Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 2204 ggr
3mla
12/10/14, 5:30 PM

Bra stallkatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan, jag har en 5årig kastrerad honkatt som är född och uppvuxen i ett stall. Hon har bott hos mig i ca 2år men är ej rumsren. Ingenting hjälper och detta är ohållbart för oss. Har verkligen försökt men nu måste hon hitta nytt hem snarast.

Tror hon skulle funka bra i stall då hon ursprungligen kommer därifrån men om någon skulle vilja ta henne och testa om hon slutar kissa och bajsa fel så är det inte uteslutet. Kanske är det så att hon helt enkelt inte trivs hos oss?!

Annons:
Uppkatten
12/10/14, 7:50 PM
#1

Om hon är innekatt för närvarande så bör du vänta med att "göra stallkatt" av henne åtminstone tills fram emot sommaren som jag uppfattar det, eftersom hennes kropp inte alls är anpassad till det klimatet som är ute så här års. Det handlar dels om pälsens tjocklek/täthet men också om mängden fett/brunt fett etc i kattens kropp. Innekatter som "släpps ut" så här års far inte väl av det (risk för förfrysningsskador, nedkylning o s v), och ett stall kan vara rätt ordentligt kallt vintertid, inte minst under dagtid när hästarna vanligtvis är ute.

Vad har du gjort för att komma till rätta med att hon inte är rumsren? Har du t ex varit i kontakt med någon kattbeteenderådgivare som kunnat ge dig råd och handledning? Det finns också mycket kunskap på många kattsajter liksom på många katthem o s v. Har du testat olika kattlådor, olika typer av kattsand, sett över placeringen av kattlådan, sett över antalet kattlådor, tvättat nedkissade textilier med ättika o s v? Berätta gärna mer så kanske vi kan ge dig en del bra tips och råd här som du kan prova med (om du inte redan testat dem).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

3mla
12/10/14, 8:02 PM
#2

Hon är både ute och inne. När jag tog henne va hon inte kastrerad och kissade överallt!! Efter kastreringen blev hon bättre ett tag men sedan började hon igen. Bajsa på golvet gjorde hon aldrig innan men nåt dumt hon fått för sig nu (senaste året). Jag har två lådor som görs rent dagligen. Städar bort med speciell spray jag köpt på djuraffär som ska både ta bort eventuella rester och avskräcka från att göra det igen men icke sa Nicke det funkar ej. Testade fy spray också ett tag, funkade inte alls (spraya på stället hon gjort på så ska det också avskräcka) Det enda jag kan tänka mig som "ändrats" är att hon får gå ut nu, vilket hon vill, MEN pappas katt och hon går inte alls ihop. Hon är livrädd för henne. (Min far äger ett hus med två lägenheter, jag bor där uppe med katten han där nere med den andra). Kan tänka mig att det är protest mot Tofflan men kan inte göra nåt åt att hon bor där. Haft henne längst dessutom och om jag måste flytta på en så håller jag hårt i att den som bott längst ska vara kvar. Extremt frustrerande är det att Komma hem och hon gjort ner överallt. Tar gärna emot tips som kan tänkas funka men ärligt börjar jag ge upp.

Uppkatten
12/10/14, 9:43 PM
#3

Vilken sorts kattlådor? Vilken sorts kattsand? Var är lådorna placerade? Har hon speciella platser utanför lådan där hon kissar/bajsar?

Som regel är sånt här inte ett "protestbeteende" utan det handlar snarare om kattlådan i sig (sort/sand/placering), om stress, om revirmarkering och liknande. Det finns en hel del att läsa om detta i t ex Susanne Hellman Holmströms bok Din katts beteende. Hon är kattbeteenderådgivare. Tror att hon skrivit en del på nätet också.

Vet inte om jag förstod dig rätt, men är det din katt som är rädd för den andra katten? Brukar hon se den katten t ex genom fönstren om dagarna? Vad händer i så fall om du täcker för fönstren under dagen så att hon inte kan se och stressas av åsynen av den andra katten (som ju befinner sig på hennes revir)?

När det gäller felkissningar så bör du använda ättika, t ex om hon kissat på textilier. Det räcker inte med tvättmedel, då finns urinlukten kvar (fast bara katten känner den) och signalerar att "här har vi toalett".

Hur länge har hon varit kastrerad?

Avvaktar du lite så kommer säkert fler att svara dig här i tråden också, och jag kan försöka svara dig mer under t ex morgondagen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
12/10/14, 10:34 PM
#4

Tycker det verkar bero på stress om hon är livrädd för den andra katten. Du har väl testat Feliway i vägguttagen? Det gör katter lugnare. 

Du skriver att hon gjort ifrån sig på fel ställe när du kommer hem. Du kanske kan testa lugn musik på låg volym när du inte är hemma. Och/eller skaffa en lugn och trygg kompis till henne.

Upp till toppen
Annons: