Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4985 ggr
Josefa
12/1/14, 8:42 PM

Kattsnuvans vackra ansikte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Kattsnuvans vackra ansikte. Något att tänka på för er som köper eller för den delen säljer kattungar ovaccinerade. En till synes frisk kattunge kan snabbt bli riktigt dålig när den flyttar från sin invanda miljö. Pga stressen som kroppen utsätts för vid flytten och kontakten med den normala bakteriefloran i det nya hemmet orkar kattungens immunförsvar inte alltid att skydda den lilla kroppen. 
Och jag lovar er, det är inte roligt att sköta om en kattunge i detta skicket. Det sega sekretet som rinner från ögon, nos och mun sitter som klister. De blodiga såren i munnen och på läpparna gör att kattungen har svårt att äta. Och ögonslemhinnan så svullen och sårig så att det blöder. 
Gör din kattunge en tjänst och kräv att den är vaccinerad innan flytt.

Annons:
kalindas
12/1/14, 9:47 PM
#1

Usch ja! 😕
Fick herpes och mykoplasma felis på mina Orientaler för ca 4-5 år sedan. Det var en pärs! Tre katter inlagda på sjukhus på isoleringen i fyra dygn. Två av dom fick jag sedan handmata i flera veckor till för de var så täta i näsan att de inte kände doften på maten och vågade därför inte äta.
Smilla min Siames fick kroniskt torra ögon och hade frätt sönder främre delen av näsan. Hon blev förkyld med bakterieinfektioner väldigt ofta efter sjukdomen. Men levde ändå ett gott liv tills hon fick somna in av andra orsaker förra året.
Saga som jag har kvar frätte sönder sina bihålor och går därför och harklar slem eller snörvlar hela dagarna. Inget som syns utanpå men hörs. Dock är hon pigg och glad och har därför fått hänga med ett tag till. Men har diverse andra problem nu, så vi får se. 😕
De övriga fem katterna klarade sig utan större men, en har lite torra ögon och två har fått ett öga som rinner då och då. Misstänker lite ärriga tårkanaler.

Jag/katterna hade ändå tur i oturen. Hade precis en kull som blivit 12 veckor och hade sålt två innan snuvan bröt ut. De var även vaccinerade en gång.
De två ungarna jag hade kvar så var det bara en som fick lättare snuva, den andre blev inte sjuk.
Mina äldre katter hade inte varit vaccinerade på mellan 1,5-1 år. Men tror ändå att vaccinet gjorde att det inte blev allvarligare än det blev.
Jag slapp att katterna fick kraftiga ögoninfektioner, här satte det sig mest i näsa och svalg.

/Elisa

Lena
12/2/14, 11:34 PM
#2

Läskig åkomma det där. Just att det kan bli kroniskt med.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: