Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 4022 ggr
Wony
12/9/14, 7:18 PM

Upphittad hankatt (Bispgården, Ragunda komm.)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Storvuxen okastrerad hankatt upphittad i utkanten av Bispgården. Vänlig, men något blyg. Mycket matglad! Röd/vit, korthårig.

Strukit omkring sedan i vår/sommar. Ej tatuerad, har troligtvis ej chip (vår SureFlap kattlucka registrerad iaf inte något chip i Learn Mode).

Har satt upp lappar på t ex ICA, macken osv. Även ringt Polisen och anmält den upphittad, de hade ej fått in någon anmälan om saknad katt härikring.

Annons:
Uppkatten
12/9/14, 7:28 PM
#1

Har du lappat på Facebook i grupper som Vi längtar hem, Bortsprungna katter -djur.id, Efterlysta djur, Missing Cats Sweden etc? Lägg även in det här inlägget på Kattpolisen i fokus.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
12/9/14, 7:48 PM
#2

Ska lägga in på Kattpolisen, har ej Facebook själv, tyvärr!

Uppkatten
12/9/14, 8:28 PM
#3

#2 Om jag vore du så skulle jag fixa ett Facebook-konto och använda det enbart för att söka ägaren till katten (om du inte vill ha Facebook i övrigt). Vad man än tycker om Facebook så är det ett fantastiskt bra verktyg när man söker efter en försvunnen katt eller när man söker efter ägaren till en upphittad katt. Annonserna får en enorm spridning på kort tid, och många på Facebook är mycket engagerade och hjälper till att hålla ögonen öppna även på andra katt-sajter/kattsidor på nätet. Så det är effektivt!!! Ett alternativ är ju att du ber någon vän eller bekant att lägga ut annons på de största efterlysningssajterna på facebook.

Om du vill kan jag förresten testa att lägga ut en länk hit till din annons på Hittekatter i fokus i Facebook-gruppen Vi längtar hem? Hojta till i så fall så provar jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
12/9/14, 8:40 PM
#4

#3 Om du vill det vore jag tacksam! Ska se om kanske sambon kan dela också.

Uppkatten
12/9/14, 8:59 PM
#5

#4 Jag har lagt ut en länk hit på "Vi längtar hem" som är en stor och välfungerande efterlyst/upphittat-sajt. Jag har koll på din tråd här och tar bort inlägget på Vi längtar hem om bättre annons kommer ut där eller om du hittar ägaren till katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
12/9/14, 9:05 PM
#6

#5 Tack så mycket! Sambon skulle eventuellt lägga upp en annons, vi får se.

Annons:
Uppkatten
12/9/14, 9:25 PM
#7

Jättebra om han gör det, för då kan han göra fotot synligt redan i inlägget/annonsen, så slipper folk gå via länken hit för att se foto!

Men jag låter länken ligga kvar på Vi längtar hem tills jag ser om det kommer upp ngn annons där eller inte.

Håller tummarna för att ägaren hittas!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
12/9/14, 9:34 PM
#8

#7 Han jobbar på det. Det är tack och lov en kelen katt, så det känns som att vi inte kommer ha så stort besvär att ta hand om honom tillsvidare, men man undrar ju om det finns någon därute som saknar honom.

Wony
12/9/14, 10:09 PM
#9

Sambon har lagt upp i Missing Cat Sweden nu

Katthemsmatten
12/10/14, 12:33 PM
#10

TS, chip kan vandra i kattens kropp och då kanske inte givaren i kattluckan fungerar optimalt. Ta med missen till polisen och be dem scanna över hela kroppen, även långt ned på frambenen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Wony
12/10/14, 8:03 PM
#11

Nu lånade vi en chipläsare av brukshundsklubben, och har scannat igenom hela katten, inget chip vad vi kunde hitta. Testade även på våra egna och kollade så scannern funkade, det gjorde den. 

Vi kan ju alltid testa att scanna en gång till, men som sagt så hittade vi inget dom första två gångerna. 

Vi ska även försöka lägga upp på fler sajter/facebookgrupper. Har även satt upp lappar i en grannort 2 mil bort

Katthemsmatten
12/11/14, 4:51 PM
#12

#11 Jättebra jobbat, både med att låna chipläsare och att ni postar på fler ställen och lappar långt bort. Tur kisse hade som träffade på just er!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Wony
12/11/14, 4:54 PM
#13

#12 Vi gör ju vårt bästa! Även om det inte är det enklaste att husera en okastrerad hane som har för vana att skvätta både här och där (fått gå loss på både soffkuddar och soffa med Piss Off) så har jag inte hjärta att lämna den åt sitt öde. Jag hoppas dock att vi hittar dess ägare… För den är väldigt tam.

Annons:
Katthemsmatten
12/11/14, 5:01 PM
#14

Jag skulle kosta på en kastrering för att slippa problemen. När ett katthem får in en katt från polisen så skrivs den över på katthemmet efter 10 dygn om ingen ägare gett sig tillkänna. Du har gjort minst lika mycket, för att inte säga mer, för att hitta en ägare, så jag skulle inte ha några skrupler mot att kastrera katten efter 10 dagar. Lyssna med veterinärer så kan du säkert få ett hyggligt pris runt 500.-.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Wony
12/11/14, 5:05 PM
#15

Jaha, jag hade för mig att katter gick under hittegodslagen och bara skrevs över efter 3 månader… Kanske ska höra av mig till Polisen igen då? Jag vill ju inte "hamna i onåd" för att vi försöker hjälpa katten liksom!

Är det troligt att en kastrering tar bort skvättandet? Just nu har vi fått inreda badrummet till kattrum och har satt in mat, vatten, toalåda, leksaker och hela alltet (ungefär som ett helt inrett katthemsrum) och han verkar fatta hur man använder låda åtminstone. Är bara det där kissandet på kuddar, soffor, filtar osv som är besvärligt.

Har, i samband med att våra katter skulle avmaskats, även avmaskat honom. Känns lite som att vi gjort det mesta vi kan i egenskap av upphittare.

Uppkatten
12/11/14, 5:40 PM
#16

Upphittad katt brukar skrivas över på upphittaren efter 3 månader, katthemmen brukar dock många ggr ha avtal om ca 10 dgr som jag förstått det.

Kastrering brukar ofta ta bort skvättandet, men det tar ett tag innan "hormonerna går ur kroppen" på kisse…

Undvik att ha textilier där han vistas nu i början, och tvätta nedkissade textilier med ättika. Bara tvättmedel fungerar inte, katten känner ändå kisslukten, och den lukten på textilier triggar katten att fortsätta felkissa.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
12/11/14, 5:50 PM
#17

Just nu vistas han bara i badrummet, har har en filt där men den varkar inte ha blivit nedkissad. Ska tvätta kuddarna, men soffan kan jag inte tvätta. Räcker Piss Off för att ta bort lukten, tro? Och tillsätter man ättikan med tvättmedlet eller i sköljprogrammet?

Har aldrig haft besvär med någon felkissande katt förr, så är ju lite nytt, det här!

Uppkatten
12/11/14, 6:06 PM
#18

Piss off har jag ingen erfarenhet av.

När det gäller ättika så har jag hört både om folk som blötlägger textilier före tvätt och som då häller ättika i blötläggningsvattnet för att få bort kattkiss-lukten. Men jag har även hört att man har använt ättika "istället för sköljmedel" för att neutralisera kattkiss-lukt.

Har inte provat själv då jag inte haft katter med den problematiken.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
12/11/14, 6:09 PM
#19

Jag får väl testa mig fram, helt enkelt. Ska ju ändå julstäda så kan ju gå loss på huset och textilierna ordentligt då. 

Men hoppas ju på att missens ägare hör av sig, vet inte riktigt vad jag skulle göra annars, för det är inte helt säkert att vi har möjlighet att behålla honom "för evigt", det är lite oklart i nuläget.

Uppkatten
12/11/14, 9:53 PM
#20

Fundera över om du kan kastrera honom och sedan omplacera själv på sikt. Ett alternativ är att ställa honom i kö till ett seriöst katthem. Katthemmen har ofta (över-)fullt, så det är bra att vara ute i god tid i så fall (med att ställa honom i kö). Det viktigaste just nu är emellertid att försöka finna hans ägare genom att annonsera vitt och brett. Håll också själv utkik på olika anslagstavlor etc så du inte missar om ägaren har satt upp efterlysningslappar. Ring också tillbaka till polisen regelbundet och hör efter om de har fått in ngn efterlysning av honom. Tyvärr fungerar polisens egen matchning av upphittade och efterlysta katter vanligtvis mkt dåligt!!! Många katthem har också efterlyst-/upphittatsidor där man kan efterlysa kattens ägare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Wony
12/11/14, 10:02 PM
#21

Jag är själv volontär på ett katthem, och har viss kontakt där om att vi har en upphittad katt. Har fått lite tips och råd därifrån också. Skulle kunna kolla med dem hur det ser ut framöver. Vet att det är ganska mycket just nu.

Kanske kan omplacera själv, om ägaren inte dyker upp, men det återstår att se. Vi kommer i alla fall se till att katten inte lämnas vind för våg utan att veta att den har det bra!

Ska ringa och höra med polisen igen sedan, bra att du påminde om det! Är första gången vi tar hand om en katt såhär, så det är ju mycket att tänka på. Vi är ju bara vana vid våra två egna katter (som turligt nog kommer rätt bra överens med den upphittade katten).

Wony
12/12/14, 7:49 AM
#22

Vi kan mycket väl ha hittat en ägare! *håller tummarna*

Katthemsmatten
12/12/14, 10:44 AM
#23

#22 Vad spännande! Håller tummarna stenhårt för att kissen ska få komma till sitt ursprungliga hem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattöga
12/12/14, 10:54 AM
#24

Åh vad jag håller tummarna! Hoppas!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
12/12/14, 11:11 AM
#25

Även jag håller tummarna! Om det är rätt ägare kan du väl berätta här vad som gjorde att ni hittade varandra, som inspiration och lärdom för andra med bortsprungna katter.

Säg gärna till ägaren att kissen måste kastreras snarast!! Det minskar skvättandet inomhus, minskar risken att han springer bort igen, och minskar risken för slagsmålsskador. Dessutom slipper han ge upphov till ännu fler oönskade hemlösa katter…

Wony
12/12/14, 1:35 PM
#26

Det verkar som att vi hittat rätt. Denne har dock okastrerade honkatter nu, som så småningom ska kastreras, så vi klurar på hur vi ska göra, för att sammanföra ett gäng okastrerade katter förstår vi alla är en ganska dålig idé!

Ett sidospår, nu när jag var inne hos honom såg jag att han var ganska lös i magen, kan det vara på grund av avmaskningen igår eller bara stress (fast han verkar kolugn), miljöombytet, ny mat eller något annat? Superpigg i övrigt, men bajset luktar verkligen inte mums. 🤮

kattöga
12/12/14, 1:56 PM
#27

#26 Vad skönt om det verkligen är så att kattens ägare är hittad.

Går ägaren med på att ni låter kastrera hanen (och att dom betalar förstås), det vore ju det bästa iaf, att hanen är kastrerad redan när han får komma hem igen.  Jag hoppas "så småningom" är väldigt snart, då dom okastrerade honkatterna ska kastreras……!

Framför allt ny mat kan jag tro är orsaken till magproblemen hos hanen……. men troligen är det "allting"  blandat, ny miljö, mask och stress.
Avmaskningen kan också ta ett par dar innan man märker att den gjort sin verkan.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Wony
12/12/14, 2:01 PM
#28

#27 Är sambon som har kontakt med ägaren, och som jag förstått är honkatterna ganska unga, men jag kan ha fått det om bakfoten. Det verkar vara i princip säkert att det är rätt person.

Vi diskuterar huruvida vi ska kastrera katten och behålla tills den har läkt och hormonerna börjat försvinna ur kroppen, men inget beslut fattat ännu.

Den har ju kommit och ätit våra katters mat ute, lite till och från, men det kanske är en kombination av alltihopa, helt enkelt. Han äter (Bozita blötmat och några kulor Porta 21 som godis) och dricker i alla fall, med god aptit. Pigg och pratglad också, så det verkar inte vara så allvarligt. Får hålla koll i lådan.

kattöga
12/12/14, 2:17 PM
#29

Om han inte varit van vid mat med hög kötthalt (som Bozita) tidigare så kan det vara det också. Han kanske har varit lös i magen en längre tid också om han ätit samma mat hos er tidigare (?). 

Annars kan ni kanske ge honom skonkost. Det finns nog många trådar här och på katter.ifokus.se  om vad man kan ge mot lösa kattmagar, själv har jag inte behövt göra det, så jag kan inte tillräckligt om det. Bättre att kolla i trådarna då….

Min omplaceringskatt fick diarré när han åt sån mat i ett par-tre dar, sen vägrade han äta den mer……. tyvärr. men nu jobbar jag på att fasa in den maten i långsammare takt.

Toppen att ni tar hand om katten och ser till att det bästa görs för både honom och honkatterna i hans hem! 🌺

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wony
12/12/14, 2:24 PM
#30

#29 Har ju tyvärr slut på "mirakelfodret" som Chili fick när han var dålig i magen/matvägrade, var RC Gastrointestinal som verkligen gjorde susen. Men har sett att det ska finnas något liknande foder i grannbyn så kanske kan testa att komplettera om inte magen blir bättre. 

Jag har inte hjärta att inte ta hand om honom, han är en riktigt mysig kisse som förtjänar ett hem att vara i och få mat och omvårdnad!

Ingen verkar riktigt veta hur gammal han är, men ägaren hade, om jag fattat rätt, haft honom i två år, sedan försvann han i våras. Tydligen hade han bara dykt upp hon den personen, precis som hos oss, och flyttat in.

[[eskils_]]
12/12/14, 2:50 PM
#31

#28 Vi diskuterar huruvida vi ska kastrera katten och behålla tills den har läkt och hormonerna börjat försvinna ur kroppen,

En utmärkt idé! Det är ju ett snabbt och enkelt ingrepp. Du kan se det som en fin julklapp till de hemlösa katterna. 🙂

kattöga
12/12/14, 3:06 PM
#32

#30 Jag har haft 3 hittekatter och alla tre hade väldans diarré när dom kom. Men efter avmaskning och regelbunden matning så gick det över snabbt för dom alla tre. 
Om det inte ger med sig dom närmaste dagarna så googla lite på skonkost för katter. Jag tror att man kanske inte ska byta foder för tvärt heller, eftersom tarmana behöver läka och lugna sej……  Minns att jag läst om lammfärs, fasta och morotspuré, men då vid långvarig diarré tror jag (?)…… Annars ska det finnas något medel på apoteket (receptfritt) mot lösa magar för djur. Eller kanske hos veterinären.

Bra att han ändå äter och framför allt dricker, eftersom dom förlorar vätska vid diarré. Jag hoppas och tror ändå, att magen lugnar sig snart nu när han blivit avmaskad!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wony
12/12/14, 3:22 PM
#33

Tack för tips! Det verkar som att vi ordnar med kastrering och märkning och att vi delar på kostnaden. :)

Wony
12/12/14, 5:17 PM
#34

Anade mask i bajset när jag kollade nu, så det har säkert också betydelse för hur han bokstavligt kastat i sig mat, och bajsar löst. 😕

Gav honom lite lite torrfoder av "sämre" sort, som komplement till blötmaten. Vet inte hur allt kött i både Bozitan och Porta 21 påverkar honom, riktigt. Kanske alldeles för hastigt från att ha ätit sporadiskt ute…

Annons:
[[eskils_]]
12/12/14, 5:21 PM
#35

#33 Underbart! ❤️ ✨

Ni kommer väl ihåg att ID-märkningen ska registreras också, hos DjurID (130 kr) eller Sverak (gratis)?  Tyvärr många som glömmer detta.

Wony
12/12/14, 5:27 PM
#36

#35 Ja, vi har koll på det, vi var själva väldigt noga med att registrera våra egna katter, och som volontär på katthem vet jag att det är jätteviktigt att registrera, eftersom det dyker upp många katter med märkning men som är oregistrerade. 

Alltid lika viktigt att påminna om det, dock! 👍

Wony
12/12/14, 6:38 PM
#37

Det är rätt kisse och rätt ägare vi hittat, eventuellt skulle den få flytta till en bekant till ägaren sedan men det hela har löst sig på ett så fint sätt! Kommer se till att han får det bra nu, med kastrering och märkning och ett hem som tar hand om honom. 🙂

Uppkatten
12/12/14, 7:30 PM
#38

Härlig läsning!!!❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
12/15/14, 11:09 AM
#39

#37 Underbart och bra jobbat av dig och sambon ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

Wony
12/16/14, 4:09 PM
#40

På fredag ska han kastreras! 🙂

Wony
12/19/14, 6:43 PM
#41

Nu är vi hemma, katten, som heter Måns (och är en stilig grabb!) är nu kastrerad, chippad, tatuerad och vaccinerad. Registreringen inskickad.

Fick höra att han hade någon sorts förändring på ena testikeln, så det var ju bra med kastrering även av den orsaken! Nu vilar han ut efter pärsen.

Annons:
Uppkatten
12/19/14, 6:54 PM
#42

Bra jobbat!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
12/21/14, 10:45 PM
#43

Heja Wony! Fantastiskt bra nyhet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Wony
12/22/14, 5:00 PM
#44

Ja, bättre julklapp åt Sveriges katter kan man väl inte ge. 🙂

Tur att han "bosatte sig" just hos oss, som dels redan har katt, dels vill väl åt djuren. Dom kan ju inte göra så mycket själva åt sin situation. 

Måns är för övrigt väldigt kelig och spinner högt. Älskar mat och kel (gärna i kombination!) och verkar vara riktigt trevlig och go. Är så kul att se hur glad han verkar vara över att vara inne från kylan + att regelbundet få mat… 👍

Upp till toppen
Annons: