finns.

Hur har katterna det i jourhemmet? Kan det finnas någonting som stressar dem med tanke på att de sköter sina behov utanför lådan? Håller jourhemmet lådorna rena? Vilken typ av lådor och var är de placerade? Det är frågor som kan ge svar på varför de inte sköter lådbestyren som man önskar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jourhemmet
12/18/14, 2:16 PM
#2

Kastrera katterna så slipper ni felkissande och bajsande. De ser ut att vara i fertil ålder.

Sehvrin
12/18/14, 4:14 PM
#3

Jag fick tyvärr reda på det här alldeles för sent för att ha en chans att agera, så dessa två vars enda brott var att vara lite rädda är numera änglakatter 😭

Jag skulle uppskatta om inga fler kommentarer gjordes i den här tråden (eller helst att den låses) då jag har spenderat mycket energi den senaste veckan över att sörja dessa två och helst inte vill bli påmind om dem.

Men en sak är säker i alla fall: Det är inte katterna som kostade mig energi, utan människorna som gav upp på dem.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Katthemsmatten
12/18/14, 4:22 PM
#4

Mycket, mycket sorgligt att höra. Jag låser tråden på din begäran.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: